NiallerBoo schreef:
(...) Ik weet het niet zo goed eigenlijk. IK heb het altijd al moeilijk gevonden. Ik ben een beetje bang om verwend over te komen of dat ze boos worden op me. Ook als ze vragen of ik kleding mooi vind durf ik eigenlijk nooit echt eerlijk te zijn en zeg ik altijd maar dat het mooi is. Het komt misscien doordat ik gepest ben en onzeker ben geworden maar ik vind het gewoon heel erg moeilijk
Hmmm. Oké, nou probeer te bedenken dat dit je mama is. Iemand die van nature ontzettend veel van je houdt en jouw mening ook belangrijk vindt. Je moeder kan misschien om sommige dingen boos op je worden, waar je dan weer van kan leren, maar dat is niet eens erg. Bovendien zou het wel heel absurd zijn als ze hierom boos zou worden toch? Oftewel, probeer de negatieve dingen en gedachten even realistisch te maken. Relativeer ze. Zoals dit:
Ik ben bang dat ik verwend overkom als ik het vraag, maar reserveren is heel normaal om te doen en eigenlijk is het dus niet zo verwend en normaal vraag ik er nooit om. Ik kom dus niet verwend over als ik het vraag.
Ik ben bang dat ze boos op me wordt, maar het is helemaal niet iets waar ze boos over hoeft te worden en bovendien kan ik het gewoon vragen met wat uitleg en kan ze altijd dan nog nee zeggen. Het is niet dat ik het haar opleg, maar ik leg alleen uit waarom ik iets zo vind en dan heeft ze zelf nog alle vrijheid om te bepalen. Er is dus geen reden om ervan uit te gaan dat ze boos wordt als ik het vraag.
Het is best moeilijk om dat te leren, maar bij mij heeft dat altijd heel goed geholpen. Gewoon even oefenen en het opschrijven en dan omzetten van die eigenlijk irrationele gedachtegang kan dit proces nog beter laten verlopen in het begin.
Hopelijk heb je er iets aan.
Happy Birthday my Potter!