Uhh, muziek luisteren, films/series kijken (wel met ondertiteling uiteraard), boeken lezen in de desbetreffende taal? Of een penvriendin zoeken die die taal spreekt ghehehe.
Zo heb ik ook Engels geleerd, ik ben nooit van het woordjes stampen geweest etc. maar ik spreek nu best redelijk Engels en lees de laatste tijd ook veel Engelstalige boeken waardoor dat ook wel verbeterd.
Met Duits doe ik hetzelfde. Soms luister ik Duitse muziek of kijk ik een Duitse serie (oke, deze dingen zijn echt zeldzaam maarja) maar ik lees dan wel weer veel Duitse boeken, en ik heb een penvriendin die Duits is. Ook kom ik zo'n 5x per jaar in Duitsland, daardoor leer ik de taal ook wel. Ik heb op school twee jaar Duits gehad nu, maar daar was ik echt vreselijk in. Maar als ik nu opeens in Duitsland gedropt zou worden, zou ik me daar wel kunnen redden. Want ja, dat ik niet weet hoe je condooms die tegen HIV beschermen moet vragen in het Duits, is ook blijkbaar heel erg belangrijk volgens de school die je dan een 1 geeft.
Maar ja, je hebt natuurlijk wel een basiskennis nodig. Ik zou een lijst opzoeken van de 100 meest belangrijke woordjes in die taal en die lijst ergens in je huis ophangen ofzo (ik ken mensen waar zo'n lijst op hun toilet hangt) of van je meestgebruikte voorwerpen en daar dan briefjes met woorden in die taal eraan hangen?
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly