• Omdat Indra en ik gek werden van de berichten die totaal niet met de wedstrijd te maken hebben en al gevraagd hadden te stoppen en dat dus niet gebeurd is, hier een off-topic. Hier wordt gesproken over de wedstrijd, waartoe Indra en ik geen belang aan hebben.
    Het wedstrijdtopic


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Anthroopos schreef:
    (...)
    Jup, maar dan ook net. Ik woon in de kop (:

    Welke stad of welk dorp?


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Niemand in de buurt van Leiden? Nee? Okay. ._.


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Grier schreef:
    Niemand in de buurt van Leiden? Nee? Okay. ._.
    ik woon in België :')


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Wentelteefje schreef:
    (...)
    Welke stad of welk dorp?

    Dat hou ik voor me, oké?
    Je weet nooit welke stalker er dan voor je deur staat


    ...

    Mascot schreef:
    (...)ik woon in België :')


    Oh, dat is ook lekker dichtbij. :')


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Grier schreef:
    Niemand in de buurt van Leiden? Nee? Okay. ._.


    Ik wel (beetje dan: NOORD HOLLAND ^^)


    I just caught the wave in your eyes

    Was Nederland maar nog kleiner geweest (':


    ...

    Hoe schrijf je een column? Ik moet er eentje schrijven voor een PO Maatschappijleer.


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Lithos schreef:
    (...)

    Ik wel (beetje dan: NOORD HOLLAND ^^)


    YAAAAAAAAAAY. ~(^-^)~


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Grier schreef:
    (...)

    Oh, dat is ook lekker dichtbij. :')
    Dat valt nog wel mee hoor. Het is een uurtje naar Nederland van waar ik woon


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Anthroopos schreef:
    Was Nederland maar nog kleiner geweest (':


    Jaaaa beetje a la Luxemburg of dat ene kleine landje dat bestaat uit één stad tussen Zwitserland en Duitsland geloof x)


    I just caught the wave in your eyes

    Lithos schreef:
    (...)

    Jaaaa beetje a la Luxemburg of dat ene kleine landje dat bestaat uit één stad tussen Zwitserland en Duitsland geloof x)


    Liechtenstein ja (':


    ...

    Mascot schreef:
    (...)Dat valt nog wel mee hoor. Het is een uurtje naar Nederland van waar ik woon


    Maar dan moet je nog vanaf de grens hiernaartoe, en dan is het wel wat langer. :c


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Lithos schreef:
    (...)

    Jaaaa beetje a la Luxemburg of dat ene kleine landje dat bestaat uit één stad tussen Zwitserland en Duitsland geloof x)
    maak het anders zo groot als Vaticaanstad:')

    @Grier. Das ook weer waar


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Grier schreef:
    Hoe schrijf je een column? Ik moet er eentje schrijven voor een PO Maatschappijleer.

    Wat is een column?
    Het kan een vaste rubriek in de krant zijn, wekelijks of dagelijks. Sommige boekrecensies hebben het karakter van een column. Ook politieke commentaren, nieuwsanalyses, reisverslagen en korte verhalen kunnen vaak als columns gezien worden. Er zijn vele vormen en invalshoeken, met als grote gemene deler: een kort en creatief stukje tekst met een persoonlijk karakter.

    Tips
    1. Open boeiend, grijp de lezer direct in de kraag. De eerste zin moet de toon zetten en nieuwsgierig maken naar wat nog komt. Plaats- en tijdsbepalingen helpen daar niet bij, tenzij het om bijzondere omstandigheden gaat.

    2. Zorg voor een goede opbouw. Sleep de lezer door het verhaal heen door de nieuwsgierigheid vast te houden. In de laatste zinnen mag alles op zijn plaats vallen, een conclusie of slotbeeld. Maar vergeet niet dat de lezer alleen maar aan het denken gezet hoeft te worden. Conclusies trekken kan hij zelf ook wel. En, niet onbelangrijk: vermijd uitwijdingen, blijf bij de je onderwerp.

    3.Schrijf zoveel mogelijk volgens het principe ‘show don’t tell’. Beschrijf niet je eigen gevoelens of interpretaties bij wat je vertelt, maar geef zoveel mogelijk zintuiglijke details. Maak van de lezer een insider door hem te laten zien, ruiken, horen, proeven. Dan trekt hij zijn eigen conclusies, misschien wel dezelfde als jij.

    4. Houd het kort. Veel columns zijn te lang, ook in de kwaliteitskranten. Voor een column van meer dan 500 woorden heeft de lezer geen geduld. Maximaal 300 is nog beter. Er is geen boodschap die niet in zo weinig woorden gebracht kan worden, als je het maar goed vertelt. Vooral in blogs op internet wordt er onnodig veel uitgewijd, terwijl de digitale lezer nog veel ongeduldiger is.

    5. Schrijf in korte, krachtige zinnen. Het is natuurlijk fantastisch om de lezer te imponeren met je barokke stijl. Maar hij heeft daar niets verder aan. Streef naar korte, krachtige zinnen en vermijd ingewikkelde constructies met bijzinnen. Dat geeft je tekst meer overtuiging energie.

    6. Werk aan een eigen stijl, maar houd het onnadrukkelijk. Voorkom het veelvuldig gebruik van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden, maar kies werkwoorden en zelfstandige naamwoorden met veel kleur. En: vermijd cliché’s.

    7. Maak je stukje uniek en onderscheidend. Streef naar unieke invalshoeken en combinaties, naar originele gedachten. En wees vooral erg concreet in tijd en setting, dat maakt je stukje geloofwaardig en urgent.

    8. Wees persoonlijk en kwetsbaar. Als je overal iets van vindt, maar zelf op veilige afstand blijft, zal dat bij de lezer ook een gevoel van afstand geven. Je boodschap komt beter over als hij recht uit je hart komt en je lezer dat ook merkt.

    9. Zet er eens goede muziek bij op. Je zult zien, het heeft effect op je tekst.


    @Sven
    Gheheheheheehehehehehehe, ik ben geen stalker hoor ghehehehehe.

    [ bericht aangepast op 10 juni 2014 - 22:22 ]


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.