Intens tekenen/schilderen
Het verschil tussen een plaatje/schilderij of ander kunstwerk is de beleving ervan. Bij een goed schilderij heb je het gevoel alsof er iets tot leven komt. Je herkent iets wat met jou te maken heeft.
Bij deze opdracht wil ik dat jullie een fysieke strijd aangaan waarbij de tekening of het schilderij een bijna echt te betreden ruimte en/of een bijna echt voelbaar lichaam wordt. Alsof je erin wilt knijpen of er in kunt verdwalen als in een echt landschap.
Het leerdoel hiervan is het oefenen in procesmatig werken. Dat is het loslaten van een vastomlijnd idee, een vooral bepaald doel. Het gaat om het durven en kunnen reageren op dat wat het beeld (tekening/schilderij) je aan mogelijkheden biedt. Je oefent je associatief vermogen en leert het in te zetten in het schildersproces. Daarnaast oefen je in het werken met verschillende formaten; van klein naar groot.
Het materiaal wat je gebruikt is verder vrij naar wat je zelf prettig vindt werken.
Ik wil dat jullie allemaal een vrij gekozen beeld uitzoeken en dat hier in het topic (op via PB) naar me toe sturen. Dit beeld ga je als uitgangspunt nemen wat je gaat onderzoeken en op door gaat associëren en zo weer tot eigen beelden te komen. Het onderzoek richt zich vooral op het maken zelf; op een stroom van beelden waarbij het ene beeld uit het andere voortkomt en je steeds meer, bijna letterlijk, in het schilderij terecht komt. Let hierbij op de lijn, de kleur, de vorm, de ruimte, je handschrift en probeer al schilderend/tekenend te reageren op wat je even daarvoor hebt gemaakt.
Ik wil dat je op een klein formaat (A4 ongeveer) ongeveer 5 schetsen maakt die met je uitgekozen beeld te maken hebben. Probeer niet langer te doen over een schets dan vijf minuten. Je hoeft niet de controle erover te behouden, het hoeft namelijk niet mooi te zijn. Juist door het snelle, onaffe, onverwachte en onuitgewerkte stuit je op verrassendere en oorspronkelijke beelden.
Daarna wil ik dat je uit deze schetsen één kiest waar je op door gaat. Dit gaat het begin worden van één groot schilderij. Vanuit deze schets plak je tekens een nieuw vel erbij waarop je verder schildert of tekenend. OP deze manier heb je geen zicht op hoe groot het schilderij uiteindelijk wordt, welke vorm het krijgt, rechthoekig of veelhoekig en kun je eigenlijk alleen maar reageren op wat je daarvoor schildert hebt. Het is belangrijk dat je al het werk al schilderend/tekenend laat ontstaan.
Dus even praktisch: Je begint klein (bijv. A4) en plakt hieraan vast weer een A4'tje. Als deze beide vol zijn plak je het dubbele daaraan vast. Zo wordt je schilderij telkens twee keer zo groot. Dit kan je doen met bijvoorbeeld tape of plakband. Probeer uiteindelijk je werk minimaal 1 bij 1 meter groot te laten zijn. Groter mag ook.
Tips:
-Probeer niet alles ''perfect'' te maken, het gaat om het proces en niet om het eindresultaat
-Fotografeer je werk terwijl je bezig bent. Zo krijg je een goed overzicht van hoe iets ontstaat.
-Als je besluit te schilderen, zorg er dan voor dat alles goed afgedekt is met kranten
-Gebruik niet alleen verf of potloden maar ga op zoek in de natuur naar natuurlijke materialen waar je mee te werk kan gaan. Bijvoorbeeld modder of gras.
Waar ik op beoordeel:
Ik kijk vooral naar hoe je te werk bent gegaan. Daarom wil ik aan jullie vragen om alle schetsen/foto's die je hebt gemaakt ook bij je inzending mee te sturen. Ik let niet op verhoudingen of hoe goed of niet je kan tekenen. Het gaat mij erom dat je durft los te laten. Vooral originaliteit en creativiteit spelen een grote rol.
Kijk zo moet het ongeveer:
Je begint dus met nummer 1, daarop teken je iets als uitgangspunt van de 1 van de 5 schetsen die je hebt gemaakt. Als je nummer 1 af hebt plak je nummer twee daar aan vast en reageer je wat er op 1 is gebeurd. Je tekent er dus op door. Daarna nummer 3, enzovoorts
Je hoeft niet per se iets te tekenen wat iets voorstelt. Je kan ook reageren op kleuren of vormen. Je kan het ook weer helemaal veranderen, dat is helemaal aan jou! Het gaat erom dat je niet van te voren verzint wat het gaat worden, maar dat je het laat ontstaan. Je kan bijvoorbeeld plakband, schaar, papier, boom etc. tekenen of schilderen, maar je kan ook vierkant, driehoek, ovaal, rondje maken. Of groen, geel, blauw, oranje. Of maak het nog spannender, zon, lucht en gras, maar dan geen gras tekenen, maar gras plakken op je papier! Echt gras! Maak het tastbaar! Doe iets geks! Alles mag! Hoe gekker hoe beter! Durf los te laten. Daar gaat het vooral om.