Aerion Smithson
Het is warm. Het is altijd warm in de werkplaats. Het vuur staat hoog, laaiend. Moet ook eigenlijk wel met al dat ijzer dat wij bewerken. Mijn vader staat met een grimmig gezicht bij het raam en beide mijn broers zijn er niet. Aeric gaat over twee dagen trouwen, dus die is druk bezig en Aidin die heeft gisteren de hand van de vrouw van zijn dromen gevraagd. Haar vader heeft toegestemd en is hij dus officieel verloofd sinds gister avond. Hij mag later beginnen van papa. En wat heb ik nou precies bereikt? Inderdaad, Niks. Aeric en Aidin zijn bijna volleerd Smid, en wat ben ik nou precies? Ja ik kan een zwaard smeden en nog is daar altijd commentaar op. Er is altijd commentaar op mij. En ik heb ook geen vrouw, of een waarvan ik denk die intresse in me zou hebben.Vandaar dat Papa ook zo grimmig kijkt.
Er klinkt een luide
Ting als de hamer het zwaard op het aambeeld raakt.
Ting Ting Ting Ting. Ik til de hamer hoog op, en laat hem ook hard vallen. De spieren in mijn armen bollen zich op en ik merk dat ik mijn lippen op elkaar pers van inspanning. "Niet zo hard Aerion, je breekt het ijzer. Warm maken en opnieuw. Hij is bijna klaar" Hoor ik mijn vader zijn zware stem zeggen. Ik steek het zwaard in de vlammen, Laat hem even liggen en leg hem weer op het aambeeld om vervolgens de laatste oneffen heden er uit te halen. Ik steek mijn zwaard in het pekelbad en loop vervolgens naar de slijpsteen. Met mijn voet op het pedaal laat ik de steen draaien. Door het zwaard met mijn gehandschoende handen zacht tegen de steen aan te duwen polijst ik het ijzer maar slijp ik de randen scherp. Als ik er mee klaar ben loopt mijn vader naar me toe, nog steeds eeuwig grimmig kijkend. Hij pakt het zwaard aan, bekijkt hem kritisch en voelt de randen. "Goed gedaan. let op met het bewerken. Niet te hard slaan hoor je me?" Ik sla mijn ogen neer en knik. "Goedzo. Het is een mooi zwaard Aerion, je beste tot nu toe" Ik reageer niet. "We hebben niet veel meer te doen, ik red het in me eentje tot je broers er zijn. Ga je maar wassen en je hebt je dag voor jezelf." zegt Pap. "Ja vader" mompel ik. 'Als je je gewassen hebt, kom dan maar terug. Je mag het zwaard naar zijn of haar eigenaar brengen"
Ik knik en vertrek. Ons huis is naast de werkplaats dus ik ben al snel in de badkamer waar ik het vuil en het zweet van me af was. Ik kleed me in een cashual broek. Ik doe een blauw geblokt overhemd aan en nadat ik sokken heb aangedaan en mijn schoenen begeef ik me weer naar buiten. Ik hoor nog net mijn moeder "veel plezier" roepen. Mijn vader geeft me het zwaard aan in de schede en wikkelt het nog een keer in een doek. "Doe voorzichtig." Zegt hij, nadat hij even over zijn baard gestreken heeft. Ik knik gehoorzaam en loop weg.
Automatisch begeven mijn voeten zich naar de winkel van Evanjaline. Ze is een van de weinige vrienden die ik heb, Daarnaast heeft zij dit zwaard besteld. Onder het lopen kijk ik om me heen. Het is rustig op straat, maar het is ook nog vroeg. Ik slaak een zucht. Er is iets met mijn vader, hij is al de hele dag zo grimmig. Komt het doordat Aidin zich verloofd heeft? Dat hij binnenkort alleen nog met mij opgescheept zit? Dat zal het vast zijn. Evanjalin haar winkel komt al snel in zicht. Het is niet zo ver dan onze winkel. Net als ik aan kom lopen komt Mevrouw Albalin naar buiten komt. "Goededag Mevrouw Albalin" zeg ik beleefd. "Goede dag mijn jongen, doe de groetjes aan je moeder" zegt ze. "Zal ik doen." Ik zucht nog een keer en stap dan Evanjalin haar winkel binnen. Daar zie ik Rusty en Evanjalin al staan. "Hallo" zeg ik en probeer te glimlachen. Er verschijnt enkel een klein zwak glimlachje. Ik leg het doek met daarin de zwaard in de schede op de toonbank. "Kijk is, Ik heb hem vanochtend afgemaakt" zeg ik. "En gelijk de rest van de dag vrij gekregen" mompel ik zacht erachteraan. Hij wilde me gewoon weg hebben uit de werkplaats. Weet ik wel zeker eigenlijk.
[ bericht aangepast op 3 juni 2014 - 22:29 ]
[i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]