• De stelling van deze week luidt:
    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens. Ik ben zelf baptist, dus in onze kerk mag je pas vanaf je vijftiende kiezen of je gedoopt wil worden of niet, en dat vind ik veel logischer. Dan ben je op een leeftijd dat je al wel zo'n beetje kan bedenken wat je graag wil en kun je er ook voor kiezen om het te doen als je nog ouder bent. Of om het gewoon niet te doen. Als baby kan dat natuurlijk niet en dat vind ik niet helemaal eerlijk tegenover het kind zelf.

    Aldea schreef:
    Er is niks mis met jouw kind aan God geven. Maar later als het kind groter wordt, gaat ie zelf beslissingen maken. Je kan proberen het kind met God mee laten lopen, maar je heb geen macht over jouw kind. Iedereen moet voor zichzelf kiezen. Maar kinderen met water dopen is wel een klein beetje grappig. Je zit het kind eerder een bad te geven.
    Maar zoals ik al zei: God volgen moet een keuze zijn. Als ouders hun kind eens begonnen te leren over God ipv hun te forceren, dan merk je wel een groot verschil.

    Amen to that!_O_


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens al is het kind gedoopt het kan later toch dingen zelf beslissen over het geloof.


    chaos makes the muse

    Lasseth schreef:
    Sommige ouders geloven in hun God, en hun kind(eren) laten dopen is voor hen ook een teken dat ze het aan God willen overgeven en geloven dat hij het beste met hun kind voor heeft en ervoor zal zorgen als een vader.

    Ik vind niet dat het moet worden afgeschaft, kinderdoop betekent namelijk niet dat je voor de rest van je leven verplicht christen moet zijn of niet in iets mag geloven; ik ben ook gedoopt, omdat mijn moeder dat wilde. Mijn vader gelooft niet en ik ook niet, en dat is prima, geloof wordt bij ons thuis gezien als eigen keuze.


    Pretty is just a pretty word.

    Oneens. Als een baby wordt gedoopt is dat uiteindelijk meer iets waar de ouders blij van worden dan dat het echt iets betekent voor het kind, aangezien dat het zich later toch niet zal herinneren, dus ik zie er om eerlijk te zijn geen kwaad in. Dopen doet geen pijn of laat littekens achter of wat dan ook, zoals bijvoorbeeld bij besnijdenis wel het geval is. Ik snap het argument dat religie echt een eigen, volledig vrije keuze zou moeten zijn en daar ben ik het ook mee eens, maar je baby dopen is iets heel anders dan het kind een godsdienst opdringen. Die dingen staan echt los van elkaar. Ik ben zelf ook gedoopt, maar mijn ouders laten me volledig vrij in wat ik wel of niet geloof en ik mocht ook zelf kiezen of ik communie wilde doen of niet.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Eens. Ik zou willen dat mijn ouders mij niet hadden gedoopt...
    Ik heb er totaal niks mee, met de hele religie, maar ik zit er wel "aan vast".


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Wat een bullshit. Het hoort bij het geloof. Je word ermee geboren, het is een deel van je. En als je het later toch niet zo ervaart dan kan je besluiten om er niks mee te doen.

    Kijk nou naar al die reacties. Heel veel van mensen die er helemaal NIKS mee te maken hebben. Hoe kan je nou oordelen over een geloofdat je zelf niet kent.

    Ik snap ook wel dat er mensen zijn, die door hun ouders gedoopt zijn maar er zelf niks mee hebben. Dat kan. Maar je bent echt nog geen katholiek.Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, en daarna uiteindelijk mijn vormsel. Waarschijnlijk kende de meeste dit niet eens. Ik vind deze stelling echt onzin.

    [ bericht aangepast op 1 juni 2014 - 19:41 ]


    just sm:)e en the world smiles with you

    Aldea schreef:
    Er is niks mis met jouw kind aan God geven. Maar later als het kind groter wordt, gaat ie zelf beslissingen maken. Je kan proberen het kind met God mee laten lopen, maar je heb geen macht over jouw kind. Iedereen moet voor zichzelf kiezen. Maar kinderen met water dopen is wel een klein beetje grappig. Je zit het kind eerder een bad te geven.
    Maar zoals ik al zei: God volgen moet een keuze zijn. Als ouders hun kind eens begonnen te leren over God ipv hun te forceren, dan merk je wel een groot verschil.


    Tijd voor koffie.

    .

    [ bericht aangepast op 2 juni 2014 - 10:06 ]

    Oneens..
    De ouders moeten zelf beslissen wat ze ermee doen, ik ben zelf gedoopt toen ik nog baby was.. En nog steeds geloof ik.


    Leef de dag, zoals je nooit hebt geleefd.

    dopen heeft te maken met het geloof van je ouders. ik ben zelf ook gedoopt, maar ik hecht er voor de rest geen waarde aan. ik vind het wel iets moois. zelf ben ik niet gelovig, ik denk altijd dat je moet doen wat goed voor je is, en voor anderen. als je ouders ervoor kiezen om je te laten dopen, is dat meer voor hun dan voor jou. zelf kan je altijd nog kiezen of je gelooft of niet.


    True wisdom is knowing that you know nothing

    Je kind laten dopen is niks mis mee. Op het moment dat het kind gedoopt word, word er gezegd dat de kerk altijd open is voor hem/haar. Dopen hoeft geen keuze van het kind te zijn. Of je verder wilt gaan met het geloof wel. Ik vind dat je prima je kind kan laten dopen, maar dan verwachten dat je kind gelovig zal zijn en zelf ook naar de kerk gaan is verkeerd. Ik ben zelf gedoopt, heb mijn 1e Communie en Vormsel gedaan, allemaal een keuze van mijn ouders, maar ik geloof niet. Mijn ouders laten me daar vrij in, en zo zou het voor ieder kind moeten zijn.


    Be Your Own Anchor

    Maguire schreef:
    Oneens, het hoort bij de opvoeding die de ouders willen geven. Precies omdat een baby nog niet kan aangeven of hij of zij gedoopt wil worden, is het een keuze die de ouders mogen maken, omdat het hoort bij de manier waarop ze hun kind op willen voeden.
    Op latere leeftijd moet het kind wel zelf kunnen beslissen of het nog verder de eerste communie wil doen en misschien zelfs gevormd wil worden. De basis van de opvoeding ligt er dan al. Het heeft meegekregen hoe de ouders in het geloof staan en wat het geloof inhoud. Het kan dan zelf beslissen of het die lijn wil volgen of een andere weg wil in slaan. Daar moet het kind dan wel vrij in zijn.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Eens! Omdat heel veel pubers later niet meer geloven. Er wordt zomaar voor hen bepaald of ze christelijk zijn of niet. Geloof is een eigen keuze, en keuzes hoor je zelf te maken.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Oneens. De doop is een prachtig iets en moet zeker niet afgeschaft worden. Een kind kan later zijn of haar doop bevestigen door bijvoorbeeld belijdenis te doen. De doop is ook voornamelijk iets voor de ouders, die stemmen in om hun kind godsdienstig en naar Gods voorbeeld op te voeden. De doop moet dus zeker blijven!!


    How do you know; great and wisely weaselman?