Katharina Rosanna Hale
"En nu Erudite" zegt de man nadat Candor en Amity is geweest. Kiezen was denk ik gemakkelijker geweest, dan kies je voor je eigen leed. Nu zit ik naast mijn familie die me huilend een laatste blik toewerpt. Mijn zussen die allemaal voor Amity hebben gekozen, die het goede voorbeeld zijn. Mijn ouders houden van me, maar ik weet dat ze diep van binnen hadden gewild dat ik meer op hun leek. Ik ben bang, waar moet ik komen als ik niet naar Amity ga. Nog drie facties, drie hele verschillende persoonlijkheden, drie hele verschillende toekomsten. Drie facties waar ik allemaal niet in pas.
"Olive Minde" een Candor meisje, ze kijkt verschrikt om zich heen. Ik kijk naar de andere zestienjarigen, die nagelbijtend, huilend of lachend op hun stoel zitten.
"Suzanna Romy Crowley" weer een Candor meisje. Ze kijkt verward om zich heen en werpt een blik op het meisje naast haar. Zou zij zich net zoals mij voelen, of zou ze blij zijn om eindelijk vrij te zijn? Alle namen worden opgenoemd en ik luister er niet echt naar. Ik luister naar mijn ademhaling en hartslag. Het gehuil van mijn moeder. De protesterende geluiden die uit de mensenmassa komen.
"En nu Dauntless" zucht de man, het lijkt alsof hij er ook geen zin meer in heeft. Hysterische huilende mensen, mensen die alleen maar stil kunnen staan en staren.
"Rose Emely Jones" zegt hij met zijn eentonige stem waar ik al een half uur naar luister. Een Candor meisje wat opstaat en vol afschuw naar Dauntless kijkt, maar uiteindelijk dapper genoeg is om er naartoe te lopen. Ze wordt verwelkomt door een luid applaus.
"Katharina Rosanna Hale" en op dit moment weet ik precies wat Rose net voelde. Angst, verlangen, hoop, spijt en afkeer. Ik sta op zonder dat ik mijn benen aanstuur om dat te gaan doen en loop naar Dauntless toe. Die me allemaal verbaasd aankijken. Iemand uit Amity naar Dauntless, dat komt bijna nooit voor. Ik ga zitten en ik kan nergens aan denken, mijn gedachten doen het praktisch niet. Een hele lijst met namen wordt voorgelezen, sommigen worden met gejuich begroet en sommige worden met geschreeuw losgelaten.
"Abnegation" ze zijn de laatste, Abnegation is altijd de laatste, ze willen zichzelf opofferen voor de ander maar ik vind het een beetje geobsedeerd gedrag.
"Ilona Silva Exta" ik kijk niet meer naar haar reactie, ik kijk alleen maar vooruit zonder iets te zien.
"En dan zijn we nu bij het einde van vandaag aangebroken" zegt de man blij, opeens komt er iemand op het podium staan. Een van de leiders van Dauntless. Eric.
"Er is nog een ding te doen, willen alle mensen die nog geen factie hebben naar voren komen" zegt hij met een rare ondertoon in zijn stem die niet te beschrijven valt. Er komen zes mensen naar voren, allemaal meisjes. De zaal vult zich met mensen met geweren.
"Voer ze af" zegt hij.
"Sometimes the hardest thing and the right thing are the same."