Gabriëlle Catherina Poats
Zenuwachtig kijk ik om me heen. De kantine is druk, zoals altijd. De kinderen uit Dauntless gillen en schreeuwen. In tegenstelling tot mij. Ik zeg niks, durf niet eens oogcontact te maken. Het liefst pak ik nu een boek, maar dat mag niet. Ik mag zelfs niet stil zijn, maar dat zijn de Dauntless kinderen wel van me gewend.
Tijdens de vakken die we vandaag hadden, heb ik nog nooit zo hard mijn best gedaan. Ik wilde niet nadenken over de test, dus probeerde ik ergens anders aan te denken. Wat hielp, tot we werk voor ons zelf moesten maken. Door mijn sociale leven buiten school had ik dat natuurlijk allang af. 15 minuten lang denken over de test, en nu ook weer. Ik heb alle boeken die er in Dauntless over de test zijn uitgekamd, maar er stond vrijwel niks in. Ze mogen niks vertellen, noch schrijven.
Ik hoop dat mijn testuitslag Erudite is. En anders zou Abnegation ook goed zijn. Maar ik denk en hoop op Erudite.
Er worden weer 10 namen opgenoemd.
"Aloeway Dawnse... Zara Hogan... Gabriëlle Poats... Victoria Stoker..."
Ik schrik op als ik merk dat mijn naam er bij zit. In mijn haast om uit de kantine te komen, trap ik mijn stoel omver. Een paar kinderen lachen. Met een hoofd zo rood als een tomaat loop ik snel de andere kinderen achterna. Mijn handen trillen zo erg dat ik de deur van het kamertje nauwelijks open krijg.
De kamer is niet heel groot, er staan allemaal computers waar draden uit hangen. In het midden staat een stoel, zo een die ze ook bij de tandarts hebben. Niet dat Dauntless vaak naar de tandarts gaat, maar ik herken het uit de plaatjes van boeken die ik lees. De muur is bedekt met spiegels. Naast de stoel zit een vrouw uit Abnegation op een krukje, in haar hand heeft ze een bekertje met blauwe vloeistof. Ik heb gehoord dat ik die moet opdrinken.
Voor een moment kijk ik naar mijn spiegelbeeld, en ik voel de afkeurende blik van de vrouw op me branden. Natuurlijk, in Abnegation mogen ze niet in spiegels kijken. Ik voel hoe ik rood word van schaamte, en ga gauw in de stoel zitten. De vrouw duwt me zachtjes naar beneden zodat ik lig. Ze maakt allemaal draden vast aan mijn voorhoofd. Ik weet dat het zo hoort, maar toch voel ik me niet fijn.
"Het doet geen pijn." De vrouw glimlacht geruststellend. Ik probeer terug te glimlachen, maar mijn mond werkt niet mee.
"Hier, drink op." Ze geeft me het bekertje aan. Ik knik en drink de vloeistof in één keer op. Ik ga terug liggen, en voel na een paar seconden hoe alles zwart wordt...
lisa's eyes, once so magnetic, now just look empty