• Ik ben dus een verhaal aan het schrijven [OP] en in het begin speelt het zich af in Amsterdam, gewoon omdat Brussel zo saai is :'D
    Anyway, mijn hoofdpersonage - Ethel - doet dus gymnasium aan een school in Amsterdam, maar ik ben zonet te weten gekomen dat het hele schoolsysteem in Nederland complexer ineen zit dan hier bij ons :'D
    Omdat ik dus in het topic over de schoolsystemen niet genoeg informatie vond, stel ik er hier maar even een paar vragen over.

    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...)
    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...)
    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar?
    - Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar?

    Misschien komen er nog vragen, maar dit zijn ze voor nu even nu (:
    Alvast bedankt!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...)
    Deze maak je in groep 8 en bestaat uit een aantal onderdelen: Spelling, rekenen, basisinformatie, begrijpend lezen enzo. Gebaseerd op je antwoorden krijg je een advies voor een niveau voor de middelbare. De mijne was bijvoorbeeld Vwo terwijl die van veel vriendinnen Havo was.

    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...)
    Het ligt eraan per niveau en per jaar wat er voor eisen zijn. Dan kijken ze naar je onvoldoendes (als je die hebt), hoeveel je er hebt en wat voor het zijn. Met bijv 3 5en ben je bespreekgeval (dan kijken ze naar je motivatie om te bepalen of je over mag). Met 2 5en en een 4 blijf je zitten, met 2 5en mag je nog over. Dit was voor mij zo voor de overgang van 4 naar 5 Vwo.

    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar?
    Gymnasium ligt 'hoger' dan Atheneum. Het is hetzelfde niveau, maar op het Gymnasium krijg je ook Latijn of Grieks als vak. Er is dus geen probleem met overgang, je krijgt zelfs minder eisen (een vak minder).

    - Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar?
    Zoals eerder uitgelegd gaat het niet om procenten, het gaat om je gemiddelde cijfers.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Mijn schoolgids misschien heb je hier wat aan.
    Ergens in het begin/midden staat alle uitleg over overgaan blijven zitten en de vwo stromingen.


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."