• Nog geen topic over gezien


    Vandaag is het weer zover. Over een paar uur staan we met heel het land stil bij de oorlogsslachtoffers.
    Om acht uur houden we twee minuten stilte voor deze slachtoffers. Ook ik doe weer mee met mijn ouders.

    Wie van jullie doet ook mee? Of wie juist niet?

    [ bericht aangepast op 4 mei 2014 - 18:56 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Kairos schreef:
    (...)

    Dan zou je eigenlijk bij alle oorlogen stil moeten staan.


    Dit doe ik ook. Ik ga dit jaar de eerste wereldoorlog herdenken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Wij hebben gister op het werk even gezeten met z'n allen om stil te zijn en radio 1 werd aangezet zodat we mee konden luisteren met wat er op de dam gebeurt. Precies 1 voor 8 bedacht iemand zich nog om een ijsje te gaan kopen... Prima als je het zelf niet doet, maar ga dan niet andere storen die het liever wel doen.

    Maar ik ben ook ieder jaar stil


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dit doe ik ook. Ik ga dit jaar de eerste wereldoorlog herdenken.


    Mag ik vragen waarom je dan wel WOI zou herdenken, maar dan bijvoorbeeld niet de Amerikaanse Burgeroorlog of de Vietnamoorlog? Aangezien je zei dat we over de grens heen moet kijken. Persoonlijk vind ik dan dat je die oorlogen en andere ook zou moeten herdenken..


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    (...)

    Mag ik vragen waarom je dan wel WOI zou herdenken, maar dan bijvoorbeeld niet de Amerikaanse Burgeroorlog of de Vietnamoorlog? Aangezien je zei dat we over de grens heen moet kijken. Persoonlijk vind ik dan dat je die oorlogen en andere ook zou moeten herdenken..


    Deze oorlogen hebben niet voor onze deur plaatsgevonden. De eerste en de tweede wereldoorlogen wel en daarvan zijn er ook nog overlevende. Ik vind het een beetje vreemd dat Nederland alleen de tweede wereldoorlog op jaarlijkse basis zou herdenken en de eerste wereldoorlog niet, terwijl we er toch aan mee hebben gedaan, al dan niet op een meer passieve manier, zoals handel en vluchtelingen opvangen. De eerste wereldoorlog heeft wel veel slachtoffers gevergd van Belgie en Duitsland en met deze landen hebben we goed contact, dus waarom zouden we geen compassie hebben met deze landen en voor hen de eerste wereldoorlog herdenken?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Deze oorlogen hebben niet voor onze deur plaatsgevonden. De eerste en de tweede wereldoorlogen wel en daarvan zijn er ook nog overlevende. Ik vind het een beetje vreemd dat Nederland alleen de tweede wereldoorlog op jaarlijkse basis zou herdenken en de eerste wereldoorlog niet, terwijl we er toch aan mee hebben gedaan, al dan niet op een meer passieve manier, zoals handel en vluchtelingen opvangen. De eerste wereldoorlog heeft wel veel slachtoffers gevergd van Belgie en Duitsland en met deze landen hebben we goed contact, dus waarom zouden we geen compassie hebben met deze landen en voor hen de eerste wereldoorlog herdenken?


    En alle Nederlandse soldaten die zijn gesneuveld in Irak en Afghanistan dan?


    Your make-up is terrible

    Patholoog schreef:
    (...)

    Deze oorlogen hebben niet voor onze deur plaatsgevonden. De eerste en de tweede wereldoorlogen wel en daarvan zijn er ook nog overlevende. Ik vind het een beetje vreemd dat Nederland alleen de tweede wereldoorlog op jaarlijkse basis zou herdenken en de eerste wereldoorlog niet, terwijl we er toch aan mee hebben gedaan, al dan niet op een meer passieve manier, zoals handel en vluchtelingen opvangen. De eerste wereldoorlog heeft wel veel slachtoffers gevergd van Belgie en Duitsland en met deze landen hebben we goed contact, dus waarom zouden we geen compassie hebben met deze landen en voor hen de eerste wereldoorlog herdenken?


    Ik snap dan eerlijk gezegd niet waarom je dan begint over de grens heen kijken, als je dan niet verder kijkt dan de wat "voor de deur" plaats vindt. Je kijkt dan gewoon niet verder dan het continent. Ik vind wel dat je gelijk hebt dat Nederland niet alleen WOII zou moeten herdenken, maar om dan wel WOI te herdenken maar andere oorlogen niet, dat vind ik wat apart. Nederland heeft namelijk ook wel goed contact met andere landen, waar ook oorlogsslachtoffers zijn gevallen. Waarom zou je dan geen compassie hebben met die landen?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Om me even in de discussie te mengen; ik vind het eigenlijk belachelijk dat alleen Nederlandse slachtoffers worden herdacht. Sowieso is dat naar mijn mening in het nieuws ook altijd zo absurd: 'Bij deze en deze ramp zijn zo veel (aantal) Nederlanders gewond geraakt.' Is het niet net zo erg als er een Fransman of Australiër om het leven komt? Als ik de oorlogsslachtoffers herdenk, denk ik wel echt aan alle slachtoffers. Alle slachtoffers zijn mensen met families en vrienden, ook de Duitsers of de Japanners.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Tsubomi schreef:
    Om me even in de discussie te mengen; ik vind het eigenlijk belachelijk dat alleen Nederlandse slachtoffers worden herdacht. Sowieso is dat naar mijn mening in het nieuws ook altijd zo absurd: 'Bij deze en deze ramp zijn zo veel (aantal) Nederlanders gewond geraakt.' Is het niet net zo erg als er een Fransman of Australiër om het leven komt? Als ik de oorlogsslachtoffers herdenk, denk ik wel echt aan alle slachtoffers. Alle slachtoffers zijn mensen met families en vrienden, ook de Duitsers of de Japanners.


    Ik ben het hier mee eens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Waar ik echt een verschrikkelijke hekel aan heb zijn mensen die niet stil kunnen zijn voor twee minuten. Naast mij zaten een paar vrouwen (rond de dertig) en die zaten elkaar alleen maar aan te kijken en te grinniken. Die twee minuten zijn niet om je gedwongen stil te houden, maar om echt eens even goed na te denken. Voor kinderen is het oké, dat kan ik nog begrijpen. Maar ouderen die zo kinderachtig bezig zijn? Belachelijk.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2014 - 17:05 ]

    Ik heb me samen met mijn vriend en twee vrienden van ons ook de twee minuten stil gehouden. We waren aan het vissen, dus de piepers van de hengels gingen ook uit.


    "Don't look back, you're not going that way."

    Ik heb gisteren inderdaad meegedaan. Dat heb ik altijd gedaan en zal ik ook altijd blijven doen.


    Hamartia

    Alleen omdat je het er niet mee eens bent dat de dodenherdenking voornamelijk om de WOII draait, hoef je nog niet de rebel uit te hangen en je er niks van aan te trekken. Het is geen immense moeite om twee minuutjes in het jaar stil te staan bij oorlogslachtoffers, van welke oorlog dan ook. Als jij de WOII niet belangrijk genoeg vindt om te herdenken, dan denk je tijdens die twee minuten aan de WOI, whatever floats your goat.

    Het hele gezelschap van mijn feest gister was netjes twee minuten stil om acht uur, zoals het hoort.


    i put the fun in funeral

    Tsubomi schreef:
    Om me even in de discussie te mengen; ik vind het eigenlijk belachelijk dat alleen Nederlandse slachtoffers worden herdacht. Sowieso is dat naar mijn mening in het nieuws ook altijd zo absurd: 'Bij deze en deze ramp zijn zo veel (aantal) Nederlanders gewond geraakt.' Is het niet net zo erg als er een Fransman of Australiër om het leven komt? Als ik de oorlogsslachtoffers herdenk, denk ik wel echt aan alle slachtoffers. Alle slachtoffers zijn mensen met families en vrienden, ook de Duitsers of de Japanners.

    Nouja, stel, een goede vriend van me is toevallig net in een buitenlandse stad of dorp waar een bepaalde aanslag plaatsvindt en er zijn doden gevallen, dan is het toch fijn om te weten dat er "geen Nederlanders" bij betrokken waren, hoe cru dat ook klinkt.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2014 - 19:17 ]


    ars moriendi

    Ribery schreef:
    (...)
    Nouja, stel, een goede vriend van me is toevallig net in een buitenlandse stad of dorp waar een bepaalde aanslag plaatsvindt en er zijn doden gevallen, dan is het toch fijn om te weten dat er "geen Nederlanders" bij betrokken waren, hoe cru dat ook klinkt.


    Ja, dat begrijp ik wel, heel goed zelfs, maar het wordt vaak op zo'n manier gebracht van dat het minder erg zou zijn als buitenlandse mensen overlijden dan Nederlanders. Misschien is dat dan wat ik er zelf van maak, maar bijvoorbeeld bij de Dodenherdenking is het wel zo dat letterlijk gezegd wordt dat de Nederlandse slachtoffers worden herdacht, dat is meer mijn probleem, eigenlijk.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Tsubomi schreef:
    (...)

    Ja, dat begrijp ik wel, heel goed zelfs, maar het wordt vaak op zo'n manier gebracht van dat het minder erg zou zijn als buitenlandse mensen overlijden dan Nederlanders. Misschien is dat dan wat ik er zelf van maak, maar bijvoorbeeld bij de Dodenherdenking is het wel zo dat letterlijk gezegd wordt dat de Nederlandse slachtoffers worden herdacht, dat is meer mijn probleem, eigenlijk.

    Nee, ik begrijp het ook van jouw perspectief. Stomme vraag misschien, maar hebben ze ook officiële Dodenherdenkingen in bijvoorbeeld Frankrijk of Amerika?


    ars moriendi