![](http://media.tumblr.com/tumblr_m02kl52Fw71qga610.gif)
Henry Aaron Marwick.
Zestien • Dauntless • Divergent.
"Voor de duidelijkheid, Aaron, hier wel. Hier dragen alle Erudieten brillen, zelfs al is het maar voor de sier. Je twijfels aan mij zijn onterecht."
"Dat is dan heel erg beledigend voor diegenen die wél een bril dragen," zei hij monotoon. Hij priemde zijn blik in Adams ogen.
Aaron wisselde zijn gewicht van been en had zijn armen nog steeds gekruist, zijn wenkbrauwen bedenkelijk gefronst terwijl hij naar de groep keek. Hij zuchtte en hiermee was het duidelijk genoeg dat hij zijn geduld begon te verliezen.
"Ik ben in ieder geval al heel erg opgelucht dat je jezelf niet hebt aangeboden voor Eruditie, want dan waren we hopeloos verloren," merkte hij daarna nog op. Toen Adam opmerkte dat ze hem op twee punten gelijk hadden, toverde hij een glimlach op zijn gezicht alsof hij plotseling aan het wegdromen was. "Oh, geweldig, ik voel onze band al groeien!" Aaron besteedde niet echt aandacht aan wat daarna volgde, maar hij vestigde zijn blik op Kay toen zij begon te spreken.
"En dan zijn wij de betweters, ha. Goeie," zei ze. "Dus wij moeten nu zomaar even jullie hondjes spelen en volgen? Trouwens, Ray. Er zijn dan dommere hier, ze kunnen heus wel zelf een factie kiezen. Als je per se de allesweter moet uithangen, ga dat maar bij Adam doen, want zij is er ook zo goed in. Nietwaar?" Dat was waarschijnlijk het meest intelligente dat deze dag al gezegd was. "Nou, ik zou wat jullie ook gezegd hebben wel degelijk in Eruditie gaan, dus over mij hoef je niet te beslissen, dankje." Maar daar begon ze weer verwaand en arrogant te doen. Oh, wacht even... Kay hield niet op. "En ik ben niet de enige die dit alles van jullie denkt. De anderen hebben volgens mij gewoon het lef niet om het even te zeggen." Eeeeen Aaron was zijn interesse kwijt. Hij ving een paar van de woorden die volgden op. "... en ga nou niet zeggen 'we zijn al bezig dus zwijg of help,' wat ik al totaal al uit jullie mond zie komen maar doe iets nuttigs en laat het gaan... Trouwens, degene die voor Dauntless gaan, kunnen die niet gewoon wat pasjes spelen? Ik bedoel, jullie zijn toch oh zo dapper?" was het laatste dat Aaron opving. Hij had de mouwen van zijn blauw hemd opgestroopt omdat hij het warm had. Aaron wilde iets zeggen, maar hij zag dat Adam zich er weer mee ging moeien, dus hij besloot dat het veel plezieriger zou zijn om ze gade te slaan.
"Kaelyn," zei ze, geniepig grijnzend. Iemand moest deze mensen leren hoe ze moesten grijnzen. Het was te lachwekkend voor woorden. "Geen idee of jij die boeken gelezen hebt, maar Ray en ik hebben dat wel gedaan. Ik wil best pasjes stelen en we weten allemaal dat jij de grootste betweter in onze klas bent, dus als jij niet naar Eruditie zou gaan, zou dat wel heel stom zijn en dan zou je aan jezelf moeten toegeven dat je een stom mens bent." Dit begon ronduit kinderachtig te worden... Aaron beet op zijn lip en sloeg zijn blik neer om niet te beginnen lachen. "En ik ben niet de enige die dit alles van jou denkt. De anderen hebben volgens mij gewoon het lef niet om het even te zeggen," aapte Adam Kay na.
"Volgens mij wordt mijn mening over de mensen van onze klas echt gewoon genegeerd, wat ik verrassend vreemd vind," merkte Aaron op.
"Dus als jij zo'n fantastische plannen hebt, kom maar op." Ze bleef even stil. "En Matt, jij doet maar wat je wilt. We geven iedereen de keuze. Ray stelt enkel en alleen maar iets voor. Ze vindt dat jij het beste in Oprechtheid past en volgens mij ben jij het er ook wel mee eens, maar durf je het gewoon niet toe te geven omdat je tegendraads wilt doen. En eerlijk, nou even: Ray is goed in het inschatten van mensen. Dus ik denk toch wel dat je haar op de keuzes kunt vertrouwen. Anyhow, als ik zo nodig pasjes moet stelen, doe ik dat maar al te graag." Dan wendde ze zich tot Ray. "Ray, wat vind jij hier eigenlijk van?"
"Ik vind dat deze sfeer te veel richting het weeshuis gaat. En dat bevalt me niet bepaald," ving Aaron op. Hij keek haar na toen ze de groep verliet en naar een paar daklozen verderop ging. Ze gaf hen haar bloes en pepermuntjes, wat Aaron nu niet bepaald snapte. Thuis ging iedereen gewoon aan de straatmensen voorbij. Moest waarschijnlijk weer iets uit dat boek zijn...
En daar begon het verwachte: Kay wist zich niet in te houden en moest zich zo nodig weer eens bewijzen tegenover Adam. Aaron kreeg het steeds moeilijker zijn lach in te houden, maar hij hield het niet meer. Wanneer Kaelyn klaar was met haar hele preek, schoot hij in de lach.
"Jullie staan je echt ronduit belachelijk te maken," zei hij met een lichtelijk spottende grijns. "Eerst en vooral is 'ik heb het boek gelezen' geen goede reden om betweterig de baas te gaan spelen over iedereen. Denk nu eens na: je kent de wereld, oké, maar denk je echt dat alles precies is zoals je door de ogen van één of ander zielig personage hebt gezien? Dit zijn nog steeds echte mensen, en als ik het zo goed verstaan heb, hebben die allemaal een specifieke persoonlijkheid met die groepen waarin ze zijn opgedeeld, maar dan nog. Het blijven mensen. Denk je echt dat je ze zo makkelijk kan doorzien alleen maar omdat je eventjes het verhaal van iemand hebt gevolgd?" Hij keek Adam vanuit de hoogte aan. Hij zag in de verte iemand lopen die volledig in het blauw gekleed was en de groep jongelingen een vreemde blik schonk. "Dat slaat nergens op." Aaron betwijfelde of ze het zelfs al gehoord hadden, want Adam ging helemaal op in het beledigen van Kay. Aaron rolde verveeld met zijn ogen en ging naar Ray, greep haar pols vast en trok haar een stukje mee, van de groep weg.
"Het ziet er denk ik niet naar uit dat hier nog een goed plan uit komt, dus ik heb je nodig om die mensen daar af te leiden," zei hij. Aaron knikte naar de groep mensen in het blauw die al wat groter was geworden en nu allemaal naar de groep studenten stonden te staren. "Wat denk ik goed moet lukken, want we trekken volgens mij nu al alle aandacht."
help