Ik word er zo enorm pissig van als mensen dat zeggen. Maar dan ook echt, écht heel pissig, want 99,9% van de mensen die dit zeggen, hebben nog nooit echt paardgereden. Deze mensen kijken alleen naar wat ze op televisie zien en het spijt me dat ik het op deze manier moet zeggen, maar als je een conclusie gaat trekken over hoe intens een sport is op basis van wat je hebt gezien, ben je in mijn ogen niet erg slim bezig. Hoe kan je nou zien hoe het fysiek voelt om iets te doen?
Neem nou ballet. Balletdansers worden erop getraind dat hun passen er makkelijk en elegant uitzien, maar guess what? Die dansers oefenen kei- en keihard, tot het punt waarop hun voeten bloeden, waarop ze gewoon een verbandje om hun voeten doen en weer doordansen. Maar hé, ik had op TV gezien dat het niet veel meer is dan een beetje hupsen en op je tenen staan, dus zo moeilijk zal het niet zijn, toch?
Zo wordt paardrijden de hele tijd behandeld, wat ongelofelijk oneerlijk is, want paardrijden is (fysiek en mentaal!) de meest intense sport die ik ooit heb beoefend. Niet alleen ben je het grootste deel van de les aan het lichtrijden (staan en dan weer zitten), maar je zit moet ten alle tijden perfect zijn, wil je het er zo ontspannen uit laten zien als op TV. Dit houdt in dat je een heel uur lang (of langer) je enkels naar beneden moet drukken, je armen in de juiste positie moet houden (tenzij je je paard een andere kant op moet leiden en dat kost nog meer energie), je rug ten alle tijden recht moet houden, hoe moe je ook wordt, en dan ook nog ervoor zorgen dat je niet constant uit het zadel gelanceerd wordt met iedere stap die zo'n beest zet. Dat is dan de basis. Daarnaast is ieder paard anders, dus moet je altijd uitzoeken hoeveel druk je met je kuiten moet geven om het dier aan te sporen, te sturen of te laten ontspannen; je moet uitzoeken hoeveel je moet meebewegen met het ritme van het paard in galop; je moet ervoor zorgen dat als hij gaat klieren je hem weer naar je laat luisteren zonder hem pijn te doen, etc.
Ik heb nog nooit een ruiter gezien die onbezweet van een paard is afgestapt, zelfs niet in de winter. Ja, het paard doet een groot deel van het werk, maar denk voor geen moment dat hij de enige is. De ruiter zet zich even hard in. Paardrijden is een sport. Punt.
Pfoeh. Rant over. tl;dr: Oneens.
[ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 22:46 ]
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.