Oneens. Ik zal heel eerlijk zijn. Ik zit nu al zeker zeven jaar op paardrijden en ik geef heel eerlijk toe, mijn conditie is niet optimaal. Ik zou uren kunnen rijden door de bossen en over het strand, andere ruiters zullen het met me eens zijn dat het flink wat inspanning vergt, maar ik heb moeite op een kwartier hard te lopen. Toch vind ik dat paardrijden echt een sport is. Het doel van een sport is voornamelijk inspanning, mentale of fysieke activiteiten (dat is de reden dat schaken een sport is) en er zouden vastgestelde regels moeten zijn (en daarmee dus wedstrijden). Ik zie paardrijden als een sport en ik heb het altijd zo gezien.
De stelling wordt vaak genoemd, ook in mijn omgeving, door mensen die er niks vanaf weten. Ik werd er behoorlijk vaak mee gepest... 'Ja je hobbelt alleen maar je doet verder niks'. Nee tuurlijk niet, ik zit alleen maar op een 800 kilo zwaar dier met een eigen wil dat soms wel en soms niet wil luisteren. Paardrijden is als dansen. Het is een wisselwerking tussen twee partners die beiden zich moeten inspannen om een zo hoog mogelijke score te halen. En dansen wordt toch ook gezien als een sport?
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:
-- Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
-- Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
-- Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
-- Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
-- Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
~Wikipedia
Paardrijden voldoet aan alle criteria.
[ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 13:57 ]
If my velocity starts to make you sweat then never let go - My Chemical Romance