Eros Moore - district 12
Je moet nu rustig blijven, Eros. Ik bleef het herhalen in mijn hoofd. Kalm blijven, blijven ademen, je hoofd erbij houden. Ik voelde me zo leeg... Niets kon mij meer schelen. Het capitool heeft me al zoveel pijn gedaan in mijn leven, dit kan er ook nog wel bij. 'Ik ben helemaal klaar met deze wereld...' mompelde ik. 'Zo moet je niet denken, Eros.' zei mijn stylist, Jurjen. 'De wereld is een prachtige plek, de mensen erin zijn misschien wat minder.' Hij liep naar me toe en legde zijn hand rustgevend op mijn schouder. 'Hou gewoon vol aan de adviezen die je mentor had gegeven.' Voor ik het wist lag ik huilend in zijn armen. Normaal zou ik boos worden, maar ik trok het deze keer gewoon echt niet meer. 'Het is al goed man' zei hij terwijl hij met zijn hand over mijn rug heen ging. 'Ik weet dat je het kunt.' 'Maar dat is juist het probleem,' zei ik in tranen, 'Ik weet dat ik het toch niet overleef.' 'Zo moet je niet denken, Eros.' Dat was iets wat Jurjen vaak zei. Zo moet je niet denken. 'Of je nou goed bent in vechten of niet, het volk mag je. Die sponsors krijg je sowieso wel, dat weet ik zeker.' Hij liet mij weer los. Ik liep meteen naar een stoel toe en ging zitten, voorovergebogen met beide handen op mijn voorhoofd. Mijn ademhaling werd steeds heftiger en ik werd steeds bozer. Op het capitool, op mijn district, op mezelf... op alles en iedereen.. 'Ik ben gewoon zo kwaad!' schreeuwde ik. 'Eros, rustig. Bespaar je energie voor in de arena.' 'Nee! Ik ben hier gewoon helemaal klaar mee! Ik wíl de arena niet in. Ik wíl geen mensen vermoorden. Ik wíl niet zelf vermoord worden!' Woedend schopte ik tegen de muur. 'Eros, stop!' Jurjen greep me bij mijn arm en duwde me in de stoel. 'Als je zo graag wilt overleven, kun je maar beter geen last minute verwondingen oplopen. Over minder dan vijf minuten sta je in de echte arena, en dan ben je me dankbaar.' '2 minuten' galmde het door de kamer heen. Ik voelde me schuldig en opgelucht tegelijk. Schuldig, omdat Jurjen zo zijn best heeft gedaan om me te helpen en opgelucht omdat ik nu wel mijn woede kwijt ben. Ik kan gewoon niet helder nadenken wanneer ik boos ben. Ik deed eventjes mijn ogen dicht. Het voelde alsof ik weer thuis was, tussen de kolen en mijn familie. Een traan rolde over mijn wang. 'Gaat het weer een beetje, man?' vroeg Jurjen. Ik knikte naar hem en stond op. 'Ik mag geen favorieten kiezen,' begon hij, 'maar als het mocht, was jij er sowieso één van.' Een kleine glimlach verscheen op mijn gezicht. '1 minuut, neemt u alstublieft plaats in uw buis.' Ik liep verbazingwekkend kalm naar mijn glazen buis toe en stapte er in. '40 seconden' 'Ik weet dat je het kunt, Eros. Echt.' 'Dankjewel' zei ik terug. 'Oh, en voor ik het vergeet: hier.' hij ga me een broche. 'Dankjewel' zei ik zachtjes en deed hem in mijn zak. '20 seconden' Langzaam begon ik lichtelijk in paniek te raken, mijn hartslag ging snel en ik had een vreemde behoefte om weg te rennen. '10 seconden' 'Ik zie je nog wel aan de top, jongen' zei Jurjen en een glimlach verscheen op zijn gezicht. Vervolgens gingen de glazen deuren dicht en voelde ik me als een rat in de val. Langzaam voelde ik dat de grond onder mij in beweging kwam en me omhoog bracht. Eerst zag ik alleen maar wit, maar daarna werd alles duidelijker en zag ik waar ik was. 'Welkom tributen! Voor het eerst in de spelengeschiedenis staat de hoorn niet op zijn gebruikelijke plaats. De grote boom wijst met zijn dikste tak naar de hoorn toe. Ga die kant op om de hoorn te bereiken. Veel succes! En moge de kansen ímmer in je voordeel zijn.' In de tussentijd was de teller van 60 seconden naar 15 seconden gegaan en besefte ik me dat ik ieder moment als een gek moest gaan rennen. 10, 9, 8, 7.... de tijd ging nog nooit zo langzaam, maar ook zo snel. 3...2...1.... Een harde gong klonk in mijn oren en gaven het sein aan dat we moesten gaan rennen. Ik wilde van het platform afstappen maar struikelde en lag meteen al op de grond. Snel stond ik op en begon met rennen. Maar ik rende niet naar de hoorn. Snel rende ik de andere kant op en ging het donkere bos in.
[ bericht aangepast op 25 feb 2014 - 13:27 ]
Strong minds discuss ideas, average minds discuss events, weak minds discuss people. - Socrates