![](http://31.media.tumblr.com/1fcea0ebc60114c01368e2c090beb4b9/tumblr_mouxue34Vw1rp1szho8_400.gif)
Roxana Jacey Wakefield.
Callum had gezegd dat ik niet wist of het zijn schuld was of niet, want ik was er niet bij. Ik zuchtte en was van plan om er niet op te antwoorden, maar door wat hij als volgende had geantwoord liet me toch wel even fel opkijken naar hem. 'Het was het wel. Ik ben namelijk degene die de eerste klap uitdeelde en de laatste.'
“Het is het niet,” antwoordde ik koppig. “Oké, je kan dan soms wel een klootzak en fel uit de hoek komen, maar dit was het gevolg van achter iets waar jij achter was gekomen. Daar hadden ze van tevoren aan kunnen denken in plaats van het heimelijk te doen achter jouw rug.” Het was een waterval van woorden die ik zelden had, maar in sommige situaties kon ik niet anders en ik was van de waarheid, vooral als het tegenover dierbaren was. “Maar laten we het hier maar bij laten, ik wil geen wonden verder openrijten.”
Ik besloot er verder geen woorden meer aan vuil te maken en stapte onder de douche. 'Van mij mag je,' had Callum geantwoord hoewel hij heimelijk iets vanachter de spiegel haalde. Vrouwen douchegel. 'Maar denk dat je liever dit gebruikt.' We ruilden het snel om met zijn douchegel en ik bedankte hem.
“Inderdaad, dat gebruik ik veel liever.” Victory! Dacht ik heimelijk. Die neem ik mooi mee naar dat spelletje, waar ze ons verwachtten. 'En het was niet perse Calvin waar ik aan dacht, Rox.' Ik keek hem vragend aan met dat ik een dikke klodder douchegel op mijn hand deed en mezelf inzeepte. 'Als ik dit al zonder moeite bij hem doe, maak ik me heel erg zorgen over wat er gebeurd als jij of Lena, of de jongens mij eens zo boos krijgen. Als ik boos ben dan ben ik gewoon een gevaar voor jullie. En jij, Lena en de jongens zijn het belangrijkste wat ik heb in mijn leven. Ik zou mezelf nooit vergeven als jullie wat zou overkomen.' Hij had het zacht gezegd, maar het was duidelijk genoeg voor mij. Natuurlijk wist ik van zijn woedeproblemen af, maar dat betekende nog niet dat ik hem direct als een monster zag en beschouwde. Dat was ook een van de grote redenen dat ik Jacey zo haatte. Ze beschouwde hem als een monster en wist geen eens de leeftijd van haar eigen kinderen, al was dit nog niets, maar het deed mijn bloed wel koken als ik aan zoiets dacht. Ze liet ervoor zorgen dat Callum zichzelf als een monster beschouwde – dat was wat ik uit zijn woorden opvatte, maar zeker wist ik het niet. Hij was het niet en het deed me pijn als hij zo over zichzelf dacht.
Bedenkelijk keek ik hem aan en zonder dat ik er erg in had, was het er al uit. “Geloof je Jacey, dat je een monster bent?” Meteen drukte ik mijn lippen op elkaar toen ik doorhad wat ik vroeg en keek hem afwachtend aan. Ik was onder de douche geduwd en de douchegel gleed weer van mijn lichaam af. Fris en fruitig.
“Ik kan er niets aandoen dat ze mijn awesomeness niet over kunnen slaan. Natuurlijk hebben ze mij ook uitgenodigd. Ze wisten meteen dat jij niet zonder mij kon,” had ik met een grijns en een enorme eigendunk richting Callum gezegd, het was een antwoord op wat hij erna vervolgens had gezegd. Het werken was voor mij geen probleem en ik wilde niet dat Callum zou denken dat hij alleen op de wereld stond, dat hij alleen dit op kon lossen.. want ik was er ook nog.
Twee armen omhelsden mij. “Ik hou ook van jou hoor, slijmbal.” Zei ik hem met een glimlach. “Ik denk eerder dat jij een kalmerende thee kunt gebruiken en wat yoga,” doelend op dat hij had gezegd dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. “En anders ik wel,” mijmerde ik er zachtjes achter aan, ten teken dat ik er anders wel voor ging zorgen dat alles goed kwam.
Ik sloeg mijn armen over elkaar, vanwege de kou, toen Callum me onder de straal vandaan joeg – wachtend tot hij onder de douche vandaan kwam en ik er snel weer onder glipte. De shampoo die ik in mijn haren had gedaan ging er weer uit en ik deed mijn ogen dicht, maar toen ik mijn ogen had geopend begonnen ze lichtelijk te irriteren. Ugh, nee hé. Heb ik verdomme weer. “Urgh,” gromde ik zachtjes en ik greep de douchekop vast om de shampoo uit mijn ogen te wassen. “Eruit, verdomme.” Dit had ik echter tegelijkertijd gezegd met dat Callum vertelde dat hij zijn spullen alvast ging pakken, omdat het niet lang meer duurde voor de taxi kwam. “Uhu,” zei ik hem en ik wuifde hem wat weg, hintend dat ik hem wel had gehoord.
Na eindelijk klaar te zijn, gleed ik bijna de douche uit met nog een handdoek om mijn lichaam en belandde bijna tegen de wasbak aan met mijn hoofd. Ik had me nog net tegen kunnen houden met mijn handen, maar de handdoek viel wel met een plof weer op de grond. Ik gromde. “Grr, oké, rustig Roxana. Rustig.” Ik haalde diep adem en pakte toen de handdoek weer op om mezelf snel af te drogen en het om mijn lichaam te wikkelen, waarna ik mijn tanden als een razende poetste en mijn douche spullen bij elkaar raapte.
Ik begaf me naar de kamer die ik deelde met Selena. Ze zal het een stuk rustiger krijgen zonder mij, bedacht ik me opeens. Meestal lagen we bij Callum in bed, omdat we dat fijner vonden, maar nu was ze al helemaal alleen. Ik vroeg me af hoe papa dat ging oplossen. Met mijn hoofd vol gedachten liep ik naar de kledingkast en dumpte ik alle kleding in een oude, versleten koffer – maar die er heus prima uitzag en ermee door kon! Al die mensen tegenwoordig die het nieuwste van het nieuwste wilden hebben, nee, dat was voor mij niet weggelegd. Misschien was het op de manier hoe ik opgevoed was, maar ik vond ze nogal een stel zeikerds – om het zachtjes uit te drukken. Er is wel wat ergers in de wereld dan de nieuwste telefoon niet hebben.
Met dat ik eindelijk mijn koffer had ingepakt begaf ik me naar beneden. Mijn vader keek raar op toen hij zag hoe ik eruit zag. 'Rox, ga je eens even omkleden.' Ik fronste en keek naar beneden. “Ooóh, ik snap 'm.” Lachte ik schaapachtig en snelde me weer naar boven om een simpel oversized shirt van een rockband aan te trekken en een gescheurde, zwarte jeans. Mijn zwarte, leren jack trok ik over aan eenmaal ik beneden kwam. 'Doe voorzichtig en let op je broer met zijn –' “Ja, ja, ik weet het. Zijn woedeproblemen.” Ik zuchtte en gaf hem een kus en een knuffel, waarna al mijn broertjes en zusje er volgde.
Ik hoorde mijn vader nog zeggen dat ik wat moest eten voor ik ging en tegen mijn zin in propte ik stuk brood in mijn mond. “Goed,” murmelde ik. Ik pakte ook een stuk voor Callum. Met het stuk brood in mijn mond propte ik mijn voeten slordig in mijn zwarte, namaak dr. martens. De veters waren niet gestrikt, maar dat deed ik later wel als ik in de taxi stapte.
“Kijk eens wat ik voor je heb.” Zei ik Callum toen ik de deur opende en de koffer al in de kofferbak had gedumpt – maar liet het hem niet zien.
“Doe je ogen maar eens dicht.” Voor de zekerheid had ik mijn hand voor zijn ogen gedaan en ik propte een stuk brood in zijn mond. “Goed, en nu kauwen.” Ik gooide de deur van de taxi dicht.
“Nu gaan met die bak.” Zei ik de chauffeur met dat ik tegen het glas, wat zich tussen ons begaf, sloeg. De man had me raar aangekeken en gezegd dat ik niet zo op het glas moest slaan, maar ik liet enkel een honend lachje horen.
In plaats van dat ik daarop iets antwoordde slikte ik walgend het laatste stuk brood door en draaide het raam open. Een sigaret haalde ik tevoorschijn, die ik ook in Callums mond lieflijk had gepropt en ze aanstak. “We mogen vast wel roken hé,” had ik koppig gezegd.
[ bericht aangepast op 18 feb 2014 - 22:11 ]
Don't walk. Run, you sheep, run.