Zucht...
Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd...
Ik snap waarom sommige mensen zich gediscrimineerd voelen en denk dat we die gevoelens serieus moeten nemen en moeten beseffen dat ze bestaan, zonder er gelijk een probleem van te maken dat ze zich laten horen. De manier waarop ze zich laten horen, vind ik echter wat minder. Ze willen serieus genomen worden en dan zoeken ze massaal de media op en schreeuwen ze loze dingen die niet op de goede manier worden ontvangen. Het maakt de reactie van de tegenpartij juist alleen maar heftiger. Kijk bijvoorbeeld naar Prem Radhakishun. Ik zat naar de Wereld draait door te kijken toen hij ineens om half acht riep; "Sinterklaas bestaat niet, Sinterklaas bestaat niet." Nou sorry hoor, maar waar is het dan misgegaan? Dat doe je toch niet? Dat je boos bent, oké, dat mag, maar je schreeuwt dit toch niet op tv als er kinderen die nog geloven heel goed wakker kunnen zijn en met hun ouders kunnen kijken. Ik zou zeggen; maak je sterk voor wat je wilt veranderen, maar doe niet zulke uitspattingen. Voor zo ver ik wist ging het om Zwarte Piet en niet om het Sinterklaasfeest, toch?
Zelf vind ik dat het een kinderfeest is waarin slavernij totaal niet aan de orde komt. Zwarte Piet is geëvolueerd van een boeman naar een kindervriend waar de meeste, natuurlijk niet ieder kind en vooral hele kleintjes niet altijd, heel blij van worden. Het betekent feest als hij weer in het land is. Het gaat om de kinderen en zij zien Zwarte Piet niet als een slaaf of iets dergelijks. Er zijn misschien ouders die wel zo tegen Zwarte Piet aankijken, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Natuurlijk zijn er mensen die discrimineren, maar ik denk niet dat dit iets is wat tijdens het Sinterklaasfeest een rol speelt, omdat het ieder jaar weer een groot feest is. Zo als ik het zie gaat het om de beleving van het kind en wat dat betreft is er in de meeste gevallen dan niets aan de hand.
Hamartia