Imagined schreef:
Ik heb de tekst inhoudelijk gelezen en helaas blijk ik je verkeerd begrepen te hebben, maar waarom reageer je dan zo geprikkeld? Het is niet heel raar hoor dat ik jouw bericht verkeerd begreep. Dit soort dingen gebeuren bij iedereen weleens. Dat het niet letterlijk bedoeld was heb ik ook na de tweede keer lezen niet gezien en wat dat betreft laat ik het daarbij.
Verder heb ik nooit gezegd dat er bewijs voor is. Ik heb gezegd dat dit is wat vaak gezegd wordt en daarmee "bedoelde" ik dat dit dus vaak zo geldt, maar ja daar heb je het weer "bedoelde" iemand anders kan dat natuurlijk anders interpreteren. Sommige mensen moeten een fout vaker maken om er van te leren, sommige mensen leren nooit van hun fouten. In dit geval vind ik het de taak van de ouders en de school om ervoor te zorgen dat iemand niet er niet aan begint voor hij of zij er klaar voor is en te zorgen dat hun kinderen goed worden ingelicht. Daarmee kun je die fouten "voorkomen". Daarna is het aan die persoon waar het om gaat om te beslissen wanneer hij of zij er klaar voor is of dat het voor hem juist nog te vroeg is.
Dat is ook wat ik zeg; het is aan iedereen om zijn eigen grens te bepalen en iedereen kan dat beter voor zichzelf dan dat iemand anders dat voor hen kan. Voor jou kan dat anders zijn dan voor een ander en als iemand toch de grens verkeerd heeft gelegd, dan kunnen ze daarvan leren of niet. Dit is mijn mening daarover.
Die lijn doortrekken in je keuzevrijheid waar jij het overhebt, vind ik dus te zwart/wit. Wat jij dus eigenlijk zegt is dat je of over alles zelf moet mogen beslissen of over niets, terwijl ik juist vind dat er een groot verschil is tussen gebieden waar je helemaal zelf over mag beslissen of niet. Oh ja, en er is ook nog zo iets als de begeleiding en voorlichting van ouders en school die iemand als het goed is helpen een juiste keuze voor zichzelf te maken.
We denken hier blijkbaar heel anders over.
Ja, je hebt gelijk. Ik had iets minder geprikkeld kunnen reageren, maar dat heb ik niet gedaan vanwege dat ik daar simpel gezegd niet zoveel zin in had en ook doordat het bij mij nogal vaak voorkomt dat mensen de teksten niet echt lezen. Ze lezen de tekst wel, maar weten vaak niet wat er echt daadwerkelijk staat en dat is jammer in meerden gevallen. Ik kan daar wel een heel betoog over gaan houden, maar ik heb niet het gevoel dat iemand daarop zit te wachten en bovenal is dit niet het juiste topic daarvoor. xd
Ja, maar scholen en ook ouders proberen er iets aan te doen, maar het blijkt niet meer te helpen. Kinderen van deze tijd zijn te veel veranderd en misschien zelfs wel te egoïstisch geworden dat het erg moeilijk is om door te dringen bij veel mensen om de simpele reden dat ze allang niet meer luisteren. Ouders en onderwijzers kunnen dingen blijven uitleggen, maar er is geen kind die er ooit wakker van zal liggen. Ik wil graag in Kishimoto's idee geloven dat de volgende generatie altijd de vorige zal overtreffen, maar dat gaat vind ik niet op voor de komende paar generaties.Misschien komt het doordat de wereld aan het individualiseren is of dat mensen steeds moeilijker hun eigen identiteit weten te vinden, daar ben ik nog even niet over uit, maar een feit blijft dat als je kinderen van 14/15/16 hun eigen gang laat gaan onder het nom van "het is hun keus" dat het einde ver zoek is. Je kunt er namelijk in deze wereld niet meer op vertrouwen dat ze het goede doen of ook daadwerkelijk leren van de fouten die ze maken, dus wat dan? Wat als ze een enorme fout begaan maar die nooit inzien, is het dan nog daadwerkelijk een fout? Doet het er nog toe? Ik vind van wel.
Nou, ik vind wel dat kinderen vrijheid mogen hebben en veel dingen voor zichzelf zouden mogen beslissen, maar je kunt er niet vanuit gaan dat kinderen van 14/15/16 met gierende hormonen altijd de juiste keus maken en ze mogen fouten maken en dat is helemaal niet erg. Alleen ik vind dat je wel een verantwoordelijkheid hebt om kinderen te behoeden voor het maken van fouten die ernstige gevolgen hebben ook al hebben ze die zelf niet door. Sommigen zeggen dat seks iets heel normaal is en dat je als 14/15/16-jarige het best mag doen, maar veel mensen die dat zeggen zijn vaak ook vergeten wat liefde nou is. Natuurlijk zou je het zelf nooit kunnen uitleggen of begrijpen, maar doordat liefde veel verder gaat dan het menselijk bewustzijn, lijken mensen in deze tijd soms geen eens meer een poging te doen om te achterhalen wat het daadwerkelijk is. Vaak lijkt het om andere doelen te gaan, maar dat gaat niet voor iedereen op, ik ben niet zo cynisch om te denken dat er totaal geen stelletjes zijn zonder liefde. Het enige wat ik wil zeggen, is dat er meer stelletjes zijn die anderen motieven hebben dan liefde om een relatie te beginnen, dan een paar eeuw terug. Alleen dat is hoe ik erover denk.
Maar om terug te komen op het onderwerp, ik vind dus niet als je niet van elkaar echt kunt houden en die anderen echt goed aanvoelt, dat je dan seks mag hebben. Dat is gewoon zo erg... tja, ik heb er gewoon geen woorden voor, maar dat kan gewoon niet. En tuurlijk gaat het bij liefde niet om leeftijden en zijn er sommigen 14-jarigen die net zo verliefd zijn als bijvoorbeeld 20 of 30 jarigen, maar dan nog vind ik gewoon dat het niet kan. Er is wel liefde, maar nog niet volwassenheid die het zou moeten hebben, er is gewoon niet dat stukje dat mist, het verantwoordelijke, het slimme, het doordachte gedeelte. Er mist dan op dat moment gewoon te veel en ik vind gewoon dat je het dan niet zou moeten doen, omdat het misschien zelfs de liefde wel kapot maakt. Je moet het doen op het juiste moment en ik ben van mening dat het gewoon dan nog niet is.
P.S.
Trouwens jij kunt aardig goed Nederlands.
Viel me gewoon op
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.