• Ik twijfel al heel lang of ik zal stoppen met m'n opleiding. Ik heb nu dus besloten dat ik het echt niet meer wil en dat dit niets voor mij is. Ik weet alleen niet hoe ik het aan m'n ouders moet vertellen. Ik ben zo bang voor hun reactie, dat ik er al een paar weken tegenaan zit te hikken om het te vertellen en ondertussen maar doorgaan met de studie en hopen dat het probleem vanzelf weggaat. Ik kan wel janken. Iemand tips?

    Duidelijk uitleggen dat je de opleiding niet meer ziet zitten en leg het zo uitgebreid mogelijk uit. Misschien kun je ze ook vertellen wat je dan wél wilt doen? Dan zijn je ouders wat meer gerustgesteld.
    In welk jaar zit je en wat voor opleiding doe je?


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Met zoveel mogelijk goede argumenten komen, en ook al met eventuele suggesties voor wat je dan wel wilt en waarom.

    Mag ik vragen welke opleiding je doet en welk jaar?


    ars moriendi

    Barnabas schreef:
    Duidelijk uitleggen dat je de opleiding niet meer ziet zitten en leg het zo uitgebreid mogelijk uit. Misschien kun je ze ook vertellen wat je dan wél wilt doen? Dan zijn je ouders wat meer gerustgesteld.
    In welk jaar zit je en wat voor opleiding doe je?


    Ik doe Pabo en ik zit in het eerste jaar. Maar dat is gelijk ook het probleem, ik weet niet wat ik wil gaan doen. Daarom zit ik nu dus al een aantal weken met het gevoel dat ik door moet gaan, omdat ik geen back-up plan heb. Ik wil dit echt niet meer, maar ik weet ook niet welke opleiding ik dan wil gaan doen en dat maakt het nog moeilijker om het te vertellen.

    Slutlinson schreef:
    (...)

    Ik doe Pabo en ik zit in het eerste jaar. Maar dat is gelijk ook het probleem, ik weet niet wat ik wil gaan doen. Daarom zit ik nu dus al een aantal weken met het gevoel dat ik door moet gaan, omdat ik geen back-up plan heb. Ik wil dit echt niet meer, maar ik weet ook niet welke opleiding ik dan wil gaan doen en dat maakt het nog moeilijker om het te vertellen.

    Misschien een tussenjaartje pakken waarin je gewoon gaat werken? Dan kun je even alles rustig op een rijtje zetten. Zijn een hoop mensen die het zo doen. Dan weet je straks tenminste zeker dat je een weloverwogen keuze kunt maken. Succes!


    ars moriendi

    Slutlinson schreef:
    (...)

    Ik doe Pabo en ik zit in het eerste jaar. Maar dat is gelijk ook het probleem, ik weet niet wat ik wil gaan doen. Daarom zit ik nu dus al een aantal weken met het gevoel dat ik door moet gaan, omdat ik geen back-up plan heb. Ik wil dit echt niet meer, maar ik weet ook niet welke opleiding ik dan wil gaan doen en dat maakt het nog moeilijker om het te vertellen.

    Mijn zus heeft ook een halfjaar pabo gedaan en is toen in januari gestopt
    Zij heeft toen gewoon een halfjaar gewerkt en veel onderzoek gedaan naar wat ze wel wil
    Nu doet ze iets waar ze heel veel plezier in heeft en waar meer toekomst inzit.
    Als je tegen je ouders zegt dat je dit niet de rest van je leven wil doen zullen ze dat toch wel begrijpen?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Zoals hier boven al gezegd wordt, duidelijk uitleggen en daarna écht goed gaan uitzoeken welke studie je wil gaan doen en voor een volgende studiekeuze alle tijd nemen die je nodig hebt (het zou immers zonde zijn als je opnieuw een verkeerde keuze maakt).
    Over je ouders zal ik me niet al te druk maken. Natuurlijk kan het zijn dat ze eerst geschokt reageren, maar zij zien jou het liefst gelukkig en als jij hun duidelijk kan maken dat je dat met deze studie niet gaat lukken, zullen ze waarschijnlijk achter je keuze staan.


    Valar Morghulis.

    Dat probleem had ik dus ook met mijn vader, uiteindelijk viel zijn reactie reuze mee (:
    Gewoon duidelijk uitleggen aan je ouders waarom je wilt stoppen, en goed nadenken over wat je wilt gaan doen.
    Succes!