Toen ik deze stelling las, was ik erg verbaasd. Is deze stelling nu werkelijk nog een vraag op Quizlet? Blijkbaar wel dus, te lezen aan sommige reacties.
Gelukkig zijn de meeste Quizletters verstandige mensen. Aan de andere mensen zal ik mijn standpunt uitleggen. Ik ben hier zeer mee oneens.
Waarom? Laat ik beginnen met een beetje begrip. Ik begrijp best dat je dit over the top vind. Dat is jouw persoonlijke smaak. Roze is ook mijn lievelingskleur niet. Maar als het daar alleen om gaat, waarom schaffen we het carnaval dan niet ook af? Als je reactie hierop is 'nee, carnaval niet' dan weet ik dat het jou niet gaat om dit over the top zijn. Om hier verder op in te gaan: dit geeft een verkeerd beeld van homo's, wordt gezegd. Maar carnaval geeft toch ook geen verkeerd beeld van Brabanders? Iedereen doet wel eens gek.
Maar de Gay Pride gaat zoveel verder dan een soort carnaval. De Gay Pride is een statement, een protest. Een protest tegen homofobie dat helaas nog steeds bestaat, ook hier in Nederland. Dit is de manier om de wereld je mening te laten zien, net zoals in de grote protesten in de jaren '60. Waren die nutteloos of moesten ze verboden worden, omdat je de hippiekleding niet leuk vond? Nee toch?
Daarnaast heb ik ook nog iets gehoord over homo's en lesbiennes die normaal moeten doen als ze geaccepteerd willen worden. In deze reactie is het begrip 'normaal' niet opgehelderd en daarom zal ik dat doen. Normaal is in onze maatschappij de blanke, hetero man. Stel je voor dat je dit tegen een zwarte man of vrouw had gezegd! Ook deze mensen worden gediscrimineerd. Had jij tegen Martin Luther King gezegd dat hij normaal moet doen, voordat hij zijn beroemde toespraak had uitgesproken? Ik neem aan van niet! Deze mensen pikten hun discriminatie niet, en deden het op hun manier. Homo's accepteren homofobie niet en protesteren op deze manier. Al eerder heb ik aangewezen dat het argument dat 'jij het niet zo'n leuk gezicht vind' geen argument is.
Nog een keer: het is niet zomaar een feestje, het is een protest. Jij mag roze leuk vinden of niet, dat geeft je niet het recht een protest te verbieden. Dat is een schending van de mensenrechten en een kenmerk van een dictatuur. Ik wil die kant niet op.
Mocht je een argument hebben die ik hier nog niet weerlegd heb, hoor ik het graag.