• hey allemaal,
    Ik zit nog niet heel lang op quizlet en ik ben een story aan het beginnen, maar ik ben niet zo goed in prologen schrijven. Heeft iemand tips daar voor??x
    Want ik moet dit allemaal nog een beetje leren.

    xx Sky


    I think you have to take me for me ~ Harry styles

    Je kan prologen op verschillende manieren schrijven.

    Je kan een begin van je verhaal schrijven, een flashback, iets dat in je verhaal zal terugkomen, en zo kan je nog meer dingen bedenken.


    16 - 09 - '17

    Gylani schreef:
    Je kan prologen op verschillende manieren schrijven.

    Je kan een begin van je verhaal schrijven, een flashback, iets dat in je verhaal zal terugkomen, en zo kan je nog meer dingen bedenken.


    dankjeex


    I think you have to take me for me ~ Harry styles

    Indeed, wat Gylani zegt. Je kan met een proloog ook de lezer in een bepaalde richting duwen, afhankelijk van wat je wil :].


    No growth of the heart is ever a waste

    Het is belangrijk dat je met de proloog nog niet te veel verklapt. Ik zou het dus zeker niet te lang maken, maar iets kort schrijven. Een beetje mysterieus, zodat het nog geen spoilers bevat, maar zodat de lezers wel zin krijgen om het verhaal te lezen.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik gebruik dan altijd `hij`of `zij` inplaats van namen, omdat dat veel mysterieuzer klinkt


    Ik neem even afstand van Quizlet, sorry. Ik stop met alle RPG's.

    naar dit topic was ik opzoek ;)


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Vaak heeft een proloog de functie om de lezer alvast nieuwsgierig te maken naar het verhaal op versnelde wijze. Vaak proberen schrijvers er dan al meteen iets van actie of mystery, drama of waar je boek ook om draait erin te gooien, zodat de lezer nieuwsgierig wordt naar de rest. Prologen hebben vaak ook de gave dat ze niet zo lang hoeven te zijn als de hoofdstukken zelf en zijn vaak één of een paar scene's, maar dat kan verschillen. Een proloog is het stukje dat nieuwsgierigheid eigenlijk teweeg brengt zonder al te veel te verklappen, dus als tip wil ik meegeven dat je probeert weinig te verklappen in een proloog of gelijk begin met de kernpunten van het plot.

    Het is beter dat je één kernpunt van je plot pakt en daar de proloog omheen bouwt met de not-tell-but-show techniek. Daarbij bedoel ik dat je de dingen niet als achtergrond informatie of iets vertelt, maar laat 'zien'. Bijvoorbeeld een mobieltje is kapot dan ga je niet vertellen van: Het mobieltje was stuk. Maar dan ga je je protagonist mee laten kloten, dat hij iemand belt, maar geen bereik heeft, dat er zwart scherm verschijnt of wat dan ook. Wees daar creatief in :)

    Veel succes!


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.