Astoria schreef:
(...)
mijn mening toch? mij zou die persoon toch ook gwn laten stikken ? enigste voor wie ik uitzondering maken is mensen met reden dat ze gwwn donor kunnen zijn of mijn eigen kinderen (mocht ik die ooit krijgen)
Ik vind dat 'laten stikken' ook echt weer zoiets. Mensen kiezen er niet voor om geen donor te worden om anderen 'te laten stikken'. Zo zie ik het voor mezelf niet, want stel dat ik jou goed kende en weet dat jij een goed persoon bent, en je hebt bv. een nier/long nodig, dan zou ik bv. wel een orgaan willen geven. Maar ik vind het gewoon geen goede gedachte om die zomaar aan iedereen te geven, niet per se om 'mensen te laten stikken', maar omdat je maar nooit weet bij wat voor soort persoon zoiets terecht komt. Misschien iemand die er niet eens goed mee omgaat.
Maar goed, dit is gewoon een oneindige discussie, en voor beide kanten is wat te zeggen. Belangrijk vind ik echter het respect voor allebei de keuzes, en het feit dat je niet mag veroordelen over iemand leven/dood, door zulke dingen te zeggen als 'dan krijgt diegenen het maar niet omdat hij/zij geen donor is', want dan laat je net zo goed iemand 'stikken', om het dan maar op die manier te zeggen.
[ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:08 ]
The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom