Hm. Kijk, ik ben het natuurlijk niet met hem eens, maar ik vind dat hij ergens wel een punt heeft. Niet dat er echt verwacht kan worden van de autochtone bevolking van een land om te vertrekken als het ze niet meer bevalt, uiteraard niet, maar het is wel zo dat "de Nederlanders" naar mijn mening vaak wel wat meer begrip zouden mogen opbrengen voor de "buitenlanders". Ik weet niet zo veel van hoe het in België zit, maar ik ga ervan uit dat het daar niet veel anders zal zijn. Het is onzin om autochtonen te vertellen dat ze moeten vertrekken, maar hetzelfde geldt voor veel allochtonen. Velen kúnnen niet eens terug, zelfs als ze dat zouden willen, en toch gedragen veel mensen hier zich alsof men alleen hierheen immigreert uit gemakzucht, om banen in te pikken of om gebruik te maken van sociale voorzieningen.
Een uiting zoals die in het artikel helpt aan de ene kant natuurlijk juist niet bij het opbrengen van begrip en meer verdraagzaamheid, maar aan de andere kant is het, vind ik, niet veel erger of hatelijker dan de dingen die Wilders en zijn PVV vaak roepen. Het komt alleen uit de andere hoek en die kant is meestal stil, dus schokt het iedereen nu opeens.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan