Ella Eve Montgomery. || Groep 2.
Haar kamer.
Ik moest eerlijk toegeven dat alles nu wel heel logisch bleek te worden. Zijn verhaal liet alles duidelijk worden: hoe hij deed tegenover anderen en vooral waarom hij zo deed, maar ook waarom hij hier was, het was gewoon voor Pete. Ik wist dat hij dat had gezegd tegen mij helemaal in het begin toen we allemaal samenkwamen om dan met de skilift naar boven te gaan, maar je kan met je broertje meegaan om veel verschillende redenen.
Ik had ook kunnen opmaken uit zijn uitleg dat er iets was met Pete, iets waardoor zijn moeder hem niet wou, of niet meer alleszins. Ik richtte mijn ogen op zijn gezicht en lichaam. Zijn lichaamshouding was compleet veranderd. De stoere Matt die elk meisje kreeg was weg en ik wist zeker dat het door zijn vriendin kwam die hij net had genoemd. Ik wou iets zeggen als: alles gebeurd om een reden, maar dan zou ik zeggen dat zijn vriendin, de liefde van zijn leven volgens hem, dood was gegaan voor zijn eigen plezier en dat kwam wel heel grof over.
Ik perste mijn lippen over elkaar en legde mijn handen op zijn arm. Het was niet veel aangezien mijn handen net de voetjes waren van muizen en zijn armen de poten van een olifant -niet dat hij dik was of zo, maar je begrijpt me wel-, maar het was het gebaar dat telde.
"Oké, ik ben nooit goed geweest in mensen troosten, al zou je verwachten dat ik dat wel was door alles wat ik heb meegemaakt en die dingen, maar ik ga het proberen, op 1 of andere manier. Ik ga waarschijnlijk enorm veel dingen verkeerd zeggen of verkeerd uitdrukken waardoor je me waarschijnlijk gaat beginnen haten, maar als ik zoiets zeg, weet dan dat ik het niet op die manier meen."
Ik keek hem serieus aan en ging wat dichter naar hem toe zitten.
"Ik heb het nooit meegemaakt, iemand zien op het randje van zelfmoord, dus ik zou niet kunnen weten hoe je je gevoeld hebt toen, hoe je je nu voelt. Ik weet dat het iets is om nooit te vergeten en ik weet dat je waarschijnlijk nog altijd bang bent om hem te verliezen, maar ik kan je wel 1 ding zeggen; als iemand zelfmoord wil plegen, ik bedoel het écht wil, dan zou hij het allang weer geprobeerd hebben. Ik denk niet dat Pete opnieuw een poging gaat ondergaan en ik zal je ook zeggen waarom. Toen ik depressief was dacht ik ook vaak aan zelfmoord. Ik dacht dat ik hier weg wou, dat ik het leven beu was en dat ik hier niet meer wou rondlopen, maar het enige wat ik wilde was iemand die me bewees dat hij of zij me nodig had, iemand die me van zelfmoord zou houden moest ik het willen proberen. Ik denk dat Pete dat heeft gevonden bij jou, volgens mij was jij zijn redding."
Ik stopte even met praten en liet alles wat ik zei even bezinken. Ik denk dat het me was gelukt om een hele uitleg te geven zonder iemand te beledigen of het verkeerde te zeggen, dus ik besloot verder te praten.
"Ik weet hoeveel pijn het doet om iemand te verliezen van wie je met heel je hart houdt, maar ik ga niet zeggen dat ik weet hoe het is om je geliefde kwijt te raken én je vader, maar je moet weten dat je moet blijven doorgaan. Je zegt zelf dat je trots bent dat je hier nog bent en ik ben het ook, echt, maar het leven wacht niet op je. Jouw leven blijft doorgaan en jij zou het ook moeten doen. Ik zeg niet dat je haar moet vergeten, dat zou je nooit mogen doen, maar ik denk dat je het een plaats moet geven, en dan praat ik niet alleen over de zelfmoord van je vriendin, maar ook over het verlies van je vader, het probleem van je moeder en het beeld van Pete die er bijna niet meer was."
Ik hield mijn mond, dacht dat ik iets verkeerd had gezegd en liet mijn ogen naar de muur naast hem gaan, "Ik weet niet om welke redenen ze er niet meer is, maar ik weet wel zeker dat ze wist dat je van haar houdt en dat ze gemist zou worden."
Na die woorden besloot ik te zwijgen, wetende dat ik dan zeker onzin ging beginnen uitkramen en iedereen zou beledigen die hij liefhad, ook al waren dat écht niet veel mensen. Het verlies van zijn vriendin had Matt veranderd, dat had ik nu ook ingezien en ik wist ook dat hij nu heel voorzichtig was met het kiezen van wie hij hield en van wie niet.