LeDerp schreef:
(...)
Heel mooi, heel ontroerend. Ik vind het echt heel leuk voor jou dat je veel van dieren hebt kunnen leren, en dit zeg ik niet sarcastisch, maar in je laatste alinea zeg je zelf dat hij bij agressieve dieren niet waarom is maar daarom. Als wij, zoals de stelling gesuggereerd, dieren rechten zouden moeten geven, dan vind ik ook dat je dieren aansprakelijk moet kunnen stellen als ze mensen iets aandoen. Maar als je dit, dieren aansprakelijk kunnen stellen, hier op Q zo oppert dan worden hun wandaden gelijk afgeschreven op hun 'natuur' en dat vind ik niet eerlijk. Wij onderdrukken onze natuur ook zoals we nu leven, je slaat mensen niet, je vermoord niet zomaar mensen, je houd je mening voor je als het je niet uitkomt om die te zeggen, en dan kunnen mensen hier wel zeggen dat je dieren zo niet gelijk kan stellen aan mensen, maar dat doen ze feitelijk wel door te zeggen dat ze rechten zouden moeten krijgen.
Hierin geef ik je gedeeltelijk gelijk. Ik ben het met je eens, sommige dieren zijn zo verpest dat er inderdaad niks meer mee is te beginnen. Maar dit is niet in ieder geval zo, sommige dieren kunnen er daadwerkelijk nog wel bovenop komen (denk hierbij aan bijten/trappen/slaan uit angst, of bijten/trappen/slaan door uitlokkerij). En als men in staat is dit verschil te zien, vind ik het geen probleem als men deze dieren die niet meer te helpen zijn ten rust brengt. Maar het probleem vandaag de dag is dat men dit niet ziet en het liefst klakkeloos alle dieren afmaakt die ooit eens hebben gebeten/getrapt of geslagen, terwijl dit de meest uiteenlopende oorzaken kan hebben. Kijk,
ik vind dat dieren gelijk zijn.
Daar hoeft niemand het mee met me eens te zijn, dit vraag ik echt van niemand. Wat ik wel vraag, en dit vraag ik omdat mij lijkt dat ieder zich hier toch wel in vind... Ja daar komt ie weer: het recht op leven, het recht om niet gefolterd te worden, het recht op bewegingsruimte, en het recht op eigen ruimte.
Zoals sommige mensen al heel mooi aangaven, bij bijvoorbeeld de beer die ons in stukken scheurt. Dit is een niet gedomesticeerd dier. Klopt 100%. Maar toch worden sommige wilde dieren toch in huis genomen, ja ook hier in Nederland! Dit zijn dan geen bruine beren, maar wel wasberen en neusberen. En stekelvarkens, aardvarkens, stinkdieren, teju's, sugargliders, varanen, tijgerpythons van 3,5 meter en noem het maar op. In het begin is dit leuk en aardig, maar na de hand worden de dieren volwassen, beginnen ze te puberen, en worden ze "wild". Wat,
you know, het zijn wilde dieren. Dit gaat ook niet áltijd fout, maar vaak genoeg wel doordat de mens te weinig kennis/ervaring heeft met het houden van het desbetreffende dier... En dán gaat het fout.
En aangezien ik in de dierensector zit, mag ik voor deze gedumpte, verwaarloosde, mishandelde dieren zorgen. En omdat ik dit van zo dichtbij meemaak, wil ik die rechten voor de dieren.
Omdat ik vind dat:
wilde dieren die in huis worden gehaald,
mishandelde dieren die door onmacht/angst van hun baas worden geslagen,
dieren -die net als sommige mensen- per ongeluk op deze aarde worden geboren en worden verzopen omdat men er geen andere oplossing voor vind,
dieren die uit huis worden gegooid omdat hun eigenaren er niet meer voor willen zorgen,
het recht hebben op
tenminste het recht op leven, het recht om niet gefolterd te worden, het recht op bewegingsruimte, en het recht op eigen ruimte.
Op momenten dat ze het het hardst nodig hebben, dat er iemand -maakt niet uit of jij dat bent of ik- die dieren dat kan geven.
Het recht dat ze op aarde mogen zijn, het recht om niet geslagen te worden, het recht om niet opgesloten te zitten in een te klein verblijf, en een plekje waarin ze zich terug kunnen trekken als ze bang zijn of zich niet lekker voelen.
Ik zeg niet dat de dieren dezelfde grondrechten moeten hebben als de mens, maar wel een aantal grondrechten die voor hun net zo belangrijk zijn als voor ons.
I'll lick the poison from right off your kiss