Parachutes schreef:
Heb je weer je naam veranderd , Nele? En zelfs je afbeelding ook? Ik herkende je pas toen ik dat facebookgesprek las.
Mijn basisschool was Christelijk en ik kreeg een Bijbel toen ik naar de middelbare school ging. Hij staat nog steeds in mijn boekenkast hoewel ik hem nog nooit heb aangeraakt.
Nee, ik ben niet gelovig, maar mijn halve familie wel (mijn vader was de enige van zijn broers die ervoor koos atheïst te zijn) dus ik ben er wel aan gewend. Als ik dan bij mijn oma ben en de hele familie is er, dan praten ze alleen maar over de kerk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor het geloof, maar ik voel me op dat soort momenten echt buitengesloten en bovenal geïrriteerd.
Wat ik wel heel interessant vind, is waarom mensen geloven en waar ze precies in geloven en waarom wel/niet en hoe zij dan de wereld zien. Twee van mijn vrienden zijn ook gelovig en daar kan ik dan echt interessante gesprekken over voeren.
Maar Bijbels uitdelen bij de school? Nee, dat vind ik echt te ver gaan.
Ook die mensen in de stad weleens, die dan zo gelukzalig glimlachen enzo, terwijl ze diep van binnen echt niet zo blij kunnen zijn. Ik vind de blikken in de ogen van die mensen dan zó eng.
Een dorp verderop is trouwens ook heel streng Christelijk. Je moet daar eens als vrouw doorheen fietsen met een broek aan. Verrot gescholden word je. En dan zijn ze oh zo christelijk.
Ik zeg overigens absoluut niet dat alle gelovige mensen zo zijn. Maar wat ik net zei, vind ik gewoon echt niet kloppen.
Zo, ik heb respect voor iedereen die dit helemaal heeft gelezen.
Ja, ik heb me naam/afbeelding veranderd. De afbeelding paste gewoon niet bij mij. Bij deze blijf ik nu.
Ah, ik ben katholiek, maar niet gelovig. Ik ben gevormd, want in ons dorp is het vanzelfsprekend dat je dat doet .En niet dat je al veel te zeggen hebt, of erover denkt op 11jarige leeftijd... De gesprekken bij ons gaan nooit over de kerk, alleen maar over de pastoor, de communicanten en de begrafenissen.
Ik moest onlangs een taak over de geboden doen en ik had het onderwerp 'bemin bovenal één god, god is er' en rond dat gebod hebben we een aantal vragen gesteld aan de drie generaties (vooral over: het gebod in onze samenleving, hoe ver mag je gaan, hoe zie jij god, wat is god,...) en de antwoorden die ik daarop kreeg waren best wel interessant! zeker om iemands mening te horen/lezen.
Ik heb echt respect voor de mensen die geloven op een normale manier, maar dat gaat er serieus over. -.-
There's faith and there's sleep - we need to pick one - please