• Dit kleine schatje is mininerdje . Een klein afstandelijk kittentje die met de hand opgevoed werd samen met zen zusjes , toen hij 3 weken oud was lag hij voor het eerst in de dierenkliniek , zijn temperatuur was te koud om te meten zijn hartje kloptje zeer traag en hij was zo slap als een vodje . Hij heeft dan een glucosespuit gehad ( vloeibare suiker met gesteriliseert water ) en knapte helemaal op hij had nadien nog 2 daagjes op observatie gezeten bij de dierenarts thuis . Nadien is het goed gegaan tot hij 6 weken en 3 dagen was , toen had hij terug hetzelfde als de eerste keer en we zijn naar het spoed met hem gereden op die dierenkliniek hij heeft de spuit nog eens gehad en de dierenarts had diabetes vastgesteld bij hem dus we waren er bijna van overtuigt dat hij weer ging opknappen en een gelukkig leventje leiden nu we de oorzaak wisten hij heeft uren gevochten maar knapte niet op . Zijn lichaampje was ondertussen al te vermoeid de suiker op te nemen en hij is na al het vechten uiteindelijk gestorven in men moeder haar armen .... Hij was als een kindje voor mij na weken lang dag en nacht melkje te geven , voor hem te zorgen ik vind het spijtig dat ik hem niet meer heb kunnen aaien ! :( ik wil vragen aan iedereen die thuis zit om eens een kaarsje voor hem te branden dat hij het goed heeft daarboven .

    Rip : Mininerdje -> zaterdag 25/05/13 om 23 uur

    ( sorry dat de ik dit verhaal hier schrijf maar ik moet men hardje even luchten iedereen die hem kende heeft het er moeilijk mee ..)

    Ps sorry dat ik de foto's zo doe maar ik weet niet of het anders mogelijk is via gsm

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 28 mei 2013 - 21:00 ]

    Barnabas schreef:
    O hey, jij weer. Hoe is het met je vader? :Y)
    Jammer van je kitten.
    Ohja dat herinner ik me nog.
    Misschien niet echt toepasselijk in de context van je verhaal, maar ik vind die kittens echt wel lief op die foto. Jammer dat je er eentje verliest.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    SPECS schreef:
    (...)

    Ja ik heb diabetes en Glucose is dus eigenlijk suiker wat in voedingsmiddelen zit, als je bloedsuiker te laag zit heb je eten nodig en dus Glucose.


    Ah, maar in het algemeen is de bloedglucose bij diabetes eerder te hoog dan te laag. De lage bloedsuikers komen meestal doordat het spuiten van insuline niet een perfecte nabootsing is van de werking van de pancreas waardoor het bloedsuiker soms te laag wordt.

    Dus het lijkt me logischer dat iemand voor zijn eerste behandeling met diabetes insuline krijgt ^^ Ik weet dat het niet ongewoon is dat mensen met nieuwe diabetes bninenkomen met bloedglucoses van boven de 10, ik ken zelfs een geval van 86 (bij een normaalwaarde van rond de 6)
    Maar van mensen met nieuwe, onbehandelde diabetes met lage bloedsuikers hoor ik eigenlijk nooit wait 'hmm


    quidquid excusatio prandium pro

    Okammy schreef:
    (...)

    Ah, maar in het algemeen is de bloedglucose bij diabetes eerder te hoog dan te laag. De lage bloedsuikers komen meestal doordat het spuiten van insuline niet een perfecte nabootsing is van de werking van de pancreas waardoor het bloedsuiker soms te laag wordt.

    Dus het lijkt me logischer dat iemand voor zijn eerste behandeling met diabetes insuline krijgt ^^ Ik weet dat het niet ongewoon is dat mensen met nieuwe diabetes bninenkomen met bloedglucoses van boven de 10, ik ken zelfs een geval van 86 (bij een normaalwaarde van rond de 6)
    Maar van mensen met nieuwe, onbehandelde diabetes met lage bloedsuikers hoor ik eigenlijk nooit wait 'hmm


    Als mensen met diabetes een hypo krijgen, krijgen ze wel glucagon toegediend, misschien bedoelde ze dat wel?


    Your make-up is terrible

    Cas schreef:
    (...)

    Als mensen met diabetes een hypo krijgen, krijgen ze wel glucagon toegediend, misschien bedoelde ze dat wel?
    Ja dat was het! Hypo. Dat heeft mijn broertje ook.


    Life is hard and then we die

    Cas schreef:
    (...)

    Als mensen met diabetes een hypo krijgen, krijgen ze wel glucagon toegediend, misschien bedoelde ze dat wel?
    Ja het was altijd iets met de alpha en de Bètacellen (niet?) anyway ik werd er gek van op mijn examen.

    ontopic: Het is echt vreselijk voor je als je na zo een goede zorgen toch het arme diertje verliest. Veel sterkte!


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Cas schreef:
    (...)

    Als mensen met diabetes een hypo krijgen, krijgen ze wel glucagon toegediend, misschien bedoelde ze dat wel?


    Dat zou uitstekend kunnen. Maar opnieuw, een diabetes patient zal over het algemeen een veel te hoog glucoseniveau hebben bij eerste presentatie. En in dat geval heeft glucose of glucagon (zet de lever aan tot aanmaak glucose en de afbraak van glycogeen zodat meer glucose in het bloed komt) eerder een averechts effect.

    daarom vond ik het zo interessant dat bij een kat diabetes blijkbaar presenteert met een te laag bloedsuiker. Ik vind dat wonderlijk en zou er graag zo veel mogelijk over horen, aangezien dat 180 graden anders is dan een mens met diabetes en bij menselijke diabetes een te hoog bloedsuiker nodig is om de diagnose te kunnen stellen! Daarom vind ik het zo interessant :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Okammy schreef:
    (...)

    Dat zou uitstekend kunnen. Maar opnieuw, een diabetes patient zal over het algemeen een veel te hoog glucoseniveau hebben bij eerste presentatie. En in dat geval heeft glucose of glucagon (zet de lever aan tot aanmaak glucose en de afbraak van glycogeen zodat meer glucose in het bloed komt) eerder een averechts effect.

    daarom vond ik het zo interessant dat bij een kat diabetes blijkbaar presenteert met een te laag bloedsuiker. Ik vind dat wonderlijk en zou er graag zo veel mogelijk over horen, aangezien dat 180 graden anders is dan een mens met diabetes en bij menselijke diabetes een te hoog bloedsuiker nodig is om de diagnose te kunnen stellen! Daarom vind ik het zo interessant :Y)


    Mehe, ik heb toch niet helemaal goed opgelet bij mijn lessen over diabetes. Zoals jij het zegt klinkt het in ieder geval heel logisch dat het niet klopt.


    Your make-up is terrible

    Okammy schreef:
    ... Glucose geven bij diabetes? Really?
    Overigens komt die foto van een zeer interessante lokatie.

    Enfin, sterkte

    Hoe bedoelt u dat die foto van een zeer interessante lokatie komt ? .
    Bij katten zeker kittens die diabetes hebben ( wat al ongewoon is bij een kitten ) word er in spoed glucose toegedient om die suikerspiegel snel weer omhoog te krijgen . Ze was stuiptrekkingen aan het krijgen dat doen katten als ze dringend suiker nodig hadden moest hij erdoor gekomen zijn zou hij verder behandelt worden met insuline ...

    SeaweedBrain schreef:
    (...) Ja het was altijd iets met de alpha en de Bètacellen (niet?) anyway ik werd er gek van op mijn examen.

    ontopic: Het is echt vreselijk voor je als je na zo een goede zorgen toch het arme diertje verliest. Veel sterkte!


    De glucose homeostase!

    Je eet. Koolhydraten worden afgebroken tot glucose en zo opgenomen vanuit de darmen. Nu dwarrelt er een boel glucose rond in het bloed. Dat is schadelijk (hart en vaat ziekten) en nutteloos (glucose heeft geen functie in bloed) Daarom produceert het lichaam insuline (door middel van de Beta cellen in de eilandjes van langerhans in de pancreas) Het insuline bindt aan de receptoren in de cellen in het lichaam (vooral in lever en spier) en die zorgen ervoor dat het grootste deel van de glucose opgenomen wordt en wordt opgeslogen als glycogeen. Slechts een kleine hoeveelheid glucose (ongeveer 4-6 mmol per liter als ik me niet vergis) blijft in het bloed en is zo beschikbaar als het nodig is. (Bij een hypo wordt teveel insuline gespoten/te weinig glucose binnen gekregen waardoor het circulerend glucose te laag is. Het lichaam komt zo energie tekort wat de verschijnselen veroorzaakt)

    Tijdens vasten gebeurt het omgekeerde: Het lichaam produceert glucagon via de alfa cellen, die de lever en spiercellen aanzetten tot het vrijmaken van glucose. Dit glucose komt in de bloedbaan terecht en is zo beschikbaar voor de verbranding. In extreme gevallen komt ook cortisol en GH vrij en in extremere gevallen (onbehandelde DM type 1) wordt vet verbrand om als nood energie voorraad te dienen (dat is ook waarom mensen met onbehandelde DM type 1 extreem mager zijn)

    Bij Diabetes wordt er geen insuline geproduceerd (DM type 1) of is het lichaam resistent tegen insuline (DM type 2). Er moet dus medicatie genomen worden om het lichaam resistenter te maken/de uitscheiding van insuline te verhogen (DM type 2) of er moet insuline gespoten worden (DM type 1/moeilijk behandelbare DM type 2)

    Ah, en dat heb ik in 10 minuten uitgetypt. Het is een beetje lang geworden, maar intussen kan ik dit allemaal oplepelen xD


    quidquid excusatio prandium pro

    Cas schreef:
    (...)

    Mehe, ik heb toch niet helemaal goed opgelet bij mijn lessen over diabetes. Zoals jij het zegt klinkt het in ieder geval heel logisch dat het niet klopt.


    Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt (puh)

    Ik ben ook maar al te blij om dit allemaal te vertellen, want Diabetes is een ernstige ziekte. Er wordt vaak simpel over gedaan maar mensen raken gevoel kwijt, mensen raken hun zicht kwijt (diabetes is de belangrijkste oorzaak voor blindheid in Nederland) mensen worden dement en mensen raken ledematen kwijt. Verder gaan mensen met diabetes gemiddeld eerder dood. Hoe serieuzer je het neemt, hoe eerder je het diagnosticeert en hoe beter je je glucose reguleert hoe minder je te maken krijgt met de complicaties.


    quidquid excusatio prandium pro

    @okammy ja inderdaad de Insuline zet de Glucose om tot Glycogeen dat wordt opgeslagen in de lever en de spieren (als ik me niet vergis)


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    SeaweedBrain schreef:
    @okammy ja inderdaad de Insuline zet de Glucose om tot Glycogeen dat wordt opgeslagen in de lever en de spieren (als ik me niet vergis)


    Correct!

    Bonuspunten en een koekje als je me zo 1 2 3 kunt vertellen wat het verschil is tussen DM type 1 en 2 en welke je vooral ziet bij jongeren en welke je vooral ziet bij ouderen :P


    quidquid excusatio prandium pro

    Fourtris schreef:
    (...)Ohja dat herinner ik me nog.
    Misschien niet echt toepasselijk in de context van je verhaal, maar ik vind die kittens echt wel lief op die foto. Jammer dat je er eentje verliest.

    Maakt niet uit hoor :) met mijn vader gaat het goed . Uiteindelijk had hij ook niks misdaan he ;)

    Okammy schreef:
    (...)

    Correct!

    Bonuspunten en een koekje als je me zo 1 2 3 kunt vertellen wat het verschil is tussen DM type 1 en 2 en welke je vooral ziet bij jongeren en welke je vooral ziet bij ouderen :P
    secondje ik ga het zo neertypen


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    DamnBieber schreef:
    Koop een vis:Y)

    Wat is dit voor reactie dan?

    OT: Vervelend voor je. Het is altijd moeilijk als er een huisdiertje sterft.


    ars moriendi