Word je haar wel schoon? Dat je zegmaar na het douchen schoon haar hebt, of is het na het wassen nog vettig? Want dan kun je proberen om meerdere keren te wassen. Pas ook op met conditioners/maskers/serums. Deze maken je haar heel snel vet. Ja, je hebt een conditioner nodig om je haarschubben te sluiten, maar probeer er dan eens een in sprayvorm. Dan kun je veel makkelijker richten. Zelf heb ik er een van mijn kapper (K&C vitamin hair treatment).
Pas ook op met stylingsproducten, die kunnen het vetter laten ogen. Als dat niet werkt:
Train je haar!
goed, dat klinkt heel stom, maar je haar is nu gewend aan het elke dag wassen. Probeer het wassen steeds een dagje te rekken. In het begin kun je op de tweede dag gebruik maken van droogshampoo(mijn favoriet is die van John Frieda(9,50 oid., maar die is best prijzig. Die van Batiste is ook erg fijn(4,53) maar die van kruidvat professional is ook best goed in prijs/kwaliteit verhouding. (Met die van Andrelon heb ik geen goede ervaring.
Pas op met anti-vet shampoo's. Deze bevatten vaak veel Sls/Slessen (grove reinigers) die de talgproductie op de lange termijn juist stimuleren. Mijn advies is om de wasbeurt met een ruwere shampoo te wassen. Mijn favoriete anti-vet shampoo's zijn is die van Andrelon Langer fris (deze is heel lang uit het assortiment geweest maar is weer terug. Deze is geloof ik €2,50, lekker cheap) en die van Guhl, luchtig en fris met citroenmelisse. Die is iets duurder, €6,- ofzoiets.
Verder kun je er eigenlijk niets aan doen, behalve zo min mogelijk aan je haar zitten. Borstel het max. 2x 1 minuut per dag, dan worden de olieen goed verspreid maar worden de talgklieren niet gestimuleerd.
En als je iemand de schuld wil geven, doe het dan aan je hormonen. Want, tsja, die zijn toch echt de daders. En het is altijd makkelijk om je hormonen de schuld te geven.
The night is dark and full of terrors.