Het was even zoeken maar ik hoop dat iedereen er wat mee kan. (:
Idwallon Calhoun Underwood
De witte ongekreukte blouse is al een tijdje mijn aandacht aan het trekken. Iets verderop hangt mijn zwarte colbert over de rugleuning van mijn luie stoel. Ik ben al even wakker maar zin om uit bed te komen heb ik alleszins niet. Dat komt waarschijnlijk doordat ik weet wat ik straks aan de andere clanleden mag gaan vertellen. Eigenlijk hoort Silas dat zelf te doen en dat was hij ook van plan te doen totdat hij gisteravond ineens voor mijn deur stond met de mededeling dat er iets tussen was gekomen. Ik heb nog gevraagd wat dan zoveel belangrijker voor hem was dan de toekomst van zijn clan maar hij had de vraag weggewuifd. Ondanks dat we broers zijn en elkaars enige vertrouweling als het er op aan komt hebben we meer dan genoeg geheimen voor elkaar. Over die geheimen ben ik in het verleden nog wel eens boos geworden maar nu weet ik dat het normaal is, Silas beschermt me door het niet te zeggen. Het is bovendien lastig om 245 jaar aan de zijde van je broer te leven terwijl je kwaad op hem bent. De taak is dus aan mijn overgelaten, degene van de broers Underwood die het minst spreekt. Graag hou ik dit verhaal niet maar ik weet dat ik geen andere keuze heb, ik ben de enige die het kent naast Silas en dus de aangewezen persoon om het te vertellen.
De dekens, die een witte kleur hebben, duw ik van mijn lichaam af. Ik zal maar eens gaan opschieten, de clanleden laat ik het liefst niet al te lang wachten. Eenmaal uit bed voorkomt het tapijt op de grond dat ik de koude vloer aanraak. Het heeft zeker voordelen dat ik de rechterhand van de leider ben, zo heb ik de beschikking over een compleet eigen kamer waar ik me in kan terugtrekken mocht ik dat graag willen. Mijn benen brengen me naar de grote kom met water erin, slechts het topje van mijn vinger steek ik er in voordat ik hem vlug terug trek, koud. Ik mag zeker niet klagen over de privileges die ik geniet door deze hoge positie maar een kamermeisje ontbreekt nog altijd. De ruime haard die vannacht is uitgegaan maak ik opnieuw aan, zodat ik op een houder de kom met water kan zetten. Geduldig wacht ik totdat het water warm genoeg is zodat ik de lichte stoppeltjes op mijn gezicht weer weg kan halen. Ondanks dat ik een vampier ben hoort het scheren nog steeds tot een dagelijks terugkomend ritueel, tot mijn grote ongenoegen.
Het heeft ruim twintig minuten geduurd, langer dan ik had verwacht, voordat ik door de gangen loop van ons ondergrondse ‘paleis’. Het is stil in de ruimtes die ik passeer, iedereen zal al in de Grote Zaal zijn, de zaal die ik zo mag gaan betreden in de hoop niet al te verontwaardigde medevampiers aan te treffen omdat ik wat te laat ben. Mijn zwarte schoenen klikken zacht op de ruwe tegels, mijn ogen zijn straks gericht op de richting die ik uitga. Mijn colbertje heb ik toch niet aangedaan, in plaats daarvan draag ik over mijn witte blouse mijn zwarte blazer, wat me net een tikkeltje minder formeel maakt. Daarnaast voel ik me in de blazer net wat prettiger dan in mijn colbert wat toch wel handig is aangezien ik mag gaan praten, iets wat ik van nature zo veel mogelijk vermijd. Mijn vinger glijd over de ring die ik draag, de ring die er voor zorgt dat ik in het zonlicht kan komen. Hoewel ik het grootste deel van de tijd ondergrond blijf draag ik hem altijd. Hij is te zeldzaam en daardoor kostbaar om onbewaakt achter te laten, ondanks dat ik iedereen van de clan vertrouw.
Met beide handen duw ik de deuren open die me toegaan verschaffen tot de Grote Zaal. Het aanzwellende geluid maakte me zekerder van mijn eerste constatering, iedereen is naar de zaal gekomen. Achter me sluit ik de deur, als ik me terug omdraai zie ik wel dat een aantal vampiers naar me hebben opgekeken maar de meesten zijn alweer in gesprek met iemand anders. Een andere reactie dan deze had ik ook niet verwacht, ten slotte verwachten ze mijn broer, ze zouden dan ook direct stil zijn geworden als hij door de deur was gekomen maar hij komt niet. Met enige moeite raap ik het laatste beetje moed bij elkaar dat ik nog nodig heb om de anderen te gaan vertellen waarvoor ik hier ben gekomen. Ik ga in het midden van de zaal staan, zodat iedereen me duidelijk kan verstaan. Een hap lucht zuig ik naar binnen voordat ik mijn keel schraap, hier gaat niets ..
‘We zijn hier allen bij elkaar gekomen om te luisteren naar een aankondiging die mijn broer, onze clanleider, Silas, zou doen. Hij is gisteravond echter onverwachts bij mij langs gekomen om uit te leggen dat hij vandaag helaas verhindert is. Daarom dan ook dat ik hier nu staat, Silas heeft mij de taak gegeven om het volgende aan jullie mee te delen. ‘ Mijn blik glijd over de gezichten van de aanwezigen maar hen echt aankijken doe ik niet. Dat ging nog best goed, nu de rest van het verhaal nog.
Stand up when it's all crashing down.