Terra Johnson || 17 || Middenvelder
Door een luxe porche werd ik naar de sporthal gebracht en doordat de auto's reden op een magnetische baan, kwam ik sneller dan ik had gedacht aan. Het was erg druk bij de sporthal en de man die in naam van Gideon mij afzette, zei dat ik alvast naar binnen moest gaan, terwijl hij opzoek zou gaan naar een parkeerplek. Ik stapte de stoep op, dat lager lag dan ik dacht. De auto's hier zweefden ook en daardoor was het altijd moeilijk inschatten waar er vast grond onder de voeten was. Nog even zwaaide ik de boodschapper gedag en ging naar binnen, het grote gebouw in.
Snel trok ik me capuchon over me hoofd, want ik had er geen trek in dat bekenden me zouden herkennen of zien. Het allereerste wat me opviel was dat de hele zaal gevuld werd met een enorme menigte van mensen, maar het tweede wat me opviel was dat eigenlijk meer dan de helft hier weinig te zoeken hadden. Vlak voor me passeerde een groep meiden die met elkaar praatte over alles behalve voetbal. Met hun dikke lagen make-up, hoge hakken en slecht gevoel voor humor zag ik ze telkens voorbij lopen. Het interesseerde mij niet echt wat zij hier deden, het enige wat er toe deed, was mij nog voor één keer bewijzen. Ik liep langs een aantal wachtende groepen en wist dat ik nog heel lang had voor ik aan de beurt was. Eerst moesten al deze mensen nog en dan pas was ik. Bij een bankje zag ik achter een groep jongens die hun spieren lieten zien, dat de simulator daar stond met daarboven een groot bord, waar de nummers op stonden van wie er aan de beurt was. Ik pakte mijn muziek tevoorschijn en ging in een lege stoel zitten wachten, terwijl ik een oogje hield op het grote bord.
Pas na tweeënhalf uur wachten, zag ik dat ik eindelijk aan de buurt was en liep rustig tussen de menigte die ik vriendelijk aan de kant duwde, door naar voren waar ik de simulator inging. Ik moest me eerst van tevoren omkleden en een soort trainingstenue aan die zwart van kleur was. De capuchon die aan het tenue zat, legde ik op mijn hoofd en verborg daarmee mijn ogen, terwijl ik de simulator binnenliep. Om heen was alles sneeuwwit, maar dat veranderde plotseling in een gigantisch, uitgestorven speelveld wat ongelofelijk was om te zien. Ik gaf mijn ogen even de kost en bestudeerde de omgeving, tot ik vanuit het niets een stem hoorde.
"Terra Johnson, er zijn drie testen die je gaat afleggen, balbeheersing, controle en afwerken. Bij de eerste oefening is simpel dribbel de bal langs de verdedigers. Bij de tweede oefening is het de bedoeling om de bal af te pakken en terug te brengen naar je eigen kant. Bij de derde en tevens laatste oefening krijg je een bal voorgezet en het is jouw doel om elke bal te scoren. Ik wens je veel succes."
"Nou, bedankt, denk ik," zei Terra glimlachend.
Vervolgens verscheen er een bal voor me voeten waarmee ik langs de verdedigers moest proberen te komen. Met mijn voet gaf ik de bal een klein wippertje en zag ik de bal vlak voor me ogen komen, waarna die door de zwaartekracht naar de grond daalde. Ik gaf de bal gelijk opnieuw een tik en begon de bal een paar keer hoog te houden, terwijl achter mij drie verdedigers verschenen.
"Nou, dit is niet zo lastig," zei ik tevreden. Plotseling kreeg ik een flinke duw van achteren en viel ik op de grond, terwijl de verdedigers er met mijn bal vandoor gingen. Snel ging ik achter hen aan om mijn bal terug te halen en zo snel als ik kon, rende ik naar ze toe, hoewel rennen niet mijn specialiteit was. Ik beukte de verdediger met de bal omver en heroverde zo mijn bal. Het enige probleem was dat ik nog langs twee andere verdedigers moest en de derde verdediger achter me opstond. Ik keek niet naar de gezichten van de verdediger, maar naar hun benen en probeerde zoveel mogelijk ruimte te veroveren. Ik wachtte op het juiste moment dat de benen ver genoeg open waren, zodat ik de bal er doorheen kon spelen en in een flits van een seconde brak dat moment aan. Zo snel als ik kon, speelde ik de bal tussen de benen van de eerste verdediger en passeerde hem vervolgens links om mijn weg terug te beginnen. Ik zette weer mijn sprint in om langs de verdedigers te komen, maar ik voelde dat mijn spieren nog aardig stijf waren en alles niet zo soepel ging als ik wilde. Al snel haalden de verdedigers me daarom ook al weer in en probeerden met tackles de bal van me af te pakken. De eerste tackle wist ik te ontwijken door de bal tussen mijn enkels te klemmen en erover heen te springen, maar de tweede tackles onderschepte de bal tussen mijn benen en ik zag hoe de tweede verdediger onder mijn benen door gleed.
Ik ging weer achter de verdediger aan en het was een gevecht tegen mij en de verdedigers. Ik rende de verdediger zo snel als ik kon voorbij en tikte de bal vlak toen ik voor de verdediger was over zijn voet heen, terwijl ik er zelf achteraan rende. Met wijde ogen zag de verdediger hoe de bal van zijn voet verdween en ik ermee vandoor ging, maar net toen ik bijna in het zestienmetergebied was van mijn doel, werd ik door een tackles onderschept. Ik vloog een paar meter de lucht in en landde naast de bal op de grond, terwijl ik mijn longen voelde dichtklappen. Zo diep als ik kon, nam ik even adem, maar ik voelde een hele drukkende pijn op me borst. Ik keek naar de lucht en hoorde de verdedigers dichterbij komen. De bal zag ik een eindje voor me liggen vlak voor de streep en ik wist dat als ik voor deze test wilde slagen, dat ik de bal over die lijn moest krijgen van het zestienmetergebied. Op mijn handen en ellebogen kroop ik naar de bal toe om hem met mijn hoofd een flinke kopstoot te geven, wat uiteindelijk genoeg bleek te zijn om hem over de lijn te krijgen voor de verdedigers de bal konden raken.
"Dat ging bijna mis, zeg," zei ik, terwijl ik even over me voorhoofd wreef. Langzaam probeerde ik weer op te staan en zag hoe het veld werd aangepast aan de volgende oefening.
"Breng de bal nu terug naar je eigen kant," zei de stem ergens van boven.
"Zoals u wenst stem van daarboven," zei ik grijnzend en zonder nog één seconde te rusten, rende ik op het doel aan de andere kant af, terwijl ik zag dat onderweg allerlei hindernissen verschenen. Eerst kwam er een serie ijzeren paaltjes, wat ik op volle snelheid moest passeren. Eigenlijk kwamen de paaltjes net iets vroeger dan ik had verwacht, maar dat maakte niet uit. Mijn coördinatie was erg goed en ik kon gemakkelijk langs de paaltjes komen door mijn feilloze techniek. Ik liet de balen langs de paaltjes slingeren, alsof de bal volledig onder mijn beheersing was. Ik stapte met mooie overstapjes en draaibewegingen over de bal heen, waardoor alles er net iets indrukwekkender eruit zag. Het was voor ik het wist dat ik de eind streep al bereikte, waar de bal onder mijn voeten verdween.
"Je krijgt nu ballen vanuit alle kanten en het is de bedoeling dat je vanaf zestien meter de bal in het net schiet," hoorde ik de stem weer brommen. Ik wachtte geduldig op de zestien meter af wanneer de eerste bal kwam en alsof het niets was, nam ik hem perfect aan en stond de bal doodstil onder mijn voet.
"Je moet de bal in één keer op goal schieten," zei de stem van boven weer.
"Jaja, jij je zin," zei ik en kreeg een beetje een zeur gevoel bij de stem. Vervolgens schoot ik de eerste drie ballen over het goal, alsof de bal een strandbal was waar ik tegenaan schopte. De vierde bal raakte eindelijk het net hoog in de bovenhoek, maar de vijfde bal knalde weer keihard tegen de bal naar buiten. Van de tien ballen raakte ik er uiteindelijk vijf en daar was ik voor mijn doen aardig tevreden over. Ik was ook niet echt een speler die de bal afmaakte, maar meer die ervoor zorgde dat anderen een bal af konden maken. Soms pikte ik weleens een goaltje mee, maar dat kwam niet al te vaak voor.
Na de derde test werd alles om me heen weer wit, de stem vertelde me dat het erop zat voor vandaag en ik me om kon kleden. Ik had een goed gevoel over de try-out's, hoewel ik moest toegeven dat mijn conditie erg te wensen over liet. Ik had me best gedaan en meer kon ik niet doen. Ik liep de simulator uit en de volgende deelnemer was aan de beurt.
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.