• :D

[ bericht aangepast op 18 jan 2013 - 20:24 ]

'Doubt kills more dreams then failure ever will'

Dat is zo irritant wanneer mensen niet reageren, en Cheryl.. je moet even mijn reddende engel zijn :]

Heb je heel toevallig het boek Komt een vrouw bij de dokter, gelezen?

I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

I WILL GO STUDYING.

D:

help

Nee, sorry D;
    Maar mijn moeder heeft 'm wel in de kast staan. Is het eigenlijk een literatuurboek?
    TIP: Ga niet "Nooit meer slapen" lezen, verschrikkelijk saai.

Okay, ik snap hier geen fuck van.

De mens heeft, voordat die gebruik ging maken van het turf, het veenlandschap beïnvloed door middel van grondbewerking. De boeren gebruikten stalmest. Dit vermengden zij vaak met bonkaarde, de bovenste laag van het hoogveen. Hier zaten een aantal voordelen aan. Er was veel aanwezig, het was gemakkelijk te winnen en het had een groot mestvocht opnemend vermogen.
    Een oude methode om land geschikt te maken is de boekweitbrandcultuur. Dit was een extensieve vorm van akkerbouw, waarbij het veen oppervlakkig werd ontwaterd en verbrand. Bij dit proces kwamen minerale, planten voedende stoffen vrij. Vervolgens werd in de warme verweerde bovenlaag boekweit gezaaid. Dit was eigenlijk een vorm van roofbouw omdat de grond door deze behandeling na een paar jaar uitgeput raakte. Doordat er kunstmest, nachtvorstgevoeligheid van boekweit en landhonger (grote vraag naar grond) van de commerciële turfwinning kwam, kwam er een eind aan de boekweitbrandcultuur. Ook de bovenveencultuur heeft invloed gehad op het veenlandschap. Dit was een ontginningsvorm waarbij onvergraven hoogveen en boekweitbrandcultuurgronden werden bemest met stalmest. Hoe meer mest er was hoe verder de mest vanaf de boerderij verspreid kon worden. Hoe verder het land van huis was hoe dunner de mestlaag. Hierdoor ontstond er een afnemende dikte van het oppervlak van het land.

@Marthe, succes!

To the stars who listen — and the dreams that are answered

NAAAHHH CHERYL D:

Waarom nou niet? D:

En jap, het is een roman :] ik moest er ook een verwerkingsopdracht bij maken, voor mn Nederlands, en ik heb gekozen voor een dagboekfragment.
    Alleen nu wil ik weten of het goed is of niet o 3o
    want ik schreef het in drie minuten ><

En dat boek ken ik :]

Omdat het me een saai boek lijkt D:

Hmm, je kan het fragment altijd sturen, het heeft alleen niet zo heel veel zin denk ik xd

Heb je de film gezien? o 3o

En dit is het fragment;

12-04-2002
    Het is weer eens zover. Ik heb de godganse dag op mijn tellen moeten passen bij Carmen, want ze is er niet goed aan toe. Die kanker kanker dan ook. Alles zou goed moeten zijn. Ik met mijn bedrijf, samen met Frenk, en Carmen die producten promoot. Een gelukkig leven en klaar. Met onze kleine Luna als zonnetje, zij heeft er ook niet echt weet van wat er allemaal afspeelt. De oude Carmen is volledig weg, net zoals mijn liefde, zo lijkt het. Het enige wat ik nog voel is medelijden en de drang om bij andere vrouwen te gaan scharrelen, gezonde vrouwen. Wat ik dan ook doe, Roos, ja, Roos. Een prachtige vrouw, wat een geluk dat ik haar heb leren kennen in Breda, met carnaval. Ze is als een geschenk van de duivel, want eigenlijk kan ik het niet maken tegenover Carmen om vreemd te gaan met een vrouw, terwijl mijn eigen vrouw kanker heeft. Morgen moeten Carmen en ik weer voor controle naar het ziekenhuis, dit is het enige waar ik Carmen volledige in kan steunen, ondanks die godvergeten dokter die de fout heeft gemaakt waardoor Carmen nu ziek is. Wat maakt het allemaal nog uit? Carmen gaat dood, ik ga vreemd en Luna is onwetend.

Ik heb de film ook niet gezien :x

Maar het dagboekfragment is mooi ;D

Gamgee schreef:
    Ik heb de film ook niet gezien :x

Maar het dagboekfragment is mooi ;D

Dank je (:
    Ik had gewoon zomaar een ingeving ^^ en Kluun (de schrijver van het boek) is altijd heel recht toe recht aan. Vandaar dat ik het ook maar een beetje zo heb geschreven o 3o

Nu maar hopen dat het ook in de smaak valt bij mijn Nederlands docente :Y)

Sjalalalalalafransiszosaaisjalalalalala

help

Ik word echt chagrijnig van dat dat kind maar niet antwoord.

Why is the rum gone? Why is the why is the rum gone?

help

help

I got a jar of di-hirt!

help

help

Die filmpjes blijven zo geweldig. :')

help