• Hallo,

    Ik ben dus bezig met een verhaal, maar ik zit dus te twijfelen met mijn bewoording. Het is in de zin van:
    "Jan deed dit, als/ter boetedoening." Een personage zegt deze zin. Maar ik weet dus niet zeker of het 'als boetedoening' of 'ter boetedoening' is. Is er een verschil tussen die twee woorden (want via google kon ik dat niet vinden) of is het slechts een keuze wat mooier klinkt?


    To live would be an awfully big adventure

    Volgens mij kan 'ter' hier niet eens en word het gewoon als.


    Your make-up is terrible

    Ter is in dit geval mogelijk omdat boetedoening vrouwelijk is (even opgezocht), maar ik zou dan wel de komma weglaten.

    [ bericht aangepast op 10 jan 2013 - 18:46 ]


    Life is hard and then we die

    Ik denk dat daar vast wel weer een regeltje voor is, haha. Net als bij als en dan. Maar ik vind 'ter boetedoening' wel beter klinken op één of andere manier.


    According to Adam Levine fairy tales are full of shit, but so is life.

    Assassin schreef:
    Volgens mij kan 'ter' hier niet eens en word het gewoon als.


    •*• Lululu •*•

    Primero schreef:
    Ik denk dat daar vast wel weer een regeltje voor is, haha. Net als bij als en dan. Maar ik vind 'ter boetedoening' wel beter klinken op één of andere manier.


    26 - 02 - '16

    Ik zou als gebruiken. Wat PUKKELx DING zegt kan best kloppen, maar ter klinkt toch een beetje raar, vind ik, en het is enigszins ouderwets taalgebruik. Als klopt sowieso en klinkt wat normaler, dus ik raad je aan daarvoor te kiezen, tenzij je natuurlijk juist voor heel formele taal gaat.
    Die komma achter dit moet overigens wel sowieso weg: "Jan deed dit als boetedoening."

    [ bericht aangepast op 10 jan 2013 - 22:43 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    'Ter' kan wel, maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat je in het echte leven, als je gewoon spreekt, 'ter' zou gebruiken. 'Als' komt veel natuurlijker over, daar moet je in dialogen ook rekening mee houden. Tenzij het juist een personage is dat heel correct wil spreken, en misschien ook een tikkeltje ouderwets.


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Finnick schreef:
    'Ter' kan wel, maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat je in het echte leven, als je gewoon spreekt, 'ter' zou gebruiken. 'Als' komt veel natuurlijker over, daar moet je in dialogen ook rekening mee houden. Tenzij het juist een personage is dat heel correct wil spreken, en misschien ook een tikkeltje ouderwets.