• © Frodo



    If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it. ~ Toni Morrison

    Welkom allemaal bij het Q-writers topic!
    Schrijven is een bezigheid waar je al je gevoel in kan leggen, waar je neer kan pennen wat je maar wilt. Het is iets waarbij al je fantasie de vrije loop op kan.
    Maar soms zijn er wat problemen, lijkt het alsof je fantasie eventjes verdwenen is en niet meer terug wil komen.
    Om dat op te lossen is er dit topic.


    Wat is ons doel?
    Wat we willen bereiken is om de 2 weken 7000 woorden te schrijven, oftewel: 500 woorden per dag. De andere users zullen je hierin steunen; je staat er niet alleen voor. Heb je wat inspiratie nodig, of zit je vast? Dan zet je dat hier gewoon neer en proberen wij je te helpen.

    Wie doet er allemaal mee?
    - Frodo (Zomerhitte)
    14K

    - Amused
    - Novembre (Last first kiss - One direction + Donderslag bij heldere hemel - Harry Styles)
    14K

    - Memoria (Autumn leaves + Wedstrijden en shizzle )
    7K

    - Emrys (Long road home)
    - Interceptor
    7K

    - Oczy
    - Adlington
    - Petrificus
    - Reid (Inside my mind - Criminal minds)
    7K

    - Thornfield
    7K

    - Koraki (Incendi)
    - Mohawk (It's a Bonnie and Clyde-thing)
    - Irishtown
    14K

    - Silverlance
    - Penelopy
    - Lilium (Ofriethr)
    - Aotearoa (The quest of the human animal)
    - Merrow (Strijd om Cidonya)
    7K

    - Souvenir (Als de trein vertrekt + Stand alones)
    7K

    - Theep
    - Billielogie (Sometimes enough energy - Twilight story)
    - TeamDerek
    - Wiarda (De man met het verenmasker)
    - Kaller (Doomed)
    - WillNotLearn
    - Morrowind (Little white lie - Paul Lahote + Short stories)
    - Descartes
    - Ahri (Pressure - OP)
    - Mulford (Stories from a criminal mind)
    14K

    - Daemon (The other side)
    7K

    - Bandieri (Tomorrow dies today)
    - PercyWood (Abominable snowman - Sterek one-shots)
    7K

    - Insurgent (Stand)
    21K

    - Nurgle
    - Nadal
    - Madonna
    21K

    - Amity (Stand Alone's en meer)
    - Aurorae
    - Katl1
    21K

    - Cheops
    - Cresseyde
    - Uchiha Zeven is niet voldoende
    - Brennan
    7K

    - Tjiftjaf
    - Aria
    - TheseWords
    7K

    - BlueHope (Blue - Welcome to my world)
    7K

    - Phantasticae (Elusive)
    - Tortura
    14K

    - Flitwick
    - Underwood (Mitchel and Michelle)
    - Sprout
    - SorrowPayne


    Als je wilt kan je mij ook de link naar je verhaal geven, dan zet ik die erbij (: naamsveranderingen ook graag doorgeven!

    Een beloning?
    Natuurlijk doe je het schrijven voor jezelf, maar toch hangt er iets aan vast wanneer de maand voorbij is. Iedereen die de 14000 woorden heeft gehaald tegen het eind van de maand krijgt een badge, die je op je profiel kan zetten. Elke maand is er een nieuwe badge, gemaakt door mij.

    Heb jij ook een verhaal en wil die niet lukken? Je mag er nog altijd bij! Er is plaats zat voor iedereen.

    Tips voor bij het schrijven
    Muziek voor bij het schrijven 1 & 2

    (...)

    Word-wars:
    * 11:00 - 12:00
    * 14:00 - 15:00
    * 16:00 - 17:00

    * 17:30 - 18:30
    * 19:00 - 20:00
    * 20:30 - 21:30
    * 22:00 - 23:00

    Een word-war is een bepaald uur waarop we zoveel mogelijk woorden schrijven, zodat je gemotiveerd bent.

    Een klein overzichtje:
    do 22/11: 500
    vr 23/11: 1000
    za 24/11: 1500
    zo 25/11: 2000
    ma 26/11: 2500
    di 27/11: 3000
    wo 28/11: 3500
    do 29/11: bijschrijven
    vr 30/11: 4000
    za 01/12: 4500
    zo 02/12: 5000
    ma 03/12: 5500
    di 04/12: 6000
    wo 05/12: 6500
    do 06/12: 7000
    vr 07/12 bijschrijven


    Topic 1
    Topic 2
    Topic 3
    Topic 4
    Topic 5
    Topic 6
    Topic 7

    May the words be ever in your favor!

    [ bericht aangepast op 24 nov 2012 - 16:58 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Shit, het hele weekend lang weggeweest en vol inspiratie gezeten, en nu heb ik geen idee meer wat ik wou schrijven. Typisch, typisch.


    "They say that we're dreaming too big, I say that this town's too small."

    Sprout schreef:
    Shit, het hele weekend lang weggeweest en vol inspiratie gezeten, en nu heb ik geen idee meer wat ik wou schrijven. Typisch, typisch.


    Da ken ik. Heb da meestal tijdens de examens...


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    @Wiarda:
    Dat is nu het geniale aan mijn wedstrijd, als het toegestaan is van de mods (dat weet ik namelijk niet eerlijk gezegd, al heb ik er niks over teruggevonden). De eerste opdracht is een opdracht wat niet superlang is, allee ja, het exacte aantal woorden moet ik nog bedenken ervoor maar het zal zeker niet meer zijn dan 750 woorden en eigenlijk denk ik zelfs nog minder. Even bezien tegen de tijd dat ik kan starten en heb uitgedokterd hoe ik m'n tijd kan verdelen en ik over heb om de inzendingen na te kijken.
    Er komt een einddatum en iedereen mag dus inzenden/meedoen/zich kandidatuur stellen/ hoe je het noemt en van daaruit komen de 10 of 15 of 20 besten eruit die de rest van de wedstrijd meedoen. Het aantal is opnieuw bezien met de tijd die ik heb om alles op tijd na te kijken aangezien ik niet wil dat mensen weken wachten op hun score. Ik had dit al lange tijd in gedachte zodat eigenlijk iedereen een kans kan maken zonder te moeten zeggen van wie het eerst komt wie het eerst maalt. Natuurlijk, er is geen uitstel mogelijk bij de eerste opdracht aangezien niet inleveren, is niet meedingen naar een plekje en dus is er ook geen joker beschikbaar bij de eerste opdracht.

    Ergens twijfel ik nog over een 2de jurylid of misschien zelfs 3, maar in deze ben je dan altijd afhankelijk van anderen en dat zie ik ook weer niet zitten. Dat bezie ik wel tegen de tijd als het zover is. Eén iemand in de jury vind ik persoonlijk te weinig want ondanks dat je zo objectief mogelijk probeert te zijn er is ook altijd de eigen mening, maar ik merk echt wel dat het lastig is met een schrijfwedstrijd om de tijd te vinden om tijdig alles nagekeken te hebben met meer personen.

    En als het niet toegestaan is op deze manier van de mods, hou ik een plekje vrij voor een irritante parasiet (K)

    [ bericht aangepast op 26 nov 2012 - 20:18 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Novembre schreef:
    @ Merrow ik wil dan ook een plaats in je wedstrijd!

    Oké, en nu schrijven, want het is al 8 uur geweest.


    Een tweede parasiet :'D De wedstrijd is nog niet eens begonnen en er zijn er al twee doe mee willen doen XD Als de mods tegen mijn idee zijn, dan reserveer ik voor jou ook een plekje. Tja, dan wie het eerst komt wie het eerst maalt zeker :'D


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    512 woorden geschreven tot nu toe. Hoe gaat het bij jullie? (:


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Merrow schreef:
    (...)

    Een tweede parasiet :'D De wedstrijd is nog niet eens begonnen en er zijn er al twee doe mee willen doen XD Als de mods tegen mijn idee zijn, dan reserveer ik voor jou ook een plekje. Tja, dan wie het eerst komt wie het eerst maalt zeker :'D

    Wait, je zoekt ook een jury. Dat is gaaf als je tegen die tijd nog een jurylid nodig hebt, wil ik dat wel zijn. Wil zelf al tijden een wedstrijd organiseren, maar in mijn eentje is dat zoveel werk. Pff. Meestal zoeken mensen geen jury meer voor een wedstrijd dus ik heb het nog nooit kunnen doen, maar het lijkt me zo leuk ((:


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Merrow schreef:
    @Wiarda:
    Dat is nu het geniale aan mijn wedstrijd, als het toegestaan is van de mods (dat weet ik namelijk niet eerlijk gezegd, al heb ik er niks over teruggevonden). De eerste opdracht is een opdracht wat niet superlang is, allee ja, het exacte aantal woorden moet ik nog bedenken ervoor maar het zal zeker niet meer zijn dan 750 woorden en eigenlijk denk ik zelfs nog minder. Even bezien tegen de tijd dat ik kan starten en heb uitgedokterd hoe ik m'n tijd kan verdelen en ik over heb om de inzendingen na te kijken.
    Er komt een einddatum en iedereen mag dus inzenden/meedoen/zich kandidatuur stellen/ hoe je het noemt en van daaruit komen de 10 of 15 of 20 besten eruit die de rest van de wedstrijd meedoen. Het aantal is opnieuw bezien met de tijd die ik heb om alles op tijd na te kijken aangezien ik niet wil dat mensen weken wachten op hun score. Ik had dit al lange tijd in gedachte zodat eigenlijk iedereen een kans kan maken zonder te moeten zeggen van wie het eerst komt wie het eerst maalt. Natuurlijk, er is geen uitstel mogelijk bij de eerste opdracht aangezien niet inleveren, is niet meedingen naar een plekje en dus is er ook geen joker beschikbaar bij de eerste opdracht.

    Ergens twijfel ik nog over een 2de jurylid of misschien zelfs 3, maar in deze ben je dan altijd afhankelijk van anderen en dat zie ik ook weer niet zitten. Dat bezie ik wel tegen de tijd als het zover is. Eén iemand in de jury vind ik persoonlijk te weinig want ondanks dat je zo objectief mogelijk probeert te zijn er is ook altijd de eigen mening, maar ik merk echt wel dat het lastig is met een schrijfwedstrijd om de tijd te vinden om tijdig alles nagekeken te hebben met meer personen.

    En als het niet toegestaan is op deze manier van de mods, hou ik een plekje vrij voor een irritante parasiet (K)

    Yay! ^^ En anders ga ik gewoon heel erg mijn best doen om me naar die top twintig te boksen. (bat)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Novembre schreef:
    (...)
    Wait, je zoekt ook een jury. Dat is gaaf als je tegen die tijd nog een jurylid nodig hebt, wil ik dat wel zijn. Wil zelf al tijden een wedstrijd organiseren, maar in mijn eentje is dat zoveel werk. Pff. Meestal zoeken mensen geen jury meer voor een wedstrijd dus ik heb het nog nooit kunnen doen, maar het lijkt me zo leuk ((:


    Ik zal het in m'n achterhoofd houden want vind ik het echt tof je je aanmeld (;
    Ik heb ook nog nooit gejureerd en vind het zelf heel moeilijk om anderen te beoordelen. Mihi gaat een geniale oefening voor me zijn om correct kritiek te geven en om eens hard te zijn met argumenten en cijfers geven.
    Ik heb de wedstrijd zelf al bijna helemaal uitgedacht met opdrachten (misschien dat enkele nog gaan veranderen), maar moet alles nog in de puntjes uitwerken. De wedstrijd zelf wil ik ook volledig zelf maken en organiseren, tenzij ik echt goeie dingen van buitenaf krijg (:
    Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik er nog juryleden bijneem, maar zodra ik besluit dat toch te doen, laat ik je zeker iets weten. Want ik ben wel van mening dat een jurylid ook moet voldoen aan enkele dingen, eisen die ik ook aan mezelf stel Xd
    Ben geen moeilijk mens ofzo hoor xD

    [ bericht aangepast op 26 nov 2012 - 20:33 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Novembre schreef:
    512 woorden geschreven tot nu toe. Hoe gaat het bij jullie? (:


    Zo'n 700, het gaat vlot :D


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Yes, eindelijk een titel voor part 1 en 2 en een epiloog voor part 1. (:


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    katl1 schreef:
    (...)

    Zo'n 700, het gaat vlot :D

    Inderdaad, ik heb nu al een kwartier niet meer geschrven maar zoals ik net al zei. IK HEB EINDELIJK EEN TITEL EN EEN GOED IDEE VOOR M'N EPILOOG.
    Jup, dat was caps waardig. ^^


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Merrow schreef:
    (...)

    Ik zal het in m'n achterhoofd houden want vind ik het echt tof je je aanmeld (;
    Ik heb ook nog nooit gejureerd en vind het zelf heel moeilijk om anderen te beoordelen. Mihi gaat een geniale oefening voor me zijn om correct kritiek te geven en om eens hard te zijn met argumenten en cijfers geven.
    Ik heb de wedstrijd zelf al bijna helemaal uitgedacht met opdrachten (misschien dat enkele nog gaan veranderen), maar moet alles nog in de puntjes uitwerken. De wedstrijd zelf wil ik ook volledig zelf maken en organiseren, tenzij ik echt goeie dingen van buitenaf krijg (:
    Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik er nog juryleden bijneem, maar zodra ik besluit dat toch te doen, laat ik je zeker iets weten. Want ik ben wel van mening dat een jurylid ook moet voldoen aan enkele dingen, eisen die ik ook aan mezelf stel Xd
    Ben geen moeilijk mens ofzo hoor xD

    Nee, tuurlijk niet. Ik begrijp wat je bedoelt; een jury moet natuurlijk wel goed beoordelen. (:


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Merrow schreef:
    (...)

    Ik zal het in m'n achterhoofd houden want vind ik het echt tof je je aanmeld (;
    Ik heb ook nog nooit gejureerd en vind het zelf heel moeilijk om anderen te beoordelen. Mihi gaat een geniale oefening voor me zijn om correct kritiek te geven en om eens hard te zijn met argumenten en cijfers geven.
    Ik heb de wedstrijd zelf al bijna helemaal uitgedacht met opdrachten (misschien dat enkele nog gaan veranderen), maar moet alles nog in de puntjes uitwerken. De wedstrijd zelf wil ik ook volledig zelf maken en organiseren, tenzij ik echt goeie dingen van buitenaf krijg (:
    Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik er nog juryleden bijneem, maar zodra ik besluit dat toch te doen, laat ik je zeker iets weten. Want ik ben wel van mening dat een jurylid ook moet voldoen aan enkele dingen, eisen die ik ook aan mezelf stel Xd
    Ben geen moeilijk mens ofzo hoor xD

    Tssk, wie gaf er ook al weer een 1000-woorden essay aan tips en geweldige opbouwende kritiek toen iemand om meningen vroeg voor een verhaallijn? Volgens mij zit dat jureren wel goed bij jou. :Y)

    Dit is overigens waar ik het over heb ('t is al vrij oud, maar ach);

    Zo nu en dan lees ik echt doodgraag een goed drama (en ik ben er zelf ook één aan het schrijven tussendoor), maar deze moet dan voor mij verrassend uit de hoek komen. Alles wat je hier in je verhaallijn zet, is er tien van in een dozijn. 
    Natuurlijk, daar is absoluut niks mis mee, maar hierdoor moet je wel sterk uit de hoek komen wat betreft je schrijfstijl, je personage-ontwikkeling en de diepgang van het verhaal. 

    Hierboven is natuurlijk maar een simpele basis, een idee wat er speelt, dus ik heb absoluut geen idee hoe je het gaat aanpakken en of het interessant gaat zijn of niet. Ook is het van belang hoe je de personage weg zet en het allerbelangrijkste: is je hoofdpersoon geloofwaardig? Zijn alle andere personages geloofwaardig? Komt je verhaal geloofwaardig over?

    Nu, gebaseerd op enkel hetgeen wat je hierboven vermeld... Je wilt zoveel in je verhaal verwerken, om het spannend en interessant te houden, maar doordat het teveel is van het goede, werkt het juist averechts. 

    Ook moet je beseffen met welke onderwerpen je speelt... automutilatie (snijden; jezelf pijnigen), rouw, alcoholisme, depressie, dans/streetdance, geld verdienen om een gezin te onderhouden, het moeder/ouderschap omdat ze voor haar zusje gaat zorgen...
    Dit zijn allemaal dingen waarin je je zal moeten verdiepen om geloofwaardig te zijn. Om de lezer te laten geloven dat wat je schrijft echt is.

    Persoonlijk zal ik de ruzie tussen de ex en zijn nieuwe vriendin - dat over de hoofdpersonage gaat - weg laten. Dit heeft absoluut geen toegevoegde waarde, wijkt van je rode lijn (moeders dood, gezin op de rails houden, verwerking) en is gewoon niet geloofwaardig aangezien automutilatie niet komt omdat je eens in elkaar geslagen wordt en je die pijn als fijn ervaart. Psychisch zit het veel complexer in elkaar dan dat en hiermee is het dus echt van belang in hoeverre je je personage neerzet. Kan de lezer haar pijn echt voelen en met haar meeleven dat het dus aanneembaar is dat ze zichzelf gaat snijden. Ik weet dat iemand die zich snijdt, dit niet doet voor aandacht maar er zijn zoveel anderen die dat anders zien. Daar moet je eveneens rekening mee houden. Ben je overtuigend genoeg in je schrijven, voor al je lezers.
    Iemand die hetzelfde meemaakt(of gedeeltelijk) als je hoofdpersonage leeft al sneller mee dan iemand die het niet meemaakt/ heeft meegemaakt. 

    De dood van het zusje zou ik eveneens weglaten uit je verhaallijn. Dit om het simpele feit dat je met het jongere zusje en haar aanwezigheid meer verhaal neerzet dan wanneer ze sterft/dood is. Door de toevoeging van het zusje, door deze juist aanwezig te laten zijn in het verhaal, kan je het zoveel meeslepender maken.

    Betreft kwestie op school... omdat ze een wrak is, wilt niemand met haar omgaan... daar wringt het schoentje, aangezien je dit ook zoveel beter kan neerschrijven. Dit is de diepgang van je personage.
    Laat haar een of enkele beste vriendin(en) hebben die haar willen steunen, maar doordat ze juist een wrak is, ze buiten sluit. Laat je hoofdpersonage denken dat ze er alleen voor staat, maar laat de lezer eveneens zien dat het niet zo is. Dat is veel dramatischer en levens echter dan wanneer niemand met haar om wilt gaan omdat ze een wrak is. De vriendin(en) willen met haar omgaan en haar steunen, maar doordat ze zichzelf zo opstelt en zich tegen iedereen keert omdat ze vindt er alleen voor te staan (of/en zo opgeslokt wordt door haar verdriet) maakt ze het voor anderen onmogelijk om haar te steunen/ te helpen. 

    Als je iets met het dansen/streetdance wilt doen, kan je die vriendinnen er eveneens in betrekken. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat een drama een voldoening moet geven, dat ondanks de tegenslagen het toch goedkomt met de personage. Natuurlijk in deze heb je veel speling en afwijkingen maar laat haar niet als een depressief wrak beginnen en als een depressief wrak eindigen. Er moeten ook enkele positieve gebeurtenissen spelen, leuke momenten in en door je verhaal heen. Dit om de aandacht van je lezers vast te houden. Alleen maar negativiteit en tegenslagen gaan gewoon vervelen op den duur. 

    Dan als laatste kwestie de vader... Ik snap deze niet helemaal.
    Maar wanneer haar ook zusje is haar armen overleed word het alleen maar erger, haar vader weet zich weer op te rapen maar word net op dat moment 1 van de grootste lullen die er maar zijn. Hij is nog steeds aan de drank. Maar Isabelle moet sterk blijven, maar hoe?



    Hoe ik het begrijp, is dus zo:
    De vader gaat door de dood van zijn vrouw achteruit en raakt aan de drank. Het zusje (zijn dochtertje dus) sterft en hij weet zich bijeen te rapen. Toch is hij nog een enorme zak en alcoholist.
    Ergens ontgaat me hier dus de logica. Als een alcoholist zich herpakt, is hij van de drank af... daarnaast, als hij zijn dochtertje ook nog eens verliest, hoe in de wereld kan hij zich herpakken? Allee opzicht, hij kan wonderbaarlijk genoeg het licht gezien hebben... maar je zal een keuze moeten maken... hij herpakt zich en is dus van de drank af en is terug een vader, of ja, hij poogt het of iets in die trant... ofwel hij faalt erin, blijft aan de drank en is een nog grotere klootzak dan daarvoor.

    Zoals ik eerder al aangaf, lees je eerst goed in over de onderwerpen waar je over schrijft, voor je daadwerkelijk begint. Snoei in je verhaallijn aangezien je echt veel te veel erin wilt steken.
    En je spelling/grammatica is erg belangrijk. Zelfs enkel een verhaallijn zoals je hier plaats (wat tevens echt heel basic en vlak is), met de vraag naar andermans meningen, moet je eigenlijk al als serieus zien en al verzorgd moeten weergeven. 

    Een lange en uitgebreide reply, wat niet m'n bedoeling was eerlijk gezegd, maar goed. Ik vind zeker wel dat je eraan moet beginnen, maar enkel als je er zelf achterstaat. Niet omdat anderen vinden dat je het moet schrijven. Ik denk ook zeker wel dat als je je erop toe legt, het een ontzettend goed drama kan worden, dit hangt natuurlijk wel af van hoe je het aanpakt. M'n reply is ook zeker niet als slecht of negatief bedoeld, maar gewoon om te helpen en aangezien je vraagt of je verhaallijn iets is, geef ik mijn mening.
    Hopelijk ben je er iets mee en anders mag je het evengoed naast je neerleggen en vergeten :3


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    @Wiarda:
    True, heeft ze voor mij ook al gedaan. Over jureren valt bij haar echt niet te twijfelen! *overweegt om ook deel te nemen, maar ik rotslecht in korte verhaaltjes*


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Jongens, ik heb wel een idee voor een verhaal, maar ik ben een beetje inspiratieloos voor een daadwerkelijke verhaallijn. Als ik wat ik tot nu toe heb hier neerzet, willen jullie daar dan even naar kijken? :3


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.