• Oke, ik zit al enige tijd ergens mee, en dat is het gedrag van een goede vriendin van mij. Het gaat niet goed met haar. Al een hele tijd is zij bezig met zichzelf te snijden, dus er zou wat aan de hand zijn, zou je denken. Maar als ik het aan haar vraag zegt ze dat er echt niks is, maar dat het snijden kalmerend werkt. Ik was in de war, want er was toch niks? Ze zegt dat ze vaak stemmingswisselingen heeft. Toch blijft ze volhouden dat er niks met haar is en dat ze niet weet waarom ze zo doet. Ik heb al gezocht naar informatie over verschillende stoornissen maar niks komt in de buurt. Wel geeft mijn vriendin aan dat ze denkt dat ze alles faket, dat ze doet alsof er iets is maar er is niets. Volgen jullie het nog? Ik maak me in ieder geval zorgen en weet dat dit niet langer door kan gaan zo. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, of hebben jullie advies?

    [ bericht aangepast op 23 sep 2012 - 13:40 ]


    live, love, learn, try, believe.

    Ik denk dat ze een heel laag zelfbeeld heeft. Maar dat snijden, moet echt stoppen hoor! Ze kan beter om hulp vragen.


    You are beautiful, you are love.

    Ik denk dat ze, zoals Omnivium al zei, beter om hulp kan vragen. Professionele hulp. Want snijden is echt niet goed en blijkbaar zit haar toch iets dwars (ook al is het onbewust) wat ze echt kwijt moet.

    Lioncourt schreef:
    Ik denk dat ze, zoals Omnivium al zei, beter om hulp kan vragen. Professionele hulp. Want snijden is echt niet goed en blijkbaar zit haar toch iets dwars (ook al is het onbewust) wat ze echt kwijt moet.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Dat snijden is niet goed. Raar dat je het niet aan haar ouders verteld? Zij kunnen met haar hulp zoeken. Of heb je dat gewoon niet gezegd in dit topic, kan ook.


    Pretty is just a pretty word.

    Je moet echt tonen dat je voor haar klaarstaat en haar wilt helpen. Als je nog maar lichtjes depressief bent, is zoiets zelf ook belangrijk. Je vriendin zegt dan wel dat er niks is, maar volgens mij wilt ze het gewoon tegen niemand zeggen. Blijf er dus zeker naar vragen en laat merken dat je ziet dat er iets scheelt met haar. Het feit dat je haar niet klakkeloos gelooft, betekent al veel voor haar. Dat snijprobleem moet ook zeker stoppen. Probeer desnoods samen naar een oplossing te zoeken, want het kan anders serieus eens mislopen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Lioncourt schreef:
    Ik denk dat ze, zoals Omnivium al zei, beter om hulp kan vragen. Professionele hulp. Want snijden is echt niet goed en blijkbaar zit haar toch iets dwars (ook al is het onbewust) wat ze echt kwijt moet.


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    Zoek professionele hulp. Huisarts, psycholoog. Aangezien het iemand anders is zou je haar ouders in kunnen lichten. En op haar inpraten dat ze naar de huisarts ermee gaat.


    quidquid excusatio prandium pro

    CURLYMONSTER schreef:
    Dat snijden is niet goed. Raar dat je het niet aan haar ouders verteld? Zij kunnen met haar hulp zoeken. Of heb je dat gewoon niet gezegd in dit topic, kan ook.


    Als ik haar vriendin was, zou ik het echt niet fijn vinden als ze het aan mijn ouders of ook maar aan iemand anders vertelde. Dat soort dingen moet je zelf doen.

    Zolang dingen niet uit de hand lopen, denk ik niet dat je veel meer kan doen dan gewoon een luisterend oor zijn. Dreigen met het door te vertellen als ze niet stopt kan averechts werken, ze zou je kunnen stoppen met je te vertrouwen en alleen nog maar depressiever worden. Wel moet je het zeker hebben over alternatieven voor het snijden, want littekens gaan niet meer weg. Ken je The Butterfly Project? Elke keer dat je jezelf wil gaan snijden, teken je een vlinder op de plek waar je jezelf pijn wil doen. Je vernoemt de vlinder naar iemand van wie je houdt. Doe je jezelf toch pijn, gaat de vlinder dood. Doe je het niet, vervaagt de vlinder na een tijdje en is 'ie 'weggevlogen'. 't Is natuurlijk geen magisch wonder tegen snijden, maar vertel 't haar eens.


    i put the fun in funeral

    Mordin schreef:
    Zoek professionele hulp. Huisarts, psycholoog. Aangezien het iemand anders is zou je haar ouders in kunnen lichten. En op haar inpraten dat ze naar de huisarts ermee gaat.


    26 - 02 - '16

    je moet het met haar over praten, zeg wat je ervan vind. En praat met haar over de gevolgen als ze nog steeds doorgaat ga dan naar je huisarts. Praat met hem over je vriendin. Hij zal je vast advies geven
    Veel geluk met je vriendin


    Hell is empty..al the devils are here

    Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn beste vriendin, die gaat telkens boven de pot hangen wanneer ze iets heeft gegeten.. En hulp wilt ze niet :/


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik denk dat ze eerlijk tegen je is wanneer ze zegt dat er niets is, omdat ze het zelf niet weet. Deze stemmingswisselingen verergeren dat. Als ze een goede bui heeft zal ze denken dat er niets aan de hand is, maar als ze een slechte bui heeft raakt ze in de war. Het idee van het faken kan komen door die goede buien. "Het gaat goed met me, dus waarom doe ik soms dan zo raar? het is fake" Misschien moet ze hulp zoeken, maar ik denk dat ze al heel blij is dat ze iemand heeft waarmee ze kan praten :)

    Lioncourt schreef:
    Ik denk dat ze, zoals Omnivium al zei, beter om hulp kan vragen. Professionele hulp. Want snijden is echt niet goed en blijkbaar zit haar toch iets dwars (ook al is het onbewust) wat ze echt kwijt moet.


    Life is full of fake people

    Klinkt als lichte tinten van borderline, al is borderline heel lastig te diagnostiseren bij mensen onder de achttien, omdat die in een 'puberale identiteitscrisis' zitten.
    Probeer veel met je vriendin te praten, en te ontrafelen wat er aan de hand is, dat is voor haar ook de beste manier om geholpen te worden. Misschien dat je haar een psycholoog aan kan raden?


    Bad decisions make good stories.

    Mordin schreef:
    Zoek professionele hulp. Huisarts, psycholoog. Aangezien het iemand anders is zou je haar ouders in kunnen lichten. En op haar inpraten dat ze naar de huisarts ermee gaat.


    I'll lick the poison from right off your kiss