• Als je met een verhaal begint, hoe maak jij dan de personages? Heb je hier een lijst voor die je invult? Schrijf je een samenvatting?
    Hoe maak jij dus een personage?

    Geen idee of hier al topics over zijn.

    Voor een verhaalpersonage maak ik meestal gewoon een verhaal, dat ik niet altijd opschrijf, wat eigenlijk wel handiger is, opschrijven is dus het best. Voor RPG's vul ik een vragenlijst in, maar maak ik een korte samenvatting over haar verleden, etc.

    [ bericht aangepast op 12 aug 2012 - 18:55 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik bedenk wat ik met het personage wil doen in een verhaal en wat daar voor karaktereigenschappen bij passen. Meestal zijn dat er maar twee op het moment dat ik begin.
    Ik geef hem een naam en een leeftijd en bedenk een niet al te uitgebreide geschiedenis van te voren.
    De rest komt allemaal tijdens het schrijven.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    meestal vul ik een lijstje in, zodat ik niks vergeet, maar momenteel met mijn nieuwste verhaal heb ik gewoon wat basis dingen opgeschreven, en de rest komt naar voren in het verhaal.
    ik heb een kladblok bestand waar heel veel invul rollen staan, erg handig.


    "Because I'm with you until the end of the line." - Stucky

    sticky
    (; dat kan helpen


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik heb gewoon iet in mijn hoofd waaruit ik ga werken. En verder leer ik mijn personage ook beter kennen tijdens het schrijven. Dat klinkt misschien een beetje maf, maar het is wel zo :/


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Starkisch schreef:
    sticky
    (; dat kan helpen

    Oh die had ik ook nog niet gezien. :'D
    Dankje.

    Ik gebruik die eerder vernoemde sticky als eerste basis en dan schrijf ik het meestal nog eens volledig uit.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Strider schreef:
    (...)
    Oh die had ik ook nog niet gezien. :'D
    Dankje.

    Yw. Ik heb eigenlijk gewoon dat even geplaatst en niet meer verder naar je vragen gekeken.
    Hoe komen de personages in mij op? Ze komen gewoon. 'Laten we er nu eens een meisje laten invoegen dat dat en dat en dat, oh dan kunnen we dat doen en dat'
    Ik gebruik soms ook dat topic
    Ik heb dan zelf, voor iedere personage, zo'n pasportje gemaakt, waar ik alles wat ik over hen verzin opschrijf, en telkens als ik iets over het uiterlijk zeg, kan ik daarop kijken of het klopt.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    62442 schreef:
    Ik bedenk wat ik met het personage wil doen in een verhaal en wat daar voor karaktereigenschappen bij passen. Meestal zijn dat er maar twee op het moment dat ik begin.
    Ik geef hem een naam en een leeftijd en bedenk een niet al te uitgebreide geschiedenis van te voren.
    De rest komt allemaal tijdens het schrijven.


    Keep your head up, keep your heart strong

    Over het algemeen is de verhaallijn het eerste dat ik bedenk. Eigenlijk heb ik dan het karakter van het hoofdpersonage grotendeels bedacht, het verhaal kan immers alleen zo lopen als het personage de goede beslissingen maakt enzovoorts. Soms schrijf ik het dan nog op in steekwoorden, maar meestal zit alles gewoon in m'n hoofd.
    Ook de bijpersonages moeten in ieder geval bepaalde trekken hebben om de verhaallijn niet in de soep te laten lopen. Daar maak ik meestal wel een samenvatting van, zo'n vijf regels met belangrijkste karaktertrekken, uiterlijke kenmerken en opmerkelijke gebeurtenissen uit het verleden. De rest onthoud ik wel, soms alleen even een klein geheugensteuntje nodig.
    Dan heb ik dus de basis, verder laat ik ze vooral in het verhaal ontwikkelen.


    Carry me away, I hope that you don't break.

    Ik beschrijf mijn personage's meestal, soms heb in dat in mijn hoofd en soms ook uitgeschreven. Niet volgens een lijst in ieder geval, alleen soms voor RPG. Anders vind ik dat onhandig en ook wel onprofessioneel eigenlijk, in een echt boek heb je dat ook niet.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Ik schrijf meestal vrij weinig op over de personages van tevoren, omdat ik ze helemaal in mijn hoofd heb. Ik maak wel altijd notities tijdens het schrijven met dingen zoals de volledige naam, de leeftijd en andere belangrijke details van ieder personage. Dat voorkomt dat ik stomme fouten maak, maar over het algemeen houd ik dat ook zo kort mogelijk. De verhaallijn schrijf ik vaak wel wat duidelijker uit.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik laat mijn hoofdpersonage over zichzelf vertellen in een kort verhaaltje. En de minder belangrijke personages schrijf ik uiterlijk, eigenschappen, leeftijd etc. op.


    Take risks and conquer your fears.

    Meestal begin ik eerst met de basis van mijn verhaallijn. Vervolgens werk ik mijn personages uit via een groot gedeelte van de lijst die in het eerder genoemde topic staat. Daarna werk ik de details van mijn verhaal uit en pas ik mijn personages aan waar dat nodig is, zodat hun keuzes die tot een bepaalde wending in het verhaal leiden aansluiten op hun karakter. Tijdens het schrijven voeg ik vaak nog wat kleine dingetjes toe aan hun 'profiel', zoals wat voor soort eten ze lekker vinden of van welk soort weer ze houden.
    Ik vind het zelf gewoon heel handig en belangrijk om mijn personages uitgebreid uit te werken in een apart document, omdat ik dan tenminste weet over wie ik schrijf. Als ik iemand bijvoorbeeld iets laat zeggen en ik twijfel er over of dat wel echt bij die persoon past, neem ik zijn/haar karaktereigenschappen even door om na te gaan of het 'klopt', zeg maar.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2012 - 10:51 ]


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    + Abo!


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”