• Ik ga vanaf het nieuwe schoojaar naar het eerste middlebaar. Het plan was, dat ik gewoon ASO ging doen, maar toen ze zeiden dat ik op het laatste moment nog kon veranderen, ben ik toch voor ASO Latijn gegaan. Ik dacht dat het toch niet zó moeilijk kon zijn en ze zeggen dat als je Latijn doet, dat je dan ook makkelijker andere talen kunt leren en dat is in mijn geval toch wel handig. Maar door al die verhalen van mensen die Latijn veel te moeilijk vinden, ben ik toch al een beetje beginnen twijfelen. Is het echt zo moeilijk?


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    Ik heb nooit Latijn gedaan, maar ik ken wel een paar mensen die het gevolgd hebben - waarvan toch wel velen er uiteindelijk mee gestopt zijn.
    Latijn heeft zijn voordelen en nadelen. Later (bv. hoger onderwijs) komt het soms wel van pas, zo kan je uit vaak betekenissen van woorden gaan afleiden, omdat je er de Latijnse vorm nog in herkent en ook leer je werken met naamvallen (wat je later ook kan hebben met het Duits bv.)
    Ik heb het nooit gestudeerd, omdat ik vond dat het 'zinloos' was, omdat die taal niet meer gesproken wordt. Maar het is niet dat je er totaal niks meer mee bent later. Het hangt denk ik vooral van jouw inzet af.


    There will be beauty from pain.

    Bronte schreef:
    (...)
    Maar twee jaar? Dat zou ik vreemd vinden. Heb je dan geen verdere opsplitsingen in het derde, vierde en zo?


    Nope


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    Het valt heus wel mee, zeker in het eerste. Je moet gewoon je grammatica en vocabularium bijhouden. En niet geschoten is altijd mis, als het je uiteindelijk toch niet ligt, kan je nog altijd Moderne gaan doen. :-)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Ik heb er nu drie jaar Latijn opzitten en begin over een tijdje aan mijn vierde jaar. Ik kan je vertellen dat deze jaren voor mij vrijwel moeiteloos zijn gegaan.
    Maar goed, eigenlijk heb je aan al onze antwoorden niets, want of iemand het moeilijk vind verschilt toch echt wel per persoon.
    Als je gewoon je woorden en de grammatica blijft bijhouden kom je al een heel eind. Als je geen huiswerk maakt en niet op let in de Latijnse les zul je het heel lastig krijgen.


    There is nothing more badass than being yourself

    Latijn is niet simpel. Je moet er hard en veel voor werken. Mijn Nederlands is dankzij mijn Latijn veel verbeterd, maar je moet het zeker niet studeren omdat je beter in een andere taal wilt zijn.
    Als je klaar staat om je er voor in te zetten en er hard voor te werken, kan je het zeker proberen. Indien je dit niet ziet zitten, raad ik je aan iets anders te kiezen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Als je goed bent in vreemde talen (of talen in het algemeen) is Latijn zeker wel te doen. Ik had een jaar waarin ik kon kijken of het wat was en daarna moest ik doorgeven of ik ermee doorging. Ik ben niet doorgegaan omdat ik er een ramp in was, maar er zijn genoeg mensen die het juist heel makkelijk vonden.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Bedankt voor al jullie reacties, ik heb toch al wat moed gekregen (:


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    Nee ik vind helemaal van niet. Heb nochtans mijn eerste 3 jaar echt eerder slechte leerkrachten gehad. Ik heb wel thuis familie die het kunnen uitleggen, maar dan nog, misschien met 20% minder dan ik nu heb was ik er zonder die hulp zeker ook altijd nog door geraakt (:


    effort never betrays you

    Abbey schreef:
    Latijn is moeilijk, het is niet zomaar een 'bijtaaltje.'


    26 - 02 - '16

    Voor Latijn moet je willen werken. Als je het vanaf het begin af aan goed bijhoudt, is het te doen. Weet je van jezelf dat je er niet veel voor zult gaan doen, kun je er beter niet aan beginnen. (:


    everything, in time

    In mijn jaar waren maar 9 kinderen die voor latijn kozen, dus werd er een combiklas gemaakt, waar ik inzat. Van de negen gaan er nu volgens mij nog maar 5 door met Latijn. Van wat ik ervan heb meegekregen, is dat als je gewoon goed je best doet, oplet en huiswerk maakt/leert, is het best te doen. Maak je geen zorgen, komt allemaal goed :) !


    RomeeH

    Sid schreef:
    De eerste jaren zijn wat doorbijten met al die theorie, maar na het 3e middelbaar heb je dat allemaal achter de rug en kan je in het 4e originele teksten beginnen lezen en dat vond ik echt superleuk. Plus, het is niet allemaal hard leren, je krijgt heel regelmatig 'antieke cultuur', dus gewoon les over de Romeinse cultuur enzo en da's wel echt chill.
    En Latijn is echt heel handig voor andere talen, de franse tijden zijn bv zo goed als helemaal hetzelfde (zelfs qua naam) en dan ben je al naamvallen gewoon wanneer je Duits krijgt.
    Ik heb zelf 6 jaar Latijn gevolgd (Latijn- Moderne Talen Latijn-wetenschappen). Maar het is wel waar dat je er iets voor moet over hebben, al vond ik dat nog wel meevallen. Hangt ervan af hoe makkelijk je leert.


    This ^


    If we had not a soul, music would have created it.

    Je akn door het jaar ook nog veranderen hé, dus maak je niet zo druk!=)
    Geef het nu een kans, en als je je inspant dan lukt het wel ^^.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik heb net hetzelfde gedaan als jou toen ik naar het eerste middelbaar ging, en nee het is niet super moeilijk. Om eerlijk te zijn vond ik het best meevallen. Ik was eerst ervan overtuigt dat ik moderne wetenschappen ging doen, maar ik wou een uitdaging dus: Latijn. Ik ben ook wel goed met talen en omdat ze zeiden dat Latijn daar handig voor was ben ik Latijn gaan doen. Echt waar, het valt reuze mee. Het is misschien een klein beetje meer werken, maar bij mij viel dat echt supergoed mee. Laat je niet bang maken door die andere mensen. Je kan nog altijd afzakken, maar dan heb je die ervaring tenminste. Echt een goede keuze die je hebt gemaakt (:


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley

    Mijn vriend heeft dit jaar zijn laatste jaar Latijn afgemaakt. Volgens hem moet je gewoon alles heel goed bijhouden en elke dag je lessen een paar minuten doornemen, anders zul je in je latere jaren problemen krijgen..


    Happiness can be found, even in the darkest of times.