• Ik ga vanaf het nieuwe schoojaar naar het eerste middlebaar. Het plan was, dat ik gewoon ASO ging doen, maar toen ze zeiden dat ik op het laatste moment nog kon veranderen, ben ik toch voor ASO Latijn gegaan. Ik dacht dat het toch niet zó moeilijk kon zijn en ze zeggen dat als je Latijn doet, dat je dan ook makkelijker andere talen kunt leren en dat is in mijn geval toch wel handig. Maar door al die verhalen van mensen die Latijn veel te moeilijk vinden, ben ik toch al een beetje beginnen twijfelen. Is het echt zo moeilijk?


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    je moet gewoon goed kunnen leren, het is niet moeilijk als je goed bent in talen.

    Het is gewoon veel theorie leren, wekelijks rond de 30-40 woordjes vanbuiten leren en die onthouden voor een heel jaar. De gramatica is meestal ook gewoon vanbuiten leren en onthouden.

    Ik ben na 2jaar gestopt omdat ik gebuisd was ervoor.

    [ bericht aangepast op 7 aug 2012 - 13:16 ]

    Ik doe geen Latijn, maar ik heb wel gehoord dat je je er flink voor moet inspannen. Gelukkig heb ik geen Latijn! *O*


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik heb mijn eerste jaar middelbaar ook Latijn gedaan. In mijn tweede ben ik gestopt.
    Je moet er gewoon iets voor over hebben. Als je echt wil slagen en een goede werkhouding hebt, dan kan je het aan.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik heb het eerste jaar ook latijn gedaan, maar ben er mee gestopt. Als je het wilt en je kunt goed en veel leren ervoor dan gaat het het eerste jaar gemakkelijk. Maar als je net zoals mij, absoluut niet graag leert en latijn enorm saai vindt, dan zal het moeilijk worden.
    Weet je wat : probeer het gewoon. In het 2de jaar kan je nog altijd gewoon ASO gaan doen.


    Imagination set us free to be just what we want to be ~

    Ik had Latijn en Grieks maar ben ermee gestopt omdat ik het persoonlijk te moeilijk vond en ook niet leuk. Maar of je het moeilijk vind verschilt natuurlijk per persoon. :3


    The universal language of art.

    Latijn is moeilijk en hard werken. Maar als je het bijhoudt is het echt te doen. (:


    I am an idiot, I move.

    Ik heb twee uur latijn gehad en ik vond de leerstof van het eerste jaar in twee jaar gehad. Aan de naamvallen en klassen moet je relatief hard leren en ook de woordjes zijn vaak wel wat studeren waard. Wat ik wel had, was dat ik vaak bij de woordjes links kon leggen naar andere talen als Engels, Frans en Nederlands wat het leren wat makkelijker maakte.
    Ik had persoonlijk ook een enorm leuke leerkracht en ik vond Latijn echt leuk, maar twee uur Latijn kon je maar twee jaar doen dus dat heb ik niet verder kunnen doen. Bovendien zat ik maar met vier in de klas voor Latijn en wiskunde, dat helpt ook.
    Latijn is zeker niet onmogelijk, maar het is voor iets de moeilijkste richting in de eerste jaren, als je goed kan studeren dan is het eigenlijk niet al té moeilijk.

    [ bericht aangepast op 7 aug 2012 - 13:20 ]


    Ex astris, sciencia

    Ik heb al 3 jaar Latijn en zolang je de grammatica bijhoudt en redelijke woordenkennis hebt, is het goed te doen (:


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Ik denk dat je één ding in je hoofd moet steken: als je Latijn gaat doen zal je moeten leren en je moeten inspannen. Maar als je echt iets wilt, zal het je zeker en vast lukken! En tot en met januari kan je toch nog van richting veranderen? Dus als het je echt niet lukt, kan je wel nog veranderen en overschakelen naar gewoon ASO.


    So I guess we are who we are for a lot of reasons. And maybe we'll never know most of them.

    Latijn is moeilijk, het is niet zomaar een 'bijtaaltje.'

    Ik heb persoonlijk geen problemen met mijn Latijn, maar je moet wel veel rijtjes uit je hoofd leren, want er is voor álles een aparte naamval of vervoeging.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Ik ken mensen die Latijn doen en ze zeggen dat ze elke dag moeten leren,maar ze halen ook wel heel goede punten. Veel beter dan Moderne Talen. Als je je inzet,is het niet moeilijk. Als het toch moeilijk wordt,kun je nog altijd van richting veranderen na je eerste examens. :')


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    De eerste jaren zijn wat doorbijten met al die theorie, maar na het 3e middelbaar heb je dat allemaal achter de rug en kan je in het 4e originele teksten beginnen lezen en dat vond ik echt superleuk. Plus, het is niet allemaal hard leren, je krijgt heel regelmatig 'antieke cultuur', dus gewoon les over de Romeinse cultuur enzo en da's wel echt chill.
    En Latijn is echt heel handig voor andere talen, de franse tijden zijn bv zo goed als helemaal hetzelfde (zelfs qua naam) en dan ben je al naamvallen gewoon wanneer je Duits krijgt.
    Ik heb zelf 6 jaar Latijn gevolgd (Latijn- Moderne Talen). Maar het is wel waar dat je er iets voor moet over hebben, al vond ik dat nog wel meevallen. Hangt ervan af hoe makkelijk je leert.


    Home is now behind you. The world is ahead!

    Sid schreef:
    De eerste jaren zijn wat doorbijten met al die theorie, maar na het 3e middelbaar heb je dat allemaal achter de rug en kan je in het 4e originele teksten beginnen lezen en dat vond ik echt superleuk. Plus, het is niet allemaal hard leren, je krijgt heel regelmatig 'antieke cultuur', dus gewoon les over de Romeinse cultuur enzo en da's wel echt chill.
    En Latijn is echt heel handig voor andere talen, de franse tijden zijn bv zo goed als helemaal hetzelfde (zelfs qua naam) en dan ben je al naamvallen gewoon wanneer je Duits krijgt.
    Ik heb zelf 6 jaar Latijn gevolgd (Latijn- Moderne Talen). Maar het is wel waar dat je er iets voor moet over hebben, al vond ik dat nog wel meevallen. Hangt ervan af hoe makkelijk je leert.


    Bij ons heb je maar 2 jaar Latijn, tot het 2 middelbaar.


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    Beckett schreef:
    (...)

    Bij ons heb je maar 2 jaar Latijn, tot het 2 middelbaar.

    Maar twee jaar? Dat zou ik vreemd vinden. Heb je dan geen verdere opsplitsingen in het derde, vierde en zo?

    [ bericht aangepast op 7 aug 2012 - 14:07 ]


    Ex astris, sciencia