LaJoie schreef:
Als ik jullie stresskippen een tip mag geven: in plaats van tien keer te overlezen of je alles leuk verwoord hebt, zou je beter tien keer overlezen of er geen spellingsfouten in staan.
Geen grotere afknapper dan een aanmelding waarin spellingsfouten staan. Bij de vorige verkiezingen zag ik een foutje door de vingers, maar aanmeldingen met verkeerd vervoegde woorden en -dt fouten wees ik direct af, hoe prachtig de tekst ook leek met 'ik doe deze opleiding' en 'ik schrijf al sinds ik zo oud was'.
En oja: een perfecte aanmelding door te vragen 'mama zie je nog fouten staan' en dan in dit topic reageren met -dt fouten...
Just sayin' dudes.
Ik heb mijn eigen aanmelding vele malen opnieuw overgelezen om te zien of ik spelfouten ontdekte, voor ik me ben gaan focussen op de manier waarop ik hem uitgeschreven heb. ^^
Alleen stress ik me nog steeds rot, omdat ik bang ben dat ik door de zenuwen/opwinding misschien alsnog iets over het hoofd heb gezien, wat naderhand mijn struikelblok kan betekenen. Iets wat ik erg rot zou vinden, omdat ik er erg veel tijd in heb gestoken.
Overigens maak je zelf ook een fout, want het is 'spelfout' of 'spelfouten' en niet 'spellingsfouten'. Het laatste is geen correct Nederlands.
"De grootste spellingsfout is in mijn ogen spellingsfout. Een leuke zin om over na te denken. Mensen die suggereren dat ze geen spellingsfouten maken, maken deze juist wel! Spellingsfout en spellingfout bestaan niet. Zoek het op in het Groene Boekje en de Dikke van Dale (beide boekwerken zijn mijns inziens de leidraad voor de hedendaagse correcte spelling).
En wat denk je van de veel voorkomende spelfout en/of typefout: typfout. Hiervoor geldt hetzelfde:
Ik maak geen typfout." Dus wel! De wijze les van nu, de correcte schrijfwijze is: SPELFOUT en TYPEFOUT.
Echter, de oplettende lezers van mijn website is het vast opgevallen dat ik ook een woord gebruik dat niet correct is. "
[ bericht aangepast op 20 juli 2012 - 18:29 ]
Til hug og blod.