• Hee,

    Voor levensbeschouwing moet ik een werkstuk maken en daarin moet ik de standpunten zetten van twee voor- en twee tegenstanders van euthanasie.
    Zullen jullie in een reactie hieronder willen zetten waarom je voor of juist tegen euthanasie bent? Graag met argumentatie.

    Alvast bedankt!


    There is nothing more badass than being yourself

    Ik ben voor. Vragen als deze bezorgen me altijd ondragelijk lijden, maar er is nooit iemand die me wil euthaniseren :C


    quidquid excusatio prandium pro

    Voor. Waarom iemand laten lijden als je diens pijn ook af kan nemen? Als je iemand de kans kan geven om pijnloos dood te gaan?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Voor, maar alleen in de echt uitzichtloze gevallen, waarin men ondraaglijke pijn lijdt en er geen uitzicht meer is op enige verbetering en dit ook niet met medicijnen kan worden bestreden. Dit moet wel echt het allerlaatste zijn wat men kan doen.
    Ik vind wel dat het alleen bij lichamelijke pijn (en een eeuwig coma en dergelijke) mag, geestelijke pijn is mij hiervoor te moeilijk aan te tonen.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Voor. Waarom zou je iemand onnodig pijn laten leiden als dat helemaal niet hoeft? En als diegene er zelf mee aan komt vindt ik dat het gewoon gedaan moet worden.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Voor. Je kan niet iemand in leven houden met de gedachte in het achterhoofd dat de pacient later een kasplantje zal worden. Daar hebben zowel de artsen als de pacienten niets aan.
    Daarbij, als de pacient het uizichtloos vindt, wie ben jij dan om dat tegen te spreken als arts als het ook uitzichtloos is.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Oh, ik heb hier laatst nog wat dingen voor opgezocht, voor een essay! Wacht, ik zal mijn lijstje even posten. Ze zijn misschien niet allemaal heel goed, maar ik ben te lui om ze nog door te lezen, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :'D


    Tegen:
    • Er kan sprake zijn van wilsonbekwaamheid, de patiënt kan dan zelf geen inspraak meer hebben (door dementie, onomkeerbare coma, pasgeborenen, etc). Ze kunnen zich niet uitdrukken, en geen toestemming verlenen. Artsen of familieleden zullen hierdoor de beslissing nemen, maar mogen zij wel bepalen of het leven van de patiënt nog kwaliteit heeft? Niemand weet wat er in hun hoofden omgaat.
    • Bij euthanasie worden er mensen vermoord en dat gaat tegen de wet in. Artsen helpen namelijk met het vermoorden van een persoon, wat niet zou mogen.
    • Wanneer er mensen vermoord worden met euthanasie, verliest de familie een dierbaar iemand en wordt ze ongewenst verdriet aangedaan, terwijl de dood van de persoon ook uitgesteld kon worden.


    Voor:
    • Ieder mens is baas over zijn/haar eigen lichaam en dat anderen dat maar moeten respecteren. Het gaat dan natuurlijk over een wilsbesluit, mits in vrijheid genomen. De waarde van het leven is persoonlijk en heeft het in jouw ogen geen waarde meer, dan moet je het recht hebben er een einde aan te kunnen maken. Bij wilsonbekwame gevallen moeten er goede regels gemaakt worden.
    • Wanneer iemand geen rede meer heeft om voor te leven, is het beter voor diegene om hem/haar te verlossen uit de pijn.
    • Mensen die vastbesloten zijn om dood te gaan, kunnen ook zelfmoord gaan plegen, dus dan is het beter om het op een minder vreselijke manier te doen. Met euthanasie kunnen mensen nog waardig aan hun einde komen, zelfmoord is onverwachter.

    Bingley schreef:
    Oh, ik heb hier laatst nog wat dingen voor opgezocht, voor een essay! Wacht, ik zal mijn lijstje even posten. Ze zijn misschien niet allemaal heel goed, maar ik ben te lui om ze nog door te lezen, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :'D


    Tegen:
    • Er kan sprake zijn van wilsonbekwaamheid, de patiënt kan dan zelf geen inspraak meer hebben (door dementie, onomkeerbare coma, pasgeborenen, etc). Ze kunnen zich niet uitdrukken, en geen toestemming verlenen. Artsen of familieleden zullen hierdoor de beslissing nemen, maar mogen zij wel bepalen of het leven van de patiënt nog kwaliteit heeft? Niemand weet wat er in hun hoofden omgaat.
    • Bij euthanasie worden er mensen vermoord en dat gaat tegen de wet in. Artsen helpen namelijk met het vermoorden van een persoon, wat niet zou mogen.
    • Wanneer er mensen vermoord worden met euthanasie, verliest de familie een dierbaar iemand en wordt ze ongewenst verdriet aangedaan, terwijl de dood van de persoon ook uitgesteld kon worden.


    Voor:
    • Ieder mens is baas over zijn/haar eigen lichaam en dat anderen dat maar moeten respecteren. Het gaat dan natuurlijk over een wilsbesluit, mits in vrijheid genomen. De waarde van het leven is persoonlijk en heeft het in jouw ogen geen waarde meer, dan moet je het recht hebben er een einde aan te kunnen maken. Bij wilsonbekwame gevallen moeten er goede regels gemaakt worden.
    • Wanneer iemand geen rede meer heeft om voor te leven, is het beter voor diegene om hem/haar te verlossen uit de pijn.
    • Mensen die vastbesloten zijn om dood te gaan, kunnen ook zelfmoord gaan plegen, dus dan is het beter om het op een minder vreselijke manier te doen. Met euthanasie kunnen mensen nog waardig aan hun einde komen, zelfmoord is onverwachter.


    Euthanasie is geen moord. dan zouden degenen die euthanasie uitvoeren namelijk in de gevangenis belanden (cat)


    quidquid excusatio prandium pro

    Wat betekent het? qq


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Script schreef:
    Voor. Waarom zou je iemand onnodig pijn laten leiden als dat helemaal niet hoeft? En als diegene er zelf mee aan komt vindt ik dat het gewoon gedaan moet worden.


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Tigger schreef:
    (...)

    Euthanasie is geen moord. dan zouden degenen die euthanasie uitvoeren namelijk in de gevangenis belanden (cat)


    Klopt. Het is ook een heel administratief gedoe, omdat die artsen anders inderdaad als moordenaars kunnen worden gezien.


    Ikzelf ben er voor of de persoon het zelf kan aangeven of niet.
    Als die persoon bij rede vatbaar is, moet hij of zij wel zelf toestemming geven, maar ik vind niet dat je iemand moet kunnen laten leven, waar geen leven meer in zit. Een uitzichtloze situatie, waar waarschijnlijk geen verandering in komt. of de persoon nu sterft, of uiteindelijk uit zichzelf over twee jaar, maakt dan niet meer uit.

    Ik ben ook voor als het gaat om geestelijke gevallen. De kans dat zij zich voor de trein werpen is groot. De dood is iets onomkeerbaars, maar als zij zelfmoord plegen, krijgt ook de maatschappij er last van en dat zou nog veel erger zijn.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Bingley schreef:
    Oh, ik heb hier laatst nog wat dingen voor opgezocht, voor een essay! Wacht, ik zal mijn lijstje even posten. Ze zijn misschien niet allemaal heel goed, maar ik ben te lui om ze nog door te lezen, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :'D


    Tegen:
    • Er kan sprake zijn van wilsonbekwaamheid, de patiënt kan dan zelf geen inspraak meer hebben (door dementie, onomkeerbare coma, pasgeborenen, etc). Ze kunnen zich niet uitdrukken, en geen toestemming verlenen. Artsen of familieleden zullen hierdoor de beslissing nemen, maar mogen zij wel bepalen of het leven van de patiënt nog kwaliteit heeft? Niemand weet wat er in hun hoofden omgaat.
    • Bij euthanasie worden er mensen vermoord en dat gaat tegen de wet in. Artsen helpen namelijk met het vermoorden van een persoon, wat niet zou mogen.
    • Wanneer er mensen vermoord worden met euthanasie, verliest de familie een dierbaar iemand en wordt ze ongewenst verdriet aangedaan, terwijl de dood van de persoon ook uitgesteld kon worden.


    Voor:
    • Ieder mens is baas over zijn/haar eigen lichaam en dat anderen dat maar moeten respecteren. Het gaat dan natuurlijk over een wilsbesluit, mits in vrijheid genomen. De waarde van het leven is persoonlijk en heeft het in jouw ogen geen waarde meer, dan moet je het recht hebben er een einde aan te kunnen maken. Bij wilsonbekwame gevallen moeten er goede regels gemaakt worden.
    • Wanneer iemand geen rede meer heeft om voor te leven, is het beter voor diegene om hem/haar te verlossen uit de pijn.
    • Mensen die vastbesloten zijn om dood te gaan, kunnen ook zelfmoord gaan plegen, dus dan is het beter om het op een minder vreselijke manier te doen. Met euthanasie kunnen mensen nog waardig aan hun einde komen, zelfmoord is onverwachter.


    Het is geen moord. Een arts heeft twee plichten: 1) de pijn verlichten, 2) men laten leven. Om het eerste te kunnen vol brengen mag hij zijn tweede verplichting laten varen; legaal.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Mebarak schreef:
    (...)

    Het is geen moord. Een arts heeft twee plichten: 1) de pijn verlichten, 2) men laten leven. Om het eerste te kunnen vol brengen mag hij zijn tweede verplichting laten varen; legaal.


    Maar wat nou bij wilsonbekwaamheid? Als diegene niet zelf kan aangeven of hij euthanasie wil, maar wel verschrikkelijk veel lijdt. Als je diegene laat leven, laat je diegene met intense pijn in hel verder leven, maar wanneer iemand anders (zoals de arts) kiest voor euthanasie voor diegene -en dan in geval wanneer er niets is vastgelegd over zulke situaties-, hoe noem je het dan? Je hebt dan geen bewijs dat de patiënt het wil, maar een arts hoort de pijn te verlichten.. Is het dan wel moord, als de arts kiest voor euthanasie?
    Dat is namelijk het lastige, je kunt het niet bekijken vanuit het oogpunt van iemand die wilsonbekwaam is..

    En nee, ik wil niet zeggen dat ik euthanasie moord vind. Ik probeer me alleen even in te beelden dat ik dat wel vind! :'D

    Tigger schreef:
    (...)

    Euthanasie is geen moord. dan zouden degenen die euthanasie uitvoeren namelijk in de gevangenis belanden (cat)

    Ik zie het meer als de geaccepteerde vorm van moord, net zoals soldaten :].


    No growth of the heart is ever a waste

    Zerefu schreef:
    (...)
    Ik zie het meer als de geaccepteerde vorm van moord, net zoals soldaten :].


    Moord is moord. Geen moord is geen moord :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Voor. Ik heb een presentatie over gekregen. In het begin was ik tegen. Maar toch ben ik er voor. Alleen voor mensen met ziektes waar je niks meer kan doen. Waarom zouden ze dan nog pijn moeten lijden?


    XoXo, You Know You Love Me, HMW..!!