Yail schreef:
(...)
Simpel hoor. Je hebt het kleuter en lageronderwijs. Kleuter is vanaf 2,5 jaar denk ik. Dan zit je dus 3 jaar daar. Dan ga je naar het lager waar je 6 jaar zit. Als je daar weg bent ben je dus 11/12. Dan heb je zoals bij jullie 6 jaar middelbaar. Maar de richtingen zijn bij ons een heel stuk simpeler. Je zegt gewoon wat je doet eigenlijk. Geen "schuilnamen " zoals gymnasium, maar gewoon Grieks-Latijn. Je hebt wel een onderverdeling: ASO, BSO, KSO en TSO.
ASO: algemeen secundair onderwijs (bv. moderne, wetenschappen, Latijn,...)
BSO: beroeps secundair onderwijs (bv. haartooi; verzorging....)
KSO: kunst secundair onderwijs (alles wat met schilderen, tekenen.. te maken heeft)
TSO: technisch secundair onderwijs (dan doet vooral jongens en dan kan je bv timmerman, schilder... worden)
En dan heb je in die categorieën nog onderverdelingen. Bv bij ASO Grieks-Latijn.
Na dat ga ja ofwel naar de universiteit of naar de hogeschool. Of je gaat werken.
Schuilnamen
Bij ons zit het zo:
Je kan naar de peuterspeelzaal maar dat is niet verplicht,
vanaf je 5e ga je naar de basisschool, met groep 1 tot 8.
Dan ga je naar de middelbare school:
- VMBO = Voorbereidend MiddelBaar Onderwijs(Geloof ik), dat is het laagst en is weer onderverdeeld in verschillende categorieën en duurt 4 jaar.
- HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs, dat zit in het midden(doe ik) en duurt 5 jaar.
- VWO = Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, dat is het hoogst en wordt onderverdeeld in Gymnasium (Met Grieks&Latijn) en Atheneum(Zonder Grieks&Latijn) en duurt 6 jaar.
Dan ga je naar een hogeschool of universiteit:
Vanaf VMBO naar het MBO = Middelbaar Beroepsonderwijs.
Vanaf HAVO naar het HBO = Hoger Beroeps Onderwijs.
vanaf VWO naar een universiteit.
So, yeah, that's it ^.^
"The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran