- Jay
Op redelijk tempo, maar toch zo stil mogelijk, dwaalde ik rond op de onderste verdiepingen van District 13. Hier ergens in de buurt moesten de archiefkasten staan met daarin de dossier van elke bewoner van 13, dus ook van de nieuwelingen waar ik naar op zoek was.
Ik was hier nu welgeteld één week en had mijn tijd besteed aan ronddwalen en het doolhof aan gangen ontdekken. Dat deed ik voornamelijk 's nachts, als de meesten in hun bed lagen, maar ik was erachter gekomen dat 's nachts de archiefkasten extra goed bewaakt werden. Overdag kon ik er veel makkelijker bij.
Ondanks mijn grootte, kon ik heel goed onopgemerkt blijven. Nathaniel vond dat één van de belangrijkste eigenschappen en dus had hij me daar uitgebreid training in gegeven, jarenlang. De groep jongeren hadden me tenslotte ook nooit opgemerkt, hoewel ik regelmatig best dicht bij ze in de buurt was gekomen.
Eenmaal in de gang aangekomen, zag ik twee bewakers van 13 lopen. Ze leken verveeld en stonden nonchalant wat met elkaar te kletsen. Die had ik zo weggewerkt.
Uit mijn zak haalde ik een klein rookbommetje. Zo simpel, zo dóm, maar toch zo effectief. Met een zwaai belandde hij onderaan het trappenhuis en al na een paar seconden kringelde de rook omhoog. Op de verdieping waar hij terecht was gekomen, ging het brandalarm af.
De twee bewakers waren meteen alert, keken elkaar even kort aan en zetten toen koers naar de bron van het geluid.
Toen ze volledig uit zicht waren, stapte ik de gang in, opende binnen een halve minuut de deur naar de archiefkasten en liep daarna de donkere kamer in.
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen