• Hi mensen,

    het is weer zover. Ik kom niet uit mijn wiskundesommen.
    Willen jullie mij helpen?

    Toblerone is een Zwitsers chocolademerk dat bekend is door zijn prismavormige verpakking. Deze verpakking komt in allerlei formaten voor. Het meest verkochte formaat is 21 cm lang. Van de driehoekige zijkanten zijn de zijden 4 cm.
    a) Bereken de oppervlakte van de verpakking in cm². Rond af op gehelen.
    b) Bereken de inhoud van de doos in cm³. Rond af op gehelen.



    Ik snap dus niet hoe ik dat nou wil doen. En ik weet niet wat je nou met die zijkanten moet doen.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik ga het niet voor je oplossen, want dat moet je zelf doen, maar ik wil je wel helpen.
    Om de oppervlakte te bepalen, moet je eerst de oppervlakte weten van de kleine driehoekjes. Die bereken je door b*h/2 te doen. Dit doe je twee maal, want je hebt twee zo'n kantjen.
    Dan moet je de oppervlakte van het grote stuk berekenen. Dat zijn rechthoeken, dus die bereken je met b*h. Hiervan heb je er drie, dus neem je dat 3 maal. Dan neem je de som van alles en weet je de de oppervlakte.

    Voor het volume werkt het net iets anders. Je neemt opnieuw de oppervlakte van je kleine driehoek via b*h/2. Dit die je nu maal de hoogte van je lange rechthoek, die 21 is. Dit zou normaal moeten de inhoud geven van het doosje.
    Stuur je me nu als beloning zo'n latje op?


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?