• Hi mensen,

    het is weer zover. Ik kom niet uit mijn wiskundesommen.
    Willen jullie mij helpen?

    Toblerone is een Zwitsers chocolademerk dat bekend is door zijn prismavormige verpakking. Deze verpakking komt in allerlei formaten voor. Het meest verkochte formaat is 21 cm lang. Van de driehoekige zijkanten zijn de zijden 4 cm.
    a) Bereken de oppervlakte van de verpakking in cm². Rond af op gehelen.
    b) Bereken de inhoud van de doos in cm³. Rond af op gehelen.



    Ik snap dus niet hoe ik dat nou wil doen. En ik weet niet wat je nou met die zijkanten moet doen.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Heb je SOSCASTOA al gehad? (sinus, cosinus en tangens, maar dat is het ezelsbruggetje ervoor) Ik denk dat je daarmee de hoogte van de driehoek uit kan rekenen, die doe je dan keer 4 om beide driehoekjes te krijgen. De grote vlakken zijn dan gewoon 21 keer 4 en je hebt 3 vlakken, dus dat doe je keer 3.
    En ik kan voor geen meter uitleggen, dus ik wacht wel even tot je hebt neergezet wat er in het antwoordenboekje staat, dan kan ik beter kijken :3


    “Love is a contradiction.”

    Tiana schreef:
    Heb je SOSCASTOA al gehad? (sinus, cosinus en tangens, maar dat is het ezelsbruggetje ervoor) Ik denk dat je daarmee de hoogte van de driehoek uit kan rekenen, die doe je dan keer 4 om beide driehoekjes te krijgen. De grote vlakken zijn dan gewoon 21 keer 4 en je hebt 3 vlakken, dus dat doe je keer 3.
    En ik kan voor geen meter uitleggen, dus ik wacht wel even tot je hebt neergezet wat er in het antwoordenboekje staat, dan kan ik beter kijken :3


    Ehh. Nee, nog niet gehad.. XD.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Tiana schreef:
    Heb je SOSCASTOA al gehad? (sinus, cosinus en tangens, maar dat is het ezelsbruggetje ervoor) Ik denk dat je daarmee de hoogte van de driehoek uit kan rekenen, die doe je dan keer 4 om beide driehoekjes te krijgen. De grote vlakken zijn dan gewoon 21 keer 4 en je hebt 3 vlakken, dus dat doe je keer 3.
    En ik kan voor geen meter uitleggen, dus ik wacht wel even tot je hebt neergezet wat er in het antwoordenboekje staat, dan kan ik beter kijken :3


    waarom doen jullie allemaal zo moeilijk? .__.
    de oppervlakte van een driehoek is gewoon zijdexzijde:2 ;x
    daar is toch geen soscastoa voor nodig?


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Cloelia schreef:
    Ik zit hier nog even over na te denken, maar volgensmij moet er toch iets met de stelling van pythagoras bij. Anders weet je namelijk de hoogte van de driehoek niet. Maar hoe dat precies moet, kan ik zo ook even niet opkomen. Wat zijn de antwoorden in je antwoordenboekje eigenlijk?

    de hoogte van de driehoek hoef je ook niet te weten hoor.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    ik ga het gewoon aan mn mamsie vragen


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    FlowerOnFire schreef:
    oppervlakte van de verpakking: (4x4:2)x2+(21x4)x3=268
    what I did: uitrekenen van de oppervlakte van een driehoekje 4x4:2
    je hebt twee driehoekjes dus (4x4:2)x2
    je hebt drie rechthoeken van 21 bij 4 dus (21x4)x3

    de inhoud is lengexbreedtexhoogte dus 4x4x21=336

    ik heb één foutje gemaakt want je moet de inhoud nog een keer door 2 delen omdat het een driehoek is. anders heb je namelijk de oppervlakte van een een figuur waar de onderkant een vierkantje is.
    dus de inhoud is 4x4x21:2=168

    edit: lol ik heb het inderdaad helemaal fout gedaan XD
    je kan de oppervlakte van een driehoek alleen uitrekenen met lengtexbreedte:2 als het een rechthoekige driehoek is. want alleen een rechthoekige driehoek is een vierkantje als je twee helften hebt van zo'n driehoek.

    dusss, mijn mama is zo lief geweest om het uit te rekenen.



    je moet inderdaad de stelling van pythagoras gebruiken.

    a^2 + b^2 = c^2

    de a is de lijn die in het midden van de driehoek is getekend (waar wortel 12 staat)
    b is de lijn waar een 2 staat
    en c is de schuine lijn waar een 4 staat
    als je dat invult krijg je dit:

    a^2 + 2^2 = 4^2
    a^2 + 4 = 16
    16 - 4 = a^2 = wortel 12

    dus wortel 12 is die middellijn.
    en nou gaan we de oppervlakte uitrekenen.
    de opp van één kant van de driehoek is wortel 12 x 2 : 2
    maar je hebt twee kanten dus: (wortel 12x2:2)x2 = 6,928

    dus dan nog een keer de oppervlakte en inhoud XD

    inhoud= grondoppervlakte x hoogte

    6,928 x 21 = 145,488

    en de oppervlakte is: 6,928+6,928+(21x4)x3=265,856

    zo, en nou hoef ik een week geen wiskunde meer XD

    [ bericht aangepast op 15 april 2012 - 21:36 ]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Wist je dat je in dat bergje van toblerone een beer kan zien, als je goed kijkt?


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    FlowerOnFire schreef:
    (...)
    ik heb één foutje gemaakt want je moet de inhoud nog een keer door 2 delen omdat het een driehoek is. anders heb je namelijk de oppervlakte van een een figuur waar de onderkant een vierkantje is.
    dus de inhoud is 4x4x21:2=168


    Jaa! Nou klopt ie wel!! Heel erg bedankt!!!
    Xxxx


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ergela schreef:
    Wist je dat je in dat bergje van toblerone een beer kan zien, als je goed kijkt?


    Ja, had ik gezien toen Ik dat plaatje opzocht! ;D


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Het antwoord is 0 cm2 omdat ik de chocola opgegeten heb :3

    Clato schreef:
    Eet die chocolade gewoon op. :Y)
    Sorry, ik kan niet helpen.


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    Page394 schreef:
    (...)

    Jaa! Nou klopt ie wel!! Heel erg bedankt!!!
    Xxxx

    k heb t net weer aangepast XD ik ben nou wel benieuwd welke antwoorden in je antwoordenboekje staan (cat)


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    404NOTFOUND schreef:
    Het antwoord is 0 cm2 omdat ik de chocola opgegeten heb :3


    comfort in c h a o s

    5.(nerd)


    Til hug og blod.

    FlowerOnFire schreef:
    (...)
    k heb t net weer aangepast XD ik ben nou wel benieuwd welke antwoorden in je antwoordenboekje staan (cat)


    O lol. Ik dácht dat het goed was. Maar volgens mij klopt het nu wel! Mijn wiskundespullen liggen beneden, en ik heb nou geen zin om het te gaan halen...
    Doe ik strax wel!
    Heel erg bedankt in ieder geval voor je uitleg!
    xxxxxx


    "I solemnly swear that i am up to no good."