Volgens mij hebben de meesten van jullie onderhand wel door dat ik een echte spraakwaterval ben, ongeacht het onderwerp. Er zijn er echter maar een paar onder jullie, ik geloof niet meer dan een stuk of vijf, die weten dat het leven voor mij niet altijd heeft meegevallen. Hierdoor ben ik ook niet makkelijk geweest in de omgang, wat veel ruzies veroorzaakte en waardoor ik veel relaties met dierbaren verpest heb. Mijn vriend heeft me nu een ultimatum gegeven: of ik zou naar de psycholoog gaan en samen zouden we alles uitzoeken en rechtzetten, of hij zou verdwijnen uit mijn leven omdat het niet meer te doen was voor hem om ‘machteloos toe te kijken terwijl ik eraan onderdoor ga’.
Uiteraard heb ik voor de eerste optie gekozen, omdat dat tweede haast ondenkbaar zou zijn, ondanks de vele ups en downs die we gekend hebben. Daarbij heb ik zelf al voor een lange tijd geweten dat ik geen andere keuze heb dan hulp zoeken. Maar ik durfde niet, ik kon het niet. Nu had ik geen keuze en ben ik uiteindelijk naar een psycholoog gegaan. En ondanks dat ik het zo graag wil, kan ik het niet om me te openen voor hem. Ik ben gewoon zo bang. Niets tegen die man, hij is erg aardig en geduldig, maar ik kan niet anders dan hem als een vijand zien. Iemand die mijn gedachten tegen me kan gebruiken. Ik heb erg veel moeite met het delen van mijn gedachten, zelfs met mezelf. Maar erover nadenken is maar één ding, het meegemaakt hebben veel erger. En toch vind ik ’t het allerengst om het hardop uit te spreken. Wanneer ik het namelijk met andere mensen deel dan met mezelf is het plotseling zo definitief en echt.
Een vriendin zei dat het tijd nodig had en het vanzelf wel beter zou gaan. Ik geloofde haar. Dus ik wachtte af, maar het ging niet beter. Ik kan niet tegen hem praten, hoe klein en simpel de vraag ook is. Ik wil zo graag geholpen worden, echt waar, maar het lukt me niet.
Is er alsjeblieft iemand die weet wat ik hieraan kan doen? Het is niet dat ik ’t niet wil, maar ik vind het gewoon zo ontzettend moeilijk. Please?
Have you ever been alone in a crowded room?