• NOORDERLICHT IN NEDERLAND TE ZIEN
    Als het meezit, maakt Nederland vanaf 19:00 uur een bijzonder natuurverschijnsel mee: het noorderlicht.



    Normaal gesproken moet je daarvoor richting de Noordpool, vandaag zorgt een zonnestorm ervoor dat de prachtig verlichte luchten op veel meer plaatsen te zien zijn.

    Botsende deeltjes
    Het noorderlicht ontstaat doordat deeltjes die van de zon komen in de dampkring op andere deeltjes botsen. Ze gloeien op en dat levert een spectaculair schouwspel op. Nu een zonnestorm onze kant opkomt, zijn er veel meer deeltjes, die lang niet allemaal naar de polen af te voeren zijn. En dus is het Noorderlicht op veel meer plaatsen te zien.

    Nederland op de kaart
    De Britse krant The Guardian heeft een kaartje met daarop de plaatsen waar het noorderlicht al gezien is. En Nederland staat er bij. Laat ons ook weten als je het noorderlicht hebt gezien. Of beter nog: stuur ons een foto of video.

    Veel bewolking
    Om het noorderlicht te kunnen zien, moet het wel onbewolkt zijn en dient de omgeving donker te zijn. Ook heb je een vrij uitzicht naar het noorden nodig. De kans op het zien van het poollicht is klein, omdat het vrijwel in het hele land bewolkt is.

    Weervrouw Helga van Leur:
    "In het noordoosten maak je de meeste kans om het noorderlicht te zien. Daar wisselen sluierbewolking en opklaringen elkaar af"


    '10% kans'
    Wetenschapsjournalist Govert Schilling van de site allesoversterrenkunde.nl dempt ook het enthousiasme. "Straks zijn duizenden mensen teleurgesteld. Ik verwacht niet dat er veel van te zien is. In 2005, bij de laatste grote zonnestorm, was het hier ook niet echt te zien, wel in Denemarken en Duitsland. Heel misschien lukt het nu, maar ik schat de kans in op 10%."
    Mogelijk stoort de zonnestorm ook het radio- en satellietverkeer. Verder gaan we weinig van de storm merken: hij levert geen gevaar op voor de volksgezondheid.


    Dus, wie weet ^^

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 24 jan 2012 - 18:23 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    En en en in Belgie? :-(

    Melancholia schreef:
    En en en in Belgie? :-(

    Hahaha, dat dacht ik ook meteen


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    In België ook hoor. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik zag het op het nieuws. Lijkt me ergens best eng, maar ook mooi. :3


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Negligible schreef:
    (...)
    Hahaha, dat dacht ik ook meteen

    Haha, ik zag er iets over op het nieuws, maar ging dan naar het toilet en toen ik terug kwam, was het gedaan dus heb ik het niet gezien en mijn oma en opa, die naar het nieuws keken, wisten het ook niet.
    granparents, y u no listen?

    Melancholia schreef:
    En en en in Belgie? :-(

    Ja, want alle Belgische nieuwssites spammen mijn mailbox vol dat VK, NL, BE en Duitsland ze gaan zien -als ze erdoor komen-. Frankrijk had veel minder kans om het te zien. Dus ga maar met een warme chocomelk buiten in een stoeltje wachten. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Lijkt me leuk! Maar 'k den k niet dat we het gaan kunnen zien door de wolken :(


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Yes, ik woon in het Noordoosten (:
    Ik ga kijken!


    Not all those who wander are lost.

    Whoa dat zou best wel awesome zijn. :3


    Beauty begins the moment you decide to be yourself. - Coco Chanel

    Scandal schreef:
    (...)
    Ja, want alle Belgische nieuwssites spammen mijn mailbox vol dat VK, NL, BE en Duitsland ze gaan zien -als ze erdoor komen-. Frankrijk had veel minder kans om het te zien. Dus ga maar met een warme chocomelk buiten in een stoeltje wachten. :Y)

    Eerder met mijn boeken ><
    ps: damn you clouds

    Ik denk niet dat ik zal kijken *ik ga het toch proberen*


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Meh, ik woon in het Zuidoosten.:c


    everything, in time

    Iris gaat kijken.


    Firm believer of all that is magic

    Dat is werkelijk waar zoiets ongelooflijk prachtig!


    You don't run, not when you're with us. You stand your ground and fight.

    HoranNiall schreef:
    Dat is werkelijk waar zoiets ongelooflijk prachtig!


    The odds are néver in our favor.