• Ik heb het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt bij de profielkeuze vorig jaar (ik zit nu in 4 vwo). Ik heb nu CM, met Frans, Spaans, wiskunde C, kunst beeldend, maw en psychologie, maar ik heb spijt dat ik psychologie heb gekozen. Erg veel werd er niet over verteld tijdens die voorlichtingsavonden, maar ik ging ervanuit dat het wel interessant zou zijn. Het blijkt echter niet zo te zijn: het is saai en gruwelijk moeilijk. Steeds meer heb ik het gevoel dat ik verkeerd heb gekozen.
    Heel veel mensen uit mijn jaar hebben M&O ("Management & Organisatie", voor de mensen die niet weten wat het betekent). Ik heb wel eens een blik geworpen in het M&O-boek van een vriendin en het zag er helemaal niet zo moeilijk uit, en ook wel interessant. Daarnaast is M&O ook erg handig voor de studie die ik later wil gaan doen (hoewel het niet verplicht is, maar het levert je wel een voorsprong op). Aan de andere kant is er de belofte dat psychologie volgend jaar leuker wordt, wanneer we zelf een onderzoek mogen gaan doen in een deel van de psychologie dat wij interessant vinden. En bovendien is er de kans dat als je van vak wisselt, je van klas moet wisselen. Ik heb nu een redelijk leuke klas, er zitten twee vriendinnen in en met de rest kan ik ook wel opschieten. Het is ook best een tolerante klas, in de zin van dat je niet uitgescholden of gepest wordt als je om de één of andere reden "anders" bent dan de rest. Dat is wel eens anders geweest in het verleden, en ik wil niet overgeplaatst worden naar een andere klas met allemaal onbekenden of mensen die ik niet mag.

    Nu is mijn vraag dus: hebben jullie ervaring met het vak M&O in de praktijk / met van vak wisselen in het algemeen, en de problemen die dat oplevert? Want ik weet het écht niet meer...


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    Ik heb zelf geen M&O, maar vrienden van mij wel.
    En die zeggen dat dát juist weer heel saai is...
    En ik zie dat jij geen economie hebt, dus dan denk ik dat m&o ook wel moeilijk gaat worden..


    Tell me about it, stud.

    Thankful schreef:
    Ik heb zelf geen M&O, maar vrienden van mij wel.
    En die zeggen dat dát juist weer heel saai is...
    En ik zie dat jij geen economie hebt, dus dan denk ik dat m&o ook wel moeilijk gaat worden..


    Een vriendin van mij doet het ook zonder economie en die zegt dat het prima te doen is, het schijnt ook minder "rekenonderdelen" te bevatten dan economie.
    Maar goed, bedankt voor je reactie (:


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    M&O valt echt vies tegen en zal heel moeilijk zijn als je geen economie hebt. Kun je psychologie niet laten vallen?


    everything, in time

    Humble schreef:
    M&O valt echt vies tegen en zal heel moeilijk zijn als je geen economie hebt. Kun je psychologie niet laten vallen?


    Mja, dat kan wel, maar het is een onderdeel van de zogenaamde "plusstatus"-regel. Als je een vak extra kiest, dan krijg je een extra onderscheiding op je diploma en word je ook sneller toegelaten bij allerlei studies. En eigenlijk wil ik die plusstatus wel houden.


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    Ik heb zelf geen M&O maar wel economie en dat valt al vies tegen. Ik zou proberen om toch nog even vol te houden met psychologie.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ik denk dat je gewoon moet doorzetten. Ik heb dit jaar ook een paar vakken waarvan ik liever had dat ik die niet gekozen had omdat ik er bijna in slaap val. Maar omdat je zo'n klas hebt en niet weet in wat voor klas je terecht kan komen zal ik niet veranderen.


    <3

    Humble schreef:
    M&O valt echt vies tegen en zal heel moeilijk zijn als je geen economie hebt. Kun je psychologie niet laten vallen?


    Iedereen van mijn school vond M&O juist te moeilijk door al dat rekenen. Maar misschien kan je het beste maar gewoon je verstand op 0 zetten gewoon alles "slikken?"


    Ligt and Darkness are both very different..

    Ik hoor hier dat M&O juist heel moeilijk is en bij ons zijn het ook allemaal mensen met economie.
    Kan je niet aan je leraar vragen of je een boek van volgend jaar mag inkijken? Dan kun je zelf even kijken of het nog leuker wordt. Misschien dat hij ook iets over de onderzoeken kan vertellen?
    Maar wat ik wel zou zeggen: als je al weet welke opleiding je wilt doen, lijkt het me handig om daar de juiste vakken te kiezen. Dus dan is M&O juist wel weer handig. Maar dan moet het wel te doen zijn. Maar weet je dan niet welke klas dat wordt? Bij ons weet je wel een beetje wie in welke klas zit van je eigen jaar. En misschien dat je advies aan de M&O leraar kunt vragen. Die zal wel weten of het te doen is of niet.


    To live would be an awfully big adventure

    Deluso schreef:
    Ik denk dat je gewoon moet doorzetten. Ik heb dit jaar ook een paar vakken waarvan ik liever had dat ik die niet gekozen had omdat ik er bijna in slaap val. Maar omdat je zo'n klas hebt en niet weet in wat voor klas je terecht kan komen zal ik niet veranderen.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    -
    Sorry, had niet gezien dat het een oud bericht was.

    [ bericht aangepast op 9 feb 2012 - 21:59 ]


    ~ Nobody is perfect untill you fall in love with them~

    M&O is echt enorm lastig en het valt ook écht tegen. Het ziet er makkelijk uit, maar dat is het niet. Zeker in de 5e vind ik het enorm lastig geworden. En als je dan ook nog eens geen economie hebt, dan kun je er echt wel een dagtaak van maken om bij te blijven.

    nu klink ik misschien heel dom, maar wat is M&O ??

    SchoenVeter schreef:
    nu klink ik misschien heel dom, maar wat is M&O ??

    Soort bedrijfseconomie, management&organisatie