• N.a.v. een bepaalde user van Quizlet (Foxfaces, kuch kuch) ging ik navragen bij m'n ouders of er ook onderduikers zaten tijdens WO II in ons dorp. En zo kwam ik erachter dat er in ons huis een aantal onderduikers hebben gezeten, in 't voorste kamertje. Destijds woonde er overigens wel een andere familie, maar enfin. Mijn ouders wisten er ook niet heel veel over te vertellen, dus zeiden zij tegen mij dat ik 't eens aan mijn pake (opa) moest vragen. Zodoende kwam ik erachter dat er drie Joodse onderduikers in ons huis hebben gezeten, onontdekt. Van de familie die hier toen woonde, was de man politie. Zo vertelde mijn pake dat eigenlijk iedereen ervan overtuigd was dat deze politie aan de kant van de Duitsers stond, omdat hij zich strikt aan de regels hield (verduisteren etc.) Zo probeerde hij zo weinig mogelijk onrust te veroorzaken. Toen de Canadezen arriveerden, stond de familie ineens met die onderduikers op de stoep. Deze familie heeft na de oorlog een Israëlische onderscheiding ontvangen (Yad Vashem.)

Jad Wasjem (Hebreeuws: יד ושם, Engels: Yad Vashem) is het officiële monument van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het monument staat in Jeruzalem. Jad Wasjem betekent gedenkteken (lett.: hand) en naam en is ontleend aan Jesaja 56:5 in de Bijbel.[2][3]

Ik vind dit heel erg bijzonder en interessant, vooral omdat 't zich zo dichtbij heeft afgespeeld. Zijn er hier meer users waarbij er zich zoiets zo dichtbij heeft afgespeeld?

"I shut my eyes in order to see.'

Ik heb in de eerste geleerd dat er een engelse soldaat voor mijn huis is neer geschoten, telt dat mee? Want wij hadden een project over de tweede wereld oorlog in onze stad, en daar stond heel nadrukkelijk mijn adres en dat er een of andere gast daar werd neer geschoten.

"Longbottom, if brains were gold, you'd be poorer than Weasley, and that's saying something." - Draco Malfoy

Mijn opa en oma hebben elkaar ontmoet op bevrijdingsdag ^^ Dat vind ik nog steeds het liefste verhaal ooit.

SLOAN.

Mijn huis was een stukje land van een boer. Niet veel interessante hier :'D

“You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

Hermes schreef:
    Mijn opa en oma hebben elkaar ontmoet op bevrijdingsdag ^^ Dat vind ik nog steeds het liefste verhaal ooit.

Awhh.. zaten ze beiden in het verzet?

Firm believer of all that is magic

Geniusferb schreef:
    (...)

Awhh.. zaten ze beiden in het verzet?

Haha, nee. Maar mijn opa heeft in een werkkamp gezeten en is toen vanuit Limburg een heel stuk terug gelopen. Op bevrijdingsdag was hij alleen op de straat aan het lopen en mijn oma was met een stel vriendinnen aan het feesten en toen vroeg mijn oma of mijn opa ook met hun mee ging feesten. En zo is het eigenlijk aangegaan.

SLOAN.

Hermes schreef:
    (...)

Haha, nee. Maar mijn opa heeft in een werkkamp gezeten en is toen vanuit Limburg een heel stuk terug gelopen. Op bevrijdingsdag was hij alleen op de straat aan het lopen en mijn oma was met een stel vriendinnen aan het feesten en toen vroeg mijn oma of mijn opa ook met hun mee ging feesten. En zo is het eigenlijk aangegaan.

Dat is wel lief.

Firm believer of all that is magic

Ik woon dichtbij Kamp Westerbork en de Duitse grens, dus ja, er heeft hier weleens wat afgespeeld.
    Iemand in de familie van mijn moeder hoorde bij de NSB en iemand in de familie van mijn vader hoorde bij het verzet.

Not all those who wander are lost.

Nou, het zit zo. Mijn oma had dus die Engelsmannen in de kelder, en later is ze met een van hun broers getrouwd na veel brieven te hebben geschreven en een tijdje "verkering" te hebben gehad. Enzo. En ze zijn altijd gelukkig geweest met elkaar, totdat opa stierf aan een herseninfarct.

Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

Mijn oma heeft met Canadeese wapens geschoten op de Duitsers die aan de andere kant van het goffertpark zaten. Ze heeft ze ook eten gebracht enzo. En mijn opa is aan de dood ontsnapt. Nijmegen is toen in 44 gebombardeed door de Amerikanen (per ongeluk) maar hij was die dag ziek en was dus thuis. Anders was hij dood geweest. De straat waarin zijn huis was heeft het overleefd terwijl de rest plat was.

Ik ben sowieso heel erg geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog en ik vind het echt jammer dat ik alle verhalen alleen uit tweede hand (van mijn papa) kan krijgen omdat mijn grootouders zijn overleden.

[ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 12:17 ]

Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

Awesome
    Mijn opa heeft tijdens de tweede wereldoorlog in het verzet gezeten en daarvoor een of andere onderscheiding voor gekregen, maar verder niks in mijn buurt ofzo

L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

Ja. In het huis waar ik nu woon was er tijdens WOII een hoedenwinkel en was mijn grootmoeder hier meid. Onze kelder was dus een schuilkelder en op mijn kamer zaten enkele Duitse soldaten die in mijn huis dus logeerden. Ze hebben allemaal dingen op mijn muren getekend ('ik mis thuis' enzo) en dat staat er nog steeds op, alleen is er nu weer behang over (:

Never run out of reasons to smile...

Ik las het als '3 joodse onderzeeërs'

Easy peasy, pumpkin peasy, pumpkin pie, motherfucker!

Chemist schreef:
    OOOH, mijn ene opa heeft in een concentratiekamp gezeten omdat hij bij het verzet zat. Hij is er weggekomen door in een bulldozer weg te rijden (ik dacht eerst een hijskraan, maar mijn oma heeft de boel opgehelderd) met twee van zijn vrienden uit dat kamp. Hij heeft daarbij een duitser die daar nogal berucht was, omver gereden.

Your grandpa is awesome.

OT: Dat ga ik maar eens vragen…

You gave me forever within the numbered days and I am grateful.

Mijn overgrootmoeder had een onderduiker in dienst. Ze had een café, bakkerij en een kruidenierszaak. Daar kon hij werken (niet in het café als er duitsers waren) maar hij had het vrij goed, niemand die het door had tot de oorlog voorbij was. Zelfs haar kinderen (waaronder mijn oma) wist er niets van.

The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

District12 schreef:
    (...)

Your grandpa is awesome.

OT: Dat ga ik maar eens vragen…

Hij heeft wel eens verteld (aan mijn moeder, ik heb het weer van haar gehoord) dat die duitsers hem een keer een hete pook op zijn achterste hebben geslagen toen hij niet doorwerkte. Zijn achterwerk is nooit meer hetzelfde geweest.

Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!