• N.a.v. een bepaalde user van Quizlet (Foxfaces, kuch kuch) ging ik navragen bij m'n ouders of er ook onderduikers zaten tijdens WO II in ons dorp. En zo kwam ik erachter dat er in ons huis een aantal onderduikers hebben gezeten, in 't voorste kamertje. Destijds woonde er overigens wel een andere familie, maar enfin. Mijn ouders wisten er ook niet heel veel over te vertellen, dus zeiden zij tegen mij dat ik 't eens aan mijn pake (opa) moest vragen. Zodoende kwam ik erachter dat er drie Joodse onderduikers in ons huis hebben gezeten, onontdekt. Van de familie die hier toen woonde, was de man politie. Zo vertelde mijn pake dat eigenlijk iedereen ervan overtuigd was dat deze politie aan de kant van de Duitsers stond, omdat hij zich strikt aan de regels hield (verduisteren etc.) Zo probeerde hij zo weinig mogelijk onrust te veroorzaken. Toen de Canadezen arriveerden, stond de familie ineens met die onderduikers op de stoep. Deze familie heeft na de oorlog een Israëlische onderscheiding ontvangen (Yad Vashem.)

    Jad Wasjem (Hebreeuws: יד ושם, Engels: Yad Vashem) is het officiële monument van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het monument staat in Jeruzalem. Jad Wasjem betekent gedenkteken (lett.: hand) en naam en is ontleend aan Jesaja 56:5 in de Bijbel.[2][3]


    Ik vind dit heel erg bijzonder en interessant, vooral omdat 't zich zo dichtbij heeft afgespeeld. Zijn er hier meer users waarbij er zich zoiets zo dichtbij heeft afgespeeld?


    "I shut my eyes in order to see.'

    In ons huis hebben ingeval geen onderduikers gezeten want dit huis is nog maar 17 jaar oud. Ook mijn grootouders hebben allemaal geen onderduikers thuis gehad. Beetje saai (':


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Mijn wijk stond er nog niet tijdens WOII dus onderduikers zaten hier niet, maar ik ken wel veel verhalen van WOII van mijn stad. Over bepaalde huizen en de monumenten natuurlijk.
    Sowieso ken ik veel verhalen over WOII, van beide kanten.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Net gevraagd, alleen het begin van de straat stond er voor de oorlog.


    Firm believer of all that is magic

    Mijn wijk bestond nog niet in de oorlog. (krul)
    Op mijn school hebben wel tijdens de oorlog Duitse militairen gezeten en na de oorlog waren het eerst militairen uit Canada, daarna werd het een ziekenhuis voor oorlogsslachtoffers.
    In het bos hier vlakbij zijn op 7 mei 1945 ook nog allerlei onderduikers(vrouwen) en Duitse militairen afgeschoten, omdat ze stiekem een relatie hadden tijdens de oorlog. Ze zeggen dat de lijken nog steeds in het bos liegen, ieuw. (cat)

    [ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 0:20 ]

    Mijn dorp zat VOL met joodse onderduikers.
    Lang leve Friesland met alle boerderijen! *O*


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Nee, volgens mij bestond mijn huis toen nog niet eens. En ik weet maar van één opa en oma wat die deden in de oorlog en die hadden zeker geen onderduikers, want er kwamen elke dag Duitsers bij hen op de stoep, dus dat was onmogelijk.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Het huis waar ik woon bestond toen nog niet. Maar in het huis van mijn Opa en oma wel, heel veel zelfs. Dat was een boerderij en dan deden ze alsof ze niet joods waren en daar gewoon werkten. Best slim!


    ~ Nobody is perfect untill you fall in love with them~

    Ik woon in Westerbork en iedereen kent dit mooie dorp van het kamp dat 11 km verderop ligt. Dus ja, wel dichtbij genoeg. Zelfs Anne Frank heeft daar gezeten.
    Mijn opa heeft meegebouwd aan dat monument met dat treinspoor. (:

    [ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 0:39 ]


    'I would rather fight with you, than make love to anyone else.'

    imlove schreef:
    Het huis waar ik woon bestond toen nog niet. Maar in het huis van mijn Opa en oma wel, heel veel zelfs. Dat was een boerderij en dan deden ze alsof ze niet joods waren en daar gewoon werkten. Best slim!


    Zijn jouw opa en oma joods?


    Whosoever chooses to follow guidance, follows it for his own good; whosoever goes astray, goes astray to his own loss.

    Hm, mijn huis staat er pas sinds 1980, jammer genoeg. Maar mijn recent overleden opa heeft de oorlog wel heel goed meegemaakt en vertelde daar altijd gave verhalen over. :'D
    Ik weet wel dat de burgermeester van Purmerend verraad had gepleegd tegen de Nederlanders en na de oorlog was doodgeschoten, geen idee verder.


    Your make-up is terrible

    Mijn oma moest onderduiken en mijn opa pestte de Duitsers als klein jongetje (:

    Biar schreef:
    (...)

    Zijn jouw opa en oma joods?

    Nee, maar de boerderij was eigendom van mijn opa en oma. hoezo eigenlijk?


    ~ Nobody is perfect untill you fall in love with them~

    Niet echt - Nou, ik woon dicht bij de Westhoek... Dus hier kom je veel tegen van WOI. Mijn overgrootvader heeft er in gevochten...
    Zo ben ik gisteren te weten gekomen dat het huis van de buur van mijn oma (mijn dorp, ken ik dus goed) in de 19e eeuw is gebouwd voor de handel. De boerderij van mijn grootouders in begin de 20ste eeuw/ eind 19e eeuw... Meer weet ik nog niet, dat moet ik nog opzoeken.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Mijn opa en oma hebben onderduikers gehad, blijkbaar. Ze woonden nog niet bij elkaar, maar ze hadden wel allebei onderduikers.


    Destroy what destroys you.

    Ons huis is volgens mij uit 1970, dus onderduikers zullen er wel niet gezeten hebben.
    En verder heb ik geen idee eigenlijk.


    I am an idiot, I move.