N.a.v. een bepaalde user van Quizlet (Foxfaces, kuch kuch) ging ik navragen bij m'n ouders of er ook onderduikers zaten tijdens WO II in ons dorp. En zo kwam ik erachter dat er in ons huis een aantal onderduikers hebben gezeten, in 't voorste kamertje. Destijds woonde er overigens wel een andere familie, maar enfin. Mijn ouders wisten er ook niet heel veel over te vertellen, dus zeiden zij tegen mij dat ik 't eens aan mijn pake (opa) moest vragen. Zodoende kwam ik erachter dat er drie Joodse onderduikers in ons huis hebben gezeten, onontdekt. Van de familie die hier toen woonde, was de man politie. Zo vertelde mijn pake dat eigenlijk iedereen ervan overtuigd was dat deze politie aan de kant van de Duitsers stond, omdat hij zich strikt aan de regels hield (verduisteren etc.) Zo probeerde hij zo weinig mogelijk onrust te veroorzaken. Toen de Canadezen arriveerden, stond de familie ineens met die onderduikers op de stoep. Deze familie heeft na de oorlog een Israëlische onderscheiding ontvangen (Yad Vashem.)
Jad Wasjem (Hebreeuws: יד ושם, Engels: Yad Vashem) is het officiële monument van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het monument staat in Jeruzalem. Jad Wasjem betekent gedenkteken (lett.: hand) en naam en is ontleend aan Jesaja 56:5 in de Bijbel.[2][3]
Ik vind dit heel erg bijzonder en interessant, vooral omdat 't zich zo dichtbij heeft afgespeeld. Zijn er hier meer users waarbij er zich zoiets zo dichtbij heeft afgespeeld?
"I shut my eyes in order to see.'