• Informatie over de staking:
    Landelijke staking tegen ophokuren!
    21 december 14.00 - 16.00 uur
    Museumplein, Amsterdam

Komende tijd kun je op deze pagina alle info vinden over de door het LAKS georganiseerde landelijke scholierenstaking tegen de ophokuren!

Teken de petitie op www.geenophokurenmeer.nl
    Meld je aan op facebook! www.facebook.com/events/228795163860100/

Waarom gaan we staken?

Verplichte ‘huiswerkuren’ in de kantine? Engelse les van je natuurkundedocent? Wordt jouw klas ook op deze manier opgehokt? Als het aan de minister ligt vanaf volgend jaar wel!

Dinsdag 29 november heeft de Tweede Kamer besloten dat leerlingen vanaf volgend jaar langer op school moeten zitten. Maar de scholen hebben nu al te weinig docenten om alle lesuren een bevoegde leraar voor de klas te zetten. Dat probleem lossen de scholen op door ‘ophokuren’ te geven. Dat zijn verplichte uren aanwezigheid waarin je niets leert en hooguit wat huiswerk kunt maken.

In 2007 zagen 20.000 scholieren dit ook al niet zitten. Wij hebben toen gestaakt, en toch worden de ophokuren nu ingevoerd. Wij willen goede lessen van goede docenten, want van ophokken worden wij niet slimmer. Daarom wil het LAKS dat scholieren op 21 december opnieuw gaan staken. We zullen de minister laten zien dat wij ons niet laten ophokken!

De sukkels, iedere fucking school in Nederland heeft gezegt: 'Ja, daag.' Oftewel, dat komt er helemaal niet. Nou mogen wij met toestemming van onze ouders gaan staken zonder enige problemen, op mijn school althans maar ik vind het echt onzin. Like, die wet kan onmgelijk uitgevoerd worden als niemand zich er aan houd en al zou het gebeuren, rkijg je misplaatsingen, onafgestudeerde leraren ivm budget tekort, etc. Sowieso moet de Eerste kamer het nog goed keuren en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Nou, wie gaat er staken? :'D

Let it come and let it be

Ik zou wel mee willen doen, maar die dag word ik net geopereerd.

SLOAN.

Wij mogen van school meedoen aan die staking, maar dan moeten we helemaal naar fucking A'dam. Dat is echt 3/4 uur met de trein voor mij. Dus, no thanks(:

[ bericht aangepast op 17 dec 2011 - 18:34 ]

Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

Ik mag! jeej!

Solen kommer fortfarande ingenting.

Als het niet in mijn toetsweek was geweest en niet helemaal in Amsterdam was ik gegaan.

Travel far enough, you'll meet yourself

Wrs mogen wij ook gaan staken, word nog gezegd. K ken andere scholen waar ze iig mogen gaan staken, en ik vind dat dat ook gedaan moet worden. Laten zien dat we het er niet mee eens zijn:Y)

"Your life. Your choice. Think about what you want."

Ik zit op het HBO (:

Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

Geldt dit alleen voor de middelbare school? Of ook voor het MBO? =$

ars moriendi

Ik mag! Wij gaan met school met de bus (: wie kan ik meeten?

Deze mail kregen mijn ouders:

De oproep tot staken van het LAKS op 21 december

Het LAKS (landelijk Aktie Komitee scholieren) roept leerlingen op om volgende week woensdag 21 december in Amsterdam mee te doen aan een demonstratie van 14.00 tot 16.00 uur.

Het LAKS roept tevens de schoolleidingen op om toestemming te geven voor de eventuele absentie a.s. woensdag van leerlingen die gaan demonstreren in Amsterdam.

De achtergronden
    De VO-raad (de werkgeversorganisatie van het voortgezet onderwijs) en de vakcentrales zijn evenals het LAKS boos over de beslissing van de Tweede Kamer om het aantal klokuren onderwijstijd in de onderbouw op 1040 klokuren vast te leggen, terwijl minister, VO-raad en vakcentrales het eens waren geworden over een nieuwe, goed uit te voeren, norm van 1000 klokuren per schooljaar. De partijen waren het er bovendien over eens dat de scholen te weinig geld ontvangen om 1040 uur te realiseren. De beslissing van de Tweede Kamer betekent dat scholen zonder extra bekostiging toch 1040 klokuren moeten geven.

Geen toestemming van de schoolleiding
    Een schoolleiding kan geen toestemming geven voor een staking en kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de gebeurtenissen tijdens een staking of demonstratie.
    Een schoolleiding kan hooguit toezeggen dat ze coulant zal omgaan met de absentie van een leerling mits die leerling van ouders/verzorgers toestemming heeft om aan de LAKS-demonstratie deel te nemen.

Procedure
    Dit alles betekent dat als een leerling op woensdag 21 december afwezig is zonder dat de ouders aan de school vóór dinsdag 12.00 uur schriftelijk en met een handtekening van de ouders hebben laten weten dat ze toestemming geven voor deze demonstratie, we de afwezigheid van een leerling als spijbelen zullen behandelen met alle daarbij horende consequenties.

Als ouders wel toestemming geven en de brief is op tijd bij de administratie ingeleverd, zullen we coulant met de absentie van de betreffende leerling omgaan.

Meerderjarige leerlingen kunnen deze brief zelf schrijven en ondertekenen.

Het spreekt voor zich dat leerlingen die niet staken gewoon les hebben.

Als u meer wilt weten over de achtergronden van deze demonstratie raad ik u aan de site van de VO-raad, van de AOB of van het LAKS te bekijken.

Voor vragen kunt u zich natuurlijk altijd tot de schoolleiding wenden.

Met vriendelijke groet,

Wim Harmsen

Bij mij op school moest je eerst langs de dienstkamer om zo'n brief te halen met een handtekening van je ouders erop.
    Blijkbaar gaat er ook een bus vanaf Almere naar Amsterdam. Je heb t/m 12 uur les, daarna mag je naar Amsterdam.

"If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

Tempesta schreef:
    In België is dat sowieso niet.

comfort in c h a o s

Van onze school mag je wel, alleen als je een briefje hebt ingeleverd met toestemming van je ouders. Ik ga niet, helaasch.
    Ik deed vier jaar geleden wel maar, dat was echt lachen haha. Al dat vuurwerk en zo.. good old times. :'D

You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

Ookal vind ik de staking zelf best onzinnig, mijn school bestraft het niet om niet naar school te gaan dus ik staak gewoon lekker mee :Y)

i put the fun in funeral

Ik staak (: Bij ons op school mag iedereen staken, hoewel je onder de zestien wel een brief mee moet waarin de toestemming van je ouders gaat, & die moest je dan inleveren bij de teamleider van je afdeling. Meteen al in de eerste pauze was er een run op - al vierhonderd mensen schreven zich toen in. Op mijn school zijn er springpauzes, dus in de drie pauzes daarna leverden andere afdelingen ook nog eens een hoop brieven in. Van mijn hele stamgroep gaan er maar twee mensen niet ^^
    Of we ook écht naar Amsterdam gaan? ...Nee joh, we hebben wel wat beters te doen x) Vandaag zaten we echt al de hele tijd plannen te maken over wat we gaan doen met onze vrije woensdag ^^ (Daarnaast hebben we ook amper last van die ophokuren, dus ja...).

there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

Er worden van mijn school 6 mensen gestuurd naar die staking :'D. helaas allen de bovenbouw T-T

“You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor