• Hai. (:
    Kan iemand mij helpen? In welk vertelperspectief is dit stuk uit een boek geschreven? -stuk uit boek staat hier onderaan- Ik moet het namelijk weten voor zo'n boekverslag. En een vertelsperspectief is iets zoals ikperspectief / hij-zijperspectief of alwetende verteller ofzoiets.. naja, ik begrijp er niet veel van. :P

    Rik deed zijn ogen open en meteen weer dicht. 'Dit is niet waar,' fluisterde hij. Hij wachtte even en keek toen weer... Hett was wel waar: hij was wakker geworden in een vreemde kamer, met vreemde gordijnen, vreemde muren en vreemde geluiden. Het was geen nachtmerrie, het was de werkelijkheid: Rik was verhuisd. Zijn moeder kwam binnen. 'Kom je eruit?'
    'Mam?' Rik kuchte.
    Ze schoof de gordijnen open. 'O, dat heerlijke uitzicht!' riep ze blij.
    'Mam, ik heb zo'n...' Rik hoestte. 'Ik weet niet precies, maar hier...'

    Ik denk gewoon het hij/zij-perspectief


    Life is hard and then we die

    hij/zij perspectief

    Hij/zij perspectief, inderdaad.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Inkheart schreef:
    hij/zij perspectief


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Derde persoon enkelvoud.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Inkheart schreef:
    hij/zij perspectief


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Is vertelsperpectief ook niet 'auctoriël' en zo? (cat)


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    a. een (personagegebonden) ik-verteller die in eigen naam spreekt: ‘Ik ging naar huis en toen…’
    b. een anonieme vertelinstantie, ook hij-verteller genoemd (eigenlijk een ik-verteller over een hij): ‘Mieke ging naar huis en toen…’
    c. een (veeleer) zeldzame jij- of gij-verteller: ‘jij ging naar huis en toen…’

    Maar nu moet je even lezen wat hieronder staat want uit dat kleine stukje kunnen wij dat niet opmaken.

    De hij-verteller kan een auctoriële verteller zijn: een alwetende en alomtegenwoor-dige verteller die in het verhaal tussenbeide komt, bv. door commentaar te leveren op de gebeurtenissen, door expliciete anticipaties en retroversies, door de lezer recht-streeks aan te spreken, etc. De verteller staat daarbij buiten en boven de verhaalde geschiedenis en laat zijn subjectieve gesteldheid duidelijk merken. Het gevolg hiervan is dat de lezer de verhaalwereld binnentreedt a.h.w. aan de hand van een gids op wiens gezag (auctoritas) hij is aangewezen. Tegenover de auctoriële verteller staat in een hij-verhaalvorm de personele verteller, waarbij de gebeurtenissen rechtstreeks aan de lezer gepresenteerd worden door een of meer personages. De vertelinstantie is hier ogenschijnlijk afwezig: er is geen waarneembare ‘verteller’ zoals bij de auctoriële vertelsituatie, zodat de lezer de illusie heeft voor een uitgebeelde scène te staan of rechtstreeks door te dringen tot het bewustzijn van het personage (cf. stream of consciousness).

    Inkheart schreef:
    hij/zij perspectief


    Hope goes lost but never dies.

    Een vertellend hij/zij perspectief.
    Je hebt ook nog alwetend perspectief, maar dat lijkt dit me niet.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Personeel hij-perspectief als ik me niet vergis...
    Of was het nou auctorieel? (cat)


    Has no one told you she's not breathing?

    PUKKELxDING schreef:
    Ik denk gewoon het hij/zij-perspectief


    (Be)lieve in (you)rself

    Ik denk dat ze het antwoord nu onderhand wel weet(cat)


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.